Omoda – ännu ett kinesiskt bilmärke som kommer till Sverige

Omoda är ett mycket ungt företag med enbart 2 år på nacken, men bakom står en av kinas mindre kända bilgiganter i form av bolaget Chery. O:et står för luft och moda kommer från “modern” typ – så något i stil med att den skall andas modern.

Först ut är Nederländerna och det var också dit de bjudit in några av oss att provköra premiärbilen Omada E5.

Fasiken vad jag är trött på alla nya bilmärken! Hur går de runt? Kinesiska staten kan väl inte stötta alla? Och jag ser knappt någon skillnad på dem, en generisk sedan som ser ut som en Tesla och en generisk SUV som ser ut som alla andra kinesiska SUVar! Och Stellantis, varför existerar Opel/Vauxhall ännu, vad tillför de? Annan kaross på en Peugeot?! Badge engineering! Det måste vara oerhört svårt att lyckas, Fisker har ju allvarliga problem. Var spekulant på en Sono men det sket sig. Ja ja, sådan är kapitalismen men tusan vet om denna valfrihet gör mig lycklig.

Ja, man blir besviken på mänskligheten varje gång man ser att någon köpt en kinesisk bil.

Då undrar ju vän av ordning var gränsen går – är det var bilen är tillverkad, eller är det ägare?

Ägarstrukturen i första hand. Men kan också vara andra skäl, t ex hur långt man går för att blidka kommunistpartiet.

Mercedes-Benz med Källenius i spetsen var ju ute och försvarade kineserna där man menade att de också vill tävla på lika villkor och att tullar är en dålig väg att gå.

Det finns förstås massor av politiska och moraliska skäl.

Men jag tror att det kan komma en del mer praktiska problem också. Det är väl ganska uppenbart att alla dessa tillverkare inte kommer att överleva. Vad kommer då alla garantier vara värda? Hur blir det med eftermarknad och service om ägarbolaget är borta?

Det finns regler för sådant, javisst, men vad skall du som konsument (troligen en av få) göra för att ta strid mot ett konkursat bolag på andra siodan jordklotet?

Undvik att berätta för folk vad de inte skall göra och berätta istället vad man bör göra istället. Vilken bil och tillverkare är mest fairtrade och samtidigt till ett vettigt pris? Många av tillverkarna i Europa är ju mer eller mindre lyx, tänker närmast på BMW, Mercedes, Audi, Polestar, Volvo.

Frågan är om man kan säga att de tävlar på lika villkor med tanke på lägre löner/miljökrav än i Europa.

De europeiska tillverkarna har väl alla fabriker i Kina de med? Spelar det någon som helst roll när ändå merparten av delar och eller hela bilen ändå är byggd där?

2 gillningar

Vauxhall och Ford äger i princip fleet car marknaden i England och jag gissar att det är liknande med Opel i Tyskland och i Frankrike står det mellan Citroen/Peugeot och Renault precis som Fiat är i princip allenarådande (lätt överdrivet) i Italien fördelen för Stellantis är att dom kan täcka in stora delar av Europa med en delad platform som även kan säljas som ICE Hybrid och EV Bara för att dom är ganska marginella märken här i Sverige betyder det inte att dom inte säljer bra på andra marknader

Mellancheferna ska väl också ha förmånsbilar

Ja det ligger mycket konstlad nationalism i bilköpareleden! Bilar kan vara byggda på samma lina och så smäckar man dit olika märken i fronten och plötsligt är den ena modellen värd mer än den andra! Opel har väl i och för sig tuffat till sig sedan min uppväxt på 70-80-talet då Konsums blåvita produkter upplevdes som mer upphetsande än Opel. Men det har också Peugeot och enligt mig haft en vassare framtoning! VW/Seat/Skoda är också ett exempel på samma bilar med lite olika skal, ibland byggda i samma fabrik och med minimalt med skillnader (Bratislava e-Up, Citigo, Mii). Allt går att sälja med mördande reklam som Ollrog skrev.

2 gillningar