Opel Astra Electric

Bara jag som är skittaggad på att se och prova denna i verkligheten?

Jag gillar hur Stallantis paketerar Peugeots chassi och teknik i en stramare och mognare förpackning.

Hade själv en Corsa E innan min nuvarande bil och om man bortser från irriterande dålig mjukvara och kort räckvidd var det en väldigt trevlig bil att köra, mycket bättre än den gamla GM bilen.

Kommer Astra Sports Tourer få ett rimligt pris och möjlighet till dragkrok kan Stellantis ha en storsäljare i den tror jag, jag är en av dom intresserade i alla fall!

Upp till 416km bör vara ca 65/58 brutto/netto kWh och ge rimliga 30/20 sommar/vinter och den lär ha samma förträffliga klimatanläggning som Corsa med Värmepump.

I retrospek var väl Corsa ingen vidare elbil men den var en start för Stellantis och jag körde 8500mil med min på 1,5 år ca och den bilens 50/45-batteri tog mig 25/15 mil vinter/sommar.

Det är ju priset det hänger på, upplever att Stellantis många gånger velat ha för mycket betalt för sina elbilar jämfört med vad man får. Men gillar Opels nya designspråk, den där i rött eller gult är ju riktigt snyggt!

Jag hoppas dom vill låna mig en för test sen, kan nog bli bra om priset är närmare 400 än 500!

Mark Adams och hans crew har gjort mycket för att snyggt paketera Stellantis plattform Inredningen i Astra (har bara sett hybriden) är mycket bättre än Peugeots Franskröra i nya 308 (samma bil) men utsidan där dräper 308 Astra Tyvärr tycker jag Peugeots och även Mokka EV på ICE plattformar är fega dom känns som sitt syskon ICE bil ingen riktig elbilsfeeling men det är lite av deras modus operandi både Opel och Peugeot (och i viss mån Citroen) har varit “gubbbilar” och att få äldre män som är deras köpare att våga ta steget från diesel till EV är avgrundslångt men känns EVn som en ICE och ser ut som samma bil så är steget lite kortare Bilköparpsykologi på hög nivå

Ingen long time Peugeot/Opel ägare skulle köpa en Tesla eller Kina EV

När Opel för ett tag försvann från Svenska marknaden innan Stellantis tagit över och börjat leverera nya Opel stog det äldre män utanför gamla Opel showroom och undrade vart man kunde byta in sin gamla och köpa en ny Opel True story

Håller med @cgullin att dom legat alldeles för högt i pris mot vad man får, ofta mer än dubbelt upp mot motsvarande fossilbil, sänder lite “ja vi har elbilar men köp dom inte” signaler.

Däremot sticker jag ut hakan och påstår envist att det inte behöver vara dåligt att bygga på en fossil plattform, det bär med sig mer fördelar än nackdelar även om den största fördelen - kostnadsbesparingar - inte direkt spelats mot kund i Stallantis fall.

Båda grabbarna i podden har ju ofta synpunkter på höga golv, det löser man i en fossil plattform med ett batteri som ett H även om kostnaden för just batteriet kanske blir något högre och komplexiteten i cellarragemanget bli lite värre, det man sparar in är en hel produktionslina, en helt karosslina, ett helt annat materialflöde, Lagerplats (ja även vid Just in Time) och antal artiklar som ingår i bilarna.

Man gör även eftermarknaden en tjänst när samma karossdelar, lysen, instrumentkluster, inredning, hjul, hjulupphängning m.m passar som från fossilerna för hur gärna vi än gärna vill tro annat så kommer bilarna i den klassen fortfarande vara fossiler i majoritet länge till.

Vissa gör det bättre än andra. Vi pratar ofta om BMW och deras bilar är ju byggda på en plattform som inte är enbart el (förutom iX). Jag gav ju en kortare kärleksförklaring till i4 och den delar plattform med sina fossilbröder. Men det är trångt, det hade gått att lösa med dedikerad plattform :slight_smile: Men då har man ju andra bra saker istället. Stellantis behöver få ner kostnaden och då tror jag att det kan vara smart att dela plattform. Även om det kommer klagas lite på det ändå :wink:

Visst har BMW visat att det går bygga ICE Hybrid och EV på samma plattform har på sista tiden spenderat en hel del tid i i4 en riktig höjdare Stellantis har väl inte lyckats lika bra men dom lär sig har hört att nya Peugeot e3008 ska vara mycket bättre än e2008 vi får se efter nyår då jag blivit lovad en längre tid med den

Har fortfarande kontakter hos KW Bruun (Peugeot Opel Citroen DS mm) och det jobbas hårt på platform sharing hos Stellantis i olika storlekar allt från Abarth till Dodge och Jeep kommer att finnas på gemensamma platformer framöver med lite olika inriktning för USA och Europa

Personligen väntar jag på den här och nu när VW visat upp ID.2 GTI och Renault 5e kommer i en Alpine version är det nog inte helt omöjligt

2 gillningar

Sorry men FY FAN SÅ JÄVLA COOL!
Hoppas Opel gör verklighet av Asconan dom visa upp som restomod häromåret också.

Absolut bring back the Manta 400e

En e205 GTI med drivlina från e3008 i en kaross med skärmar huv takpanel baklucka och interiördetaljer i kolfiber ett mindre och lätt batteripaket med en totalvikt på max 1500kilo men helst runt 1100-1300 kilo vore en ny utmaning att börja bygga roliga Hot Hatches igen

För mig är range och pris på den helt ointressant och den skulle ersätta 68 Mustang I sommarbilsroteringen

Redan innan det blev aktuellt med elbilar och i samband med att FCA och Peugeot Group slogs samman och blev Stellantis fanns det en planering att DS skulle bli premium/lyxmärket Citroen skulle bli enklare och billigare bilar typ 2cv och Ami Peugeot skulle bli sport och sportigare bilar därför är det Peugeot Sport som tävlar i endurance racing typ Daytona och Le Mans så att en GTI kommer från Peugeot och Ami mopedbil och e-C3 kommer från Citroen känns naturligt Opel/Vauxhall skulle fortsätta att vara fleet cars I främst UK och Tyskland