Jag har haft min ID.BUZZ sen Påsken 2024 i dagarna skickade VW ut ett kostnads och bokningsförslag i Mars för 2års servicen
Som gammal servicechef på Peugeot och KIA Fiat Jeep Alfa Romeo Abarth tycker jag det är ett förväntat pris på en service vart annat år utan km begränsning Vi får se vad service vid 4 år kommer att kosta då tydligen byte av kylarvätska ska göras Jag har två till servicetillfällen under min 6 års fabriksgaranti
På VAG kör man “life time” i slutväxlar och växellådor och rekommenderar inte byte förrän 20-30.000 mil
5000 för inspektion kan tyckas mycket men jag komer ihåg hur lång tid det tog för rostinspektion vid första service sen kopplas bilen upp och aktuella uppdateringar körs så jag vet inte om det är oskäligt ….
Usch vad dyrt. Hoppas det inte är standard att det kostar mera att serva elbilar än gamla dieslar, för det gynnar ju inte förtroendet om de tar så mycket betalt för servicen.
Min gamla häck till diesel servar jag också vartannat år, men det rör sig om kostnader på 2500-4500kr oftast. Kostar det så mycket mera att inspektera elbilar än fossilbilar. Jag trodde det var tvärtom. Vore ju intressant veta vad som kostar mera då det mesta ju sköts av datorer numer väl när det gäller det elektroniska och i övrigt är det ju färre delar att inspektera i en elbil vill jag iallafall tro?!
Jag har samma erfarenhet, hade en Mercedes C220D W211 innan jag skaffade elbil, den dyraste servicen jag gjorde på den gick på 8700 och då var det byta av alla vätskor och filter, inspektion och uppdatering av mjukvara i motorstyrenhet (var efter VW dieselgate).
Å andra sidan var det före inflationen också, 2018. Hämtade ut min första elbil 2020.
Är nog ganska väntat ändå och förmodligen bara ca 2h arbete med tanke på att märkesverkstäder debiterar timarvoden motsvarande en hjärnkirurg eller gangsteradvokat idag.
Hutlöst dyrt. Du har precis köpt en ny bil för X antal hundra tusen och sedan har VW mage att kräva en service efter 2 år som kostar 7000 kronor för att dina garantier ska fortsätta gälla.
Billiggare för min fd Ioniq 5 årsmodell 2022.
Serviceavtal 3 år 9259kr för 3 servicetillfällen.
48 måndersservice, inklusive byte av filter och bromsvätska kostade 2863kr.
Serviceintervallet är ändrat för årsmodell 2025 till 24 månader eller 3000 mil.
Istället för bensinupproret borde vi ha ett service-/garantiuppror. Konsumentverket/ombudsmannen, politiker o.s.v. måste rensa upp i den här helt till synes oreglerade marknaden.
Håller med. Enda fördelen är att Vw inte har milbegränsning på sina elbilar. Det hjälpte dock inte mig som kör ca 1500 mil per år
I juli förra året gjorde jag 4 års originalservice på den Id 4 pro 2022 jag hade då. Kostnaden blev 7136kr. Då ingick byte av bromsvätska samt kylmedium. Kylmedium är tydligen inte bara för luftkonditioneringen utan har också någon funktion för batteriet.
Några dagar efter service när det blev riktigt varmt visade det sig att luftkonditioneringen fungerade dåligt. Efter felsökning kunde VW verkstaden se i loggen att dagen efter servicen så hade de blivit fel på en ventil som bara öppnade 25% som då begränsade luftkonditioneringen. Fick ett pris direkt på att riva ner och fixa ventilen. Kommer inte ihåg exakt men var ca 22 000 kr. Jag hävdade förstås att de gjort något galet vid servicen men kunde förstås inte bevisa något. Som väl var hade jag en bra maskinskadeförsäkring som direkt godkände reparation 1500kr var självrisken. Tre månader senare lämnade jag VW och kör numera Volvo Ec 40.
Min erfarenhet på våra bilar . Gummans Volvo V50 service intervall ett år 2000 mil . Service 2024 på en billigare typ bensinmack Verkstad , byte olja oljefilter / bränslefilter / luftfilter pris 4480 kr .
Min Cupra Born service intervall 2 år 15000 mil . Uttagen 2024 servad nu 2026 vid ca 5800 mil , översyn plus byte kupé luftfilter och bromsvätska pris 5500 kr . Service kostnader på två år alltså billigare på Cupran , men totala kostnader utom bränsle naturligtvis billigare på hennes gamla Diesel stånk . Hade jag kört lika mycket mil med hennes bil i stället , så hade den behövt ytterligare en service på 5800 mil på två år . Så kör man mycket mil så blir en VW koncernens Elbil , mycket billigare i servicekostnader och bränslekostnad vid laddning hemmavid.
Jag betalar för C40 Twin Ultimate 2024, 643kr/mån för service&försäkring med årlig körsträcka 6000mil.
Bra pris på en bil med 400+ hk!
Då vi köpte elbil var just service&försäkring en stor parameter, då andra bilalternativ blir svindyra. Speciellt med långa körsträckor årligen.
Volvo ligger BRA till i detta avseende.
Notera att detta gäller egenfinansierad bil. Ej leasing eller kreditköp alltså, där man kan få ännu bättre villkor.
Troligen ligger Polestar bra till med. EX30 var nååågot billigare.
Det viktigaste är nog inte att stirra sig blind på långa garantier på bilarna, utan just lägga till parametern vad man betalar för servicen.
Det kan ju låta bra med långa garantier, men då tvingas man också in till de auktoriserade serviceställen leverantörerna har och där kan man ju sätta sina priser utan större konkurrens.
Idag använder leverantörerna denna osäkerhet, genom att erbjuda långa garantier som en lugnande effekt (säljargument), där vi köpare ska vaggas in att det är sämre grejor hos de som ger kortare garantier. Då kan de ta extra betalt för att köpare tvingas in till de auktoriserade serviceställen under hela den långa garantitiden. De i sin tur ofta ägda av leverantören kan då i sin tur ta extra mycket betalt för servicen.
När bilarna väl mognat och människor vågar lita på att de håller måttet, så kommer nog köpare värdesätta mångfald av serviceställen och konkurrerande priser där, istället för att luras in i långa garantitider om de kan välja.
Min erfarenhet är att jag har betalat betydligt mera hos VW auktoriserade verkstäder med min bil, än hos Mekonomen där de servar betydligt flera bilmärken än VW enbart. Visst kan det skilja mellan serviceställen, men att tro att VW är bäst på att serva sina egna märken stämmer inte.
Sista gången jag gjorde service på VW egna serviceställe, innebar att bilen efter byte av dieselfilter fick stå på verkstaden flera dagar då de klantade sig och hela motorrummet fick saneras från diesel. Dessutom är jag säker på att 12V batteriet som helt plötsligt inte laddade var orsakat av deras haveri, men det åkte jag på att betala också för att de skulle kunna fortsätta med sin service att få igång bilen igen.
På mekonomen har jag aldrig stött på liknande problem, däremot råkade jag ut för att en servicekille tog min bil för en passat fast det är en Golf variant, men där var han långtifrån ensam att vid hastig blick missa. Det inverkade dock inte på servicen, då han vid närmare titt upptäckte sitt modellmisstag
Jag har inget emot service i sig det kan ju vara bra för att fånga upp saker som måste underhållas eller ses över. Men 7000 kronor är väldigt saftigt.
Vi ser ju vad som händer med Tesla-bilar utan servicekrav som ska besiktas för första gången efter 3 år. De får nedslag på småsaker som exempelvis felinställda ljus, något som en inspektion hade fångat upp och sedan målas Tesla-bilarna upp som de sämsta av alla bilmärken på grund av detta.
Nu har ju Tesla reagerat på detta, och verkar erbjuda kostnadsfria inspektioner inför att bilen ska besiktas år 3.
Sen måste man, om man går till fristående, vara lite påläst. Jag tyckte 4-års var dyr, mekonomen var lite billigare men hade t.ex inte rätt verktyg för att lufta batterikylsystemet och tänkte struntat i det för att ”det oftast inte behövs”, det är ju lätt för dom att säga och det stämmer förmodligen också men när man står där efter 7 år och något helt orelaterat hänt med batteriet och garantin inte gäller p.g.a att man snålat…
Inte bara småsaker efter vad jag läst i andra biltidningar. Även nedslag på bristande bromsverkan och glapp i hjulupphängningar mm , vilket ju påverkar säkerheten i högsta grad . En del får ju till och med nedslag på utslitna däck , och då har man verkligen väldigt dålig koll på sin bil . Men om man har förmågan att serva och hålla koll på sånt här själv , så kan ju en Tesla vara ett bra val som inte kräver dyr service . Annars kan man ju lämna bilen till vilken verkstad som helst , och be dom serva bromsar mm som lätt kärvar fast om man kör mycket med enpedals läge . Kan ju vara lämpligt att åka till en vanlig verkstad vid hjulskifte sommar / vinterdäck , och be dom se över bromsarna när dom ändå har av hjulen . Utöver ökad säkerhet kan det även vara ekonomiskt bra , då bromsskivor i bak håller längre utan byte .
Ja det är ju sånt som förhoppningsvis kommer med mognaden på elbilsmarknaden och dess serviceleverantörer. Mekonomen har ju haft ett antal år på sig att skaffa och utföra billigare service på ICE bilar av allehanda märken. Svårt som vanlig oinsatt konsument jämföra vad man får för pengarna.
Servicefusk är svårt att bevisa, men kanske skulle det underlätta lite om bilarna gav möjlighet för konsumenter att plocka ut ett detaljerat serviceschema som man i preventivt syfte, kan skicka ut till serviceställen som de får bocka i och ge kostnader på.
Självklart förekommer det andra typer av nedslag. Jag tog bara ett exempel på en alldeles för vanligt förekommande “småsak” som blir stor eftersom den leder till samman anmärkning i statistiken som en bil utan bromsar eller med läckande bensintank.
Att Tesla-bilar är helt underhållsfria är en olycklig seglivad myt. Som du säger skulle man som ägare av en bil utan krav på serviceintervall samköra däckbytet med en inspektion för någon tusenlapp extra eller så.