Osäkra ladd-appar

Jag vill varna för att vissa leverantörers appar med tillhörande konton kan vara osäkra.

I mitt fall var det Virta. Deras app kan vem som helst logga in på om man har lösenordet. Här kan man tycka; vad mer kan man begära? Jag anser att man kan begära att alla appar som hanterar pengar på nåt sätt ska ha någon nivå av skydd inbyggt. Den enklaste är att så fort en användare loggar in på en ny enhet så sker en sk dubbelautentisering. Tex att man måste verifiera inloggningen via epost och länk, eller mobilnummer och en SMS-kod. Så är inte fallet idag med Virta.

Så vad som hände var att jag inte längre använde min app, utan hade en ”blipp”, och tänkte inte längre på app och konto. Sen en dag i januari 2026 laddar tre personer i England sina bilar (mer eller mindre samtidigt) för 1500 kronor totalt. Mitt konto blockeras, tack och lov. Sen behövde jag göra en polisanmälan och skicka in den till Virta, och därefter tog dom bort betalningskravet på mig.

Så allting slutade väl den här gången. Men det kan vara värt att känna till. Speciellt om man använder en leverantör/app som inte har säkerhetsfunktionerna jag kan tycka borde vara standard. Virtas kundtjänst säger sig se över det här nu.

Mvh

Håkan

2 gillningar

Makalöst dålig säkerhet.:hushed_face:

Bort med lösenord som inloggning, behövs ju inte. Kör på MFA / BankID enbart. Allt annat borde man bojkotta.

Använder inte laddappar… :blush:

1 gillning