På besök på IAA Mobility i München

Den stora bilmässan i Frankfurt vi alla sett inslag på i Trafikmagasinet och läst i tidningar finns inte längre. Det blev för stort och för dyrt och hela branchen enades om att det behövdes ett omtag.

IAA Mobility i München är svaret på det. Jag och @Kristofer är just nu på plats och rapporterar.

Renault lanserade Scenic E-tech på mässan. En bil som är lite större än Megane E-tech en mindre än exempelvis Volkswagen ID.4.

Volkswagen visade upp sin kommande ID2:a i GTI-skrud. Nu står inte I:et för injection längre (Grand Touring Injection) utan i stället inteligens som i “intelligent drivlina” som anpassar sig efter din körning". Vad det innebär i praktiken förtäljer inte historien.

Jag passade även på att kolla in Cupra Tavascan som helt klart står ut från resten av MEB-bilarna. Den är storleksmässigt i paritet med Volkswagen ID.4 och baseras på samma teknik men designmässigt helt annorlunda.

Vi avslutade dagen med att spana in nya uppdaterade Model 3 som gick under “Hightland”. En fräsch och gemytlig upplevelse där Tesla har förbättrat i princip allt.

3 gillningar

Vi fortsätter på mässan.

Jag kollar in Volkswagens nya motor som skall in i ID.7 och även ID.4.

Lilla ID.2all letade sig ut på mässgolvet och fick sig en liten genomlysning.

ID.2all har ju ett systerkoncept i form av Cupra Raval och även den har jag kollat in

Hos @Kristofer kan ni också läsa om Raval och Cupra-montern i textform så väl som att se hans video.

Mercedes nästa!

1 gillning

Två höjdpunkter jag tog med mig från München. Lunchen:


Och det faktumet att HiPhi måste förtydliga att deras produktionsmodeller inte är koncept:

1 gillning

Det var en riktigt fin schnitzel det där!

Jag tycker att den har drag av Rover 75. :nerd_face:

1 gillning

Så avslutar vi IAA Mobility-rapporteringen med en koll på Lucid Air.

1 gillning

Såg en i verkligheten i dag - snyggare i verkligheten än på bild!

1 gillning