Avsnitt 35: Skrota 240n och köp en EX90

Christoffer och Peter behöver sluta säga att elbilar för en halv miljon är billiga. Dessutom börjar Volkswagen sakta men säkert uppdatera ID-bilarna med nya motorer och Peter har varit på flygtur igen. Denna gång till München och en av Europas största bilmässor. Vi får höra allt av intresse, vad sägs om en batman-bil från Cupra? Dessutom har Christoffer spanat in nya Volvo EX90 och ger sina första intryck av bilen.

Från IAA Mobility: På besök på IAA Mobility i München - Nr 5 av Esse

2 gillningar

Tack för ännu ett trevligt poddavsnitt.
Ang sex- eller sjusittsiga bilar så är de väldigt praktiska i händelse av att fler än fem personer behöver åka i samma bil. Men att lasta bilen full med gods/packning bli det inte lika lämpligt.

“Lasten inuti en bil kan röra sig framåt, bakåt och i sidled. Stuva lasten mot ryggstöd och sidor. Lägg ner last som kan tippa. Undvik att ha tung last ovanför ryggstödet, även om det finns skyddsnät. Finns det lastöglor – använd dem. Och lägg inga lösa föremål på hatthyllan. Gör du en kraftig inbromsning så kan de komma farande som projektiler”, ref Trafikverket. Föraren av fordonet har alltid ansvar för att lasten är säkrad på sådant sätt att den inte kan utgöra någon fara.

Hur många tänker på detta när man packar bilen inför en långresa med familjen? Med exempelvis en öppen bil i form av en sexsittsig bil som EX90, KIA EV9 eller Tesla MX så försvåras helt klart lastsäkringen.

1 gillning

Har helt ärligt hellre en 240 med eldrivlina än en ex90. Eller EV9 för den delen.
Kan ni tänka er att glida in och köpa Biltemakörv i en EX90? NOLL kompatibilitet med Biltema.

2 gillningar

Kastar in en reflektion gällande 7 respektive 6 säten. Vi är fem i familjen och när mina eller min frus föräldrar kommer på besök så har vi börjat nyttja möjligheten att åka med en bil när vi skall ut och åka. Det hade inte funkat med endast 6 säten. Så det finns fall där 7 faktiskt är bättre än 6 så jag hoppas inte att alla modeller går över till 6 säten.

En annan fundering. Det nämndes något om att mjukvaran var bättre respektive sämre i vissa bilar. Ett exempel var att Kia’s system inte är kanon. Jag har själv en Kia Sorento plug-in hybrid och inser att det lite är ett icke-problem för den enda menyn jag behöver gå in i är Android Auto. Är det möjligtvis så att detta hänger lite ihop med om det finns fysiska knappar i bilen, ex om jag måste styra AC via Kia’s skärm och system. Så är det ju inte i min bil så då kan deras mjukvara vara hur värdelös som helst för man använder den ju inte.

Android Auto och Apple Carplay kräver kabel vilket känns ganska gammalt. Men det jag framförallt stör mig på är navigationen som är riktigt dålig. Här skulle man kunna använda sig av Google Maps/Apple Maps/Ways osv men det krävs att man använder den inbyggda navigationen för att batteriet ska förvärmas inför snabbladdning :slight_smile: Sen tycker jag systemet överlag är ganska segt :slight_smile:

Du behöver ju köpa 7st körvar med en EX90 :slight_smile:

Coolare att åka brett i rondellen utan skärm än att ha en 15" skärm i mitten utan att kunna åka brett :joy::grin:

Ja… Jag har Volvoraggare en gång… :grimacing:

Jag växte upp och lämnade det bakom mig :wink: / 740 GL :smiley:

Varje gång som jag ser ett klipp med EX90 väcks ett otroligt stort ha-begär. Framför allt är det ju en laståsna och våra två hundar hade trivts bra där bak.

Dock kan vi inte ha någon takbox eftersom man då inte kommer ner i garaget (2,00 m är nog svårt att komma under med takbox).

Ser verkligen fram emot att få prova en EX90, är det någon av er som har ett hum om när den kan nå bilhallarna?

Den är på besök här i Uppsala nästa vecka så man verkar ha någon tour genom Sverige just nu, hör med din ÅF. Det är tyvärr det enda info jag har just nu.

Det är verkligen en vill ha-bil. Men svårt att argumentera för så stor bil när man är själv :joy:

Man ser cool ut i den…

There you go, you are welcome

1 gillning

Ohhh, då ska jag kolla upp det! Bor i Malmö, om någon här skulle veta om den gör något besök här nere.

Sedan undrar man ju lite om den kommer att få stöd för den uppdaterade CarPlay-upplevelsen. Volvo är ju med över listan med biltillverkare som kommer att stödja det i alla fall.

Har älskat XC90 sedan jag åkte i den första generationen när man var en liten pojkspoling! Dock hade den ju tvådelad baklucka, vilket jag alltid har uppskattat. Framför allt när det oftast blir knökfullt med snö just där bakluckan slutar.

Det gör man ju i alla bilar. :disguised_face:

Nej!! :slight_smile:

Den Fiaten är undantaget som bekräftar regeln. :joy:

1 gillning

Ni har väl sett SWKs Multipla? Ser man ju helfrän ut i ju :joy::joy:

1 gillning

Var på World of Volvo i Göteborg i helgen, det står en EX90 där som man kan titta på och sitta i. Kostar inget att kolla på den då den står utanför själva utställningen :slight_smile: