Panoramatak versus Solceller

Har grunnat på detta en längre tid

Jag har haft en Mercedes 190 2.5-16 Cosworth som hade en suverän dealer installed option Solluckans ytskikt i plåt var utbytt mot solceller men behöll funktionen det fanns en switch (detta var 80tal långt före appar och smart phones) man kunde välja Fridge Battery Tender eller Climate

I Fridge drev solcellerna ett litet kylskåp som ersatt handskfacket det fick plats ett 6-pack kortburkar och höll det riktigt kallt I senare Mercedes fanns den funktionen kopplat till AC men kylde bara när bilen var igång

I Battery Tender så höll den 12 volts batteriet underhållsladdat

I Climate vid en inställd temperatur öppnades solluckan i bakkant öppnade en glipa i rutorna i bakdörrarna och körde fläkten som faktiskt på ganska kort tid tömde mycket av varmluften i kupen så AC kunde kyla ner bilen fortare

Nu undrar man ju om biltillverkare skulle byta ut tunga och dyra glastak mot billiga lätta solceller satta i en Carbon Fiber ram och använda sig av den ström det ger Jag vet att det inte skulle vara möjligt att ladda högvoltsbatteriet men dagens effektiva solceller skulle ju kunna driva ett större kylskåp kanske också värmepumpen så man kan ha konstant kyla/värme i bilen Vi har ju haft en del problem med 12volts batterier den kan ju undrhållsladda driva alla USB och 12volts uttag det måste finnas hundratals användningsområden

Det finns säkert ingenjörer som kan komma upp med otaliga användningsområden av ström från en stor solcellspanel

Jag har två 60cmX60cm solceller som tillsammans med ett husbilsbatteri driver bevattningsanläggning och ljudsystem i mitt växthus

Bara en tanke

Dyr lösning för väldigt lite energiinsamling. Regeneringen från motorbromsning ger mer.

1 gillning

Påminner lite om Sono Motors planer efter att ha misslyckats med att få igång produktionen av elbilar med inbyggda solceller (som högvoltsbatteriladdare och räckviddsförlängare) även om de inte specifikt tänkte ersätta just panoramatak.

“I januari 2021 tillkännagav företaget sin plan att licensiera sin solpanelteknik för karosseri till andra företag. Genom denna teknik kommer även andra hjälpapplikationer, som användning av elektricitet i en kylbil, att stödjas.“ Källa: Sono Motors avslutade Sion EV och fokuserar nu mer på solteknik - Energy Theory .

1 gillning