Vilken av dessa hade ni valt om ni som jag hade behov av fler än 5 säten och skulle använda bilen mest som pendling men kanske 2-5 långresor med hela familjen under året. Viktiga funktioner för oss är 360-kamera, bra ljud, glastak, bra lastmöjligheter, HUD, bekväm snarare än sportig, hyfsat bra räckvidd.
Mina egna tankar runt dem är:
Peaq: Mycket bil för pengarna och goda recensioner. Negativt att den är 400-volt och att den inte kan fås som 6-sitsig med kaptensstolar. Ev lite litet på 3:e raden.
EX90: Mycket bra bil med fin interiör och exteriör och kan fås med 6-sitsiga kaptensstolar. Negativt att den är på tok för dyr enligt mig och att Volvo kanske fortfarande har en del att bevisa när det kommer till elbilar. Man blir tvungen att speca ner och skippa funktioner för att komma ner i pris.
Ioniq 9: Lite dyr men kan annars fås med 6 stolar. Fin interiör och 800-volt. Snygg framifrån, på sidan men gräsligt ful bakifrån(kan man ens leva med det?).
EV9: Hyggligt bra i pris men känns lite gammal. Kortare räckvidd än Ioniq 9 men väldans bra baksäte på tredje raden. Är lite i största laget.
Själv lutar jag åt en Skoda Peaq 90X som man sedan kan lasta på med det mesta utan att priset springer upp mot miljonen, men kommer man ångra det där med 400-volt?