Personalbilsoffert. Enbart VAG

Tänkte ta in offerter igen på personalbilsleasing.

Vi har möjlighet att ta ut en bil på tvåårskontrakt inklusive allt utom bränsle som vi betalar med nettolöneavdrag.

Vi får bara ta ut VAG-bilar men alla märken under den flaggan.

Vilka är mest pang för pengarna?

Jag vill ha dragkrok men en relativt liten bil med små fälgar och normala däckdimensioner, riktiga knappar och raka stilrena linjer, helst ingen SUV men inte en dealbreaker och eftersom jag bor i ett villakvarter utanför stan behöver jag inte fyrhjulsdrift.

Låg motoreffekt ger lägre försäkring = lägre leasingkostnad. Vi får bara välja vissa kombinationer av paket som generalagenten tror är gångbara begagnade.

Jag funderar på Skoda Elroq framförallt. Finns det mer hos VW-märkena nu?

Föreslå inget som inte är i den koncernen för jag kan inte få det oavsett vad med mindre än att Volkswagen köper upp den tillverkaren.

Jag gillar Elroq och skulle själv nog välja Elroq 60. Men Skoda vill tyvärr ju helst ha ut Elroq 85 med kampanjer, så det är där du troligen kan få bästa offerten antar jag.

En av de få recensionerna jag sett på Elroq 60 imponerar på mig. Själv har jag bara upplevt bilen interiört och ej fått provköra den, men gillar den bättre interiört än på 85 modellerna och för mig räcker Elroq 60 för mina behov mer än väl.

Tror nog att Elroq blir din sweet spot har tyvärr inte kör den ännu

Körde en ID.3 Pure med värmepump och DCC Chassit som enda tillval 18" plåtfälgar och i princip helt befriad från onödigt lull lull
Den blev en riktig ögonöppnare för mig otroligt trevlig bekantskap men den har ju den (av influencers) hatade ratten som inte stör mig däremot tror jag att den kommer tappa en hel del andrahandsvärde så den kanske inte är aktuell

Låna hem en Elroq några dagar och se om den funkar för dig

Lycka till

Tror inte jag får beställa en Pure just för det tveksamma andrahandsvärdet sen finns den väl fortfarande inte med dragkrok?

Ska in och ta en offert på elroq i veckan så får vi se!

Håller med om det som sagts om kravet är så liten som möjligt med drag så är det Elroq i befintliga lineupen. Varken id.3 eller Born får väl ha drag. För sedan blir det ett steg upp i storlek till ID.4, Enyaq, Tavascan och Q4.

Hoppas någon gång det kommer typ Octavia som elbil.

Var inne och kikade idag.
Det hänger egentligen bara på om jag lyckas bli av med min ZS på nollsumma.

Elroq 60 24 mån.
Vinterpaket med 3zons klima, värme i baksätet och elvärmd vindruta i övrigt en bra standardutrustning.
Dragkrok standard elektriskt utfällbar.
Inklusive vinterhjul,
serviceavtal,
skatt,
helförsäkring
Körsträcka 2000 mil per år/4000 mil på två år.

Möjlighet att lämna tillbaka efter 18 mån utan extra kostnad. Leverans innan eller precis i början av industrisemestern.

6803 kr/mån som dras på bruttolönen (före skatt).
Sparar 98 kr på att välja 1500 mil.

Känns som en bra deal. Ska in och kolla vad jag måste ha för min zs.

Nackdelen är att som alla andra förmåner som baseras på lönen påverkar det pensionen, hur mycket vet jag inte.

1 gillning

Avis blir jag på dig :+1:

Inte stött på konceptet personalbil innan, kan du bli förmånsbeskattad för det? Och du menar väl bruttolön om det är före skatt? För netto är väl efter skatt.

I övrigt så kändes det som bra pris då “allt” ingår, om man som du är inne på kan leva med att tappa pensionsavsättning (om du som sagt menar bruttolön). Skulle du tjäna över brytpunkten för statlig skatt blir det ännu “bättre” kostnad.

Rätta mig om jag är helt fel ute men avdrag på nettolönen, påverkar väl inte din allmänna eller tjänstepension.

Men du skriver före skatt i parantes så jag gissar du menar bruttolöneavdrag.

Och då blir ett avdrag på ca 7000:- /månad ca 25-30000:- i pensionförlust över 2 år om man kollar på min lathund. :face_with_peeking_eye:

Ja jag menar bruttolön, bra att ni är uppmärksamma och det är fixat nu :slightly_smiling_face:

Det blir så mycket ja. :face_with_peeking_eye: det är väl den största nackdelen av allt.

Personalbil! Jobbar du på Scania? Jag jobbade själv där för drygt 20 år sedan och då fanns konceptet personalbil, till skillnad från tjänstebil och man var tvungen att ta en VAG-produkt eller en Saab, jag vet ju vad jag hade valt.

Japp Scania! Numer finns ju inga saabar men en NEVS 9-3 vore ju najs… Har skickat på Carla och Wayke nu så får vi se vad min bil är värd. Blir den såld med minst nollsumma flyttar det hem en Elroq istället annars får den stanna för det är en rätt bra kärra :slight_smile:

1 gillning

Citat
Inte stött på konceptet personalbil innan, kan du bli förmånsbeskattad för det? Och du menar väl bruttolön om det är före skatt? För netto är väl efter skatt.

Personalbil är en, för företaget, kostnadsneutral personalförmån där vi anställda bara betalar bilrelaterade kostnader via ett löneavdrag, vi får nytta av företagets köpesavtal och rabatt, och allt igår i summan utom drivmedel. Det enda som kan komma uppepå är självrisker vid försäkringsskada och parkerings/fortkörningsböter.

Eftersom ingen ska vara där o göra sig en hacka så kan man hålla nere priset upp till ett par tusen kronor.

Det enda som händer om jag säger upp mig eller blir uppsagd är att jag får lämna tillbaka bilen. Där slutar det. jag kan också lämna tillbaka den efter 18 månader om jag tröttnar på modellen utan extra kostnad.

3 gillningar

Synd att det inte blev nåt med Nevs 9-3 Emily GT.
Lyssnar på Magnus Johansson som var med på den resan på laddstationen podden. Så otroligt trevligt att lyssna på personer som vet hur viktigt det är med att ha bra organisation för att bygga bilar med bra kvalitet ut från fabrik.