Plug and charge till BMW?

Jag har de senaste dagarna sett reklam på Instagram att BMW har infört plug and charge. Efter en del sökningar har jag egentligen inte blivit klokare. Enligt reklamen ska man kunna välja 5 operatörer för detta. Det är väl för mycket att hoppas på att Tesla skulle vara ett alternativ. Jag blir inte klok på vilka BMW modeller det gäller. Själv har jag en i4 M50 2023. Det verkar som att bilarna måste uppdateras för att detta ska vara möjligt. Är det någon här som vet något mer om detta?
/ Anders

Hej,

i4 har inte stöd för PnC alltså ISO 15118-2 möjligt att det kommer under 2024 som en del av Facelift. Däremot har samtliga BMW stöd för Autocharge protokoll och det fungerar bra, har flera i4 anslutna via Autocharge hos oss på elmacken.
Jag kör i4 40 2023 och PnC 15118-2 är inget jag saknar. Tror dock att i5, i7 stöder PnC.

Tack för svar. Jag laddar nästan bara hemma och tycker ändå det går smidigt med olika appar när man laddar ute. PnC är kanske inte jätteviktigt men man vill ju ändå ha det så enkelt som möjligt. Jaja, vi får kämpa vidare helt enkelt :sweat_smile:

Tack igen.

Jag uppskattade det väldigt mycket under tiden jag laddade på IONITY. Men jag ser det inte som en dealbreaker direkt.

Även jag kör en i4 2023 och har inte PnC. Däremot aviseras det som en funktion på den BMW som jag funderar på, det skulle bli en ny sådan årsmodell 2024. Känns som en rätt ny grej för BMW

PnC kom till BMW i4 under sommaren 2023 om jag minns rätt. Min har det inte och är byggd feb 2023 men bilar byggda typ juni 2023 och framåt ska ha detta. Men CircleK har något liknande, jag kan ansluta kabeln och då startar laddningen direkt, fick aktivera det via appen en gång.

Ah okej! Jag frågade min säljare om det nu när jag beställde en i4 och jag skulle få det på min :slight_smile: Men det gäller ju som sagt bara Ionity. Circle K kör med Autocharge, fungerar på samma sätt för användaren men lite annorlunda teknik bakom. Även Nima Energy har det på sina laddare :slight_smile:

Min i4 är byggd 09/2023 och jag har INTE PnC men definitivt inget jag saknar.

Vad såg din kvalificerade gissning… Kommer alla ha stöd för autocharge framöver?

De flesta stöder Autocharge förutom VW/Cupra/Audi/Skoda. Autocharge är lättare att implementera och tillräckligt säkert för att ladda en bil. Betydligt säkrare än att köra över Öresundsbron med automatisk avläsning och ungefär samma belopp som man ”riskerar”. Jag har verkligen inget emot heller att dra ett Apple Pay eller RFID vid en laddare men appar går fet bort. Alltid utloggad när man behöver dem, nya villkor att godkänna väl inne, leta efter uttag på minst 6 tecken, kladd att avsluta via appen då den ibland tappar aktiv session. Operatörer som låser möjlighet att stoppa laddningen via knapp OM session är startad via app. Sent på kvällen så jag rantar lite men ni förstår poängen.

1 gillning

Förstår absolut vad du menar.

Jag personligen har 10 andra saker på listan över saker jag saknar från att ha en tesla än plug n charge. Det ska bli så skönt när alla laddare tar kort framöver.

För att svara på frågan vad det jag saknar mest från tesla tiden är “varningen” när man kör förlängt ifrån en snabbladdare… Tror inte många ungtuppar har fått/sett den varningen

Jag förstår varför kortbetalningar är bra att ha, men jag föredrar apparna alla dagar i veckan. Istället för att stå ute i kylan vid en seg jädra kortterminal… :roll_eyes:

Det här är livskvalitet:

  • Gå ut och plugga i kontakten
  • Kolla vilket nummer det är på laddaren
  • Sätter mig i bilen och startar den i appen

Det man behöver lösa med kortbetalning är kvitto. OKQ8s lösning är superknas, ta kort på kvittot nu nu nu för sen är det borta för alltid… brukar dock gå att maila dom i efterhand för att få kvitto. Voriety (?) med sms funkar bra men skärmen känns så trött och gammal, de skulle behöva snabbas upp lite.

Hyrde en bmw ett par månader och fick bmw charging. Det är min nya favorit, funkar typ överallt, ok priser och en portal på webben där man ser sina laddningar :slight_smile:

Autocharge tror jag är framtiden men för någon som åker bilar som sällan är mina så behöver jag en annan lösning också!

2 gillningar

För att inte tala om att appen inte är aktuell så man måste ta ner en ny och göra om allt med kortuppgifter m.m.

Framförallt MER, har nog bytt ut deras app 3 gånger… Sen har vi InCharge…

Ja det finns tekniska utmaningar med kortterminal som står ute, håller med dig om att displayen är dålig för utomhusbruk, lite seg programvara som delvis beror på uppkopplingen där både Swish och kort är Online. Jag har efterlyst en Vourity Paystation PRO med stor display som är ljusstark och snabb respons, Hoppas att ABB släpper den lösningen som äger Vourity. Kvitto via sms är så där, har stängt av den funktionen. Rekommenderar de kunder som laddar ofta hos mig och behöver kvitto att aktivera Autocharge, det är nästan alltid företagskunder som behöver kvitto för redovisningen. Under mars begärde 7st kunder av 599st kvitto, cirka 1%.

Ja det är olika vanor så klart.
Min kortterminal är tyvärr lika seg året runt, det sitter ett värmeelement som drar igång och värmer den vid kallt klimat. Det värsta är nog när det regnar kraftigt och stå och pilla med en trött terminal.

Det viktigaste med en fungerade lösning för kort är dock backend och alla integrationer i bakgrunden, mycket som händer vid varje kort betalning som MÅSTE fungera varje gång.

Men jag hoppas och tror att allt detta är i sin begynnelse och att det kommer ge sig så småningom.

Jag hoppas att de som erbjuder lösningar för laddning lyssnar på dig och andra inköpare av de här systemen, tar man med era erfarenheter så kan betalningslösningarna bli ännu bättre i framtiden.

Om du vet förklara gärna så vi förstår vad skillnaden är på kortterminal för bensin/diesel/E85 och snabbladdning Under sommarhalvåret tankar jag ofta bensin (har bla en bil som drar över 2 liter/mil) jag upplever kortbetalning på bensinpumparna som snabba och lättförståeliga som det varit sen urminnes tider men de få gånger jag snabbladdat där det finns kortbetalning så känns det som du säger som en segare upplevelse varför är det så

Jag har för lite kunskap om kortbetalningar för flytande drivmedel för att kunna uttala mig, men jag har nog nån kollega som kan, återkommer.

Tesla borde väl vinna en del på att implementera Plug & Charge? Nu tillåter man ju andra märken att ladda där, så det borde finnas incitament.

Vad är det förresten som gör det så svårt för aktörer att över huvud taget implementera det? I dagsläget är det ju en helt meningslös funktion i stort sett.