Plug and charge via tredje part

Har en Kia EV6 och velat använda plug & charge, men iom att priserna hos Ionity är markant sämre via Kia Charge, även med Ionity prenumeration, så har jag under tidigare bilresor använt Ionity appen istället.

Upptäckte dock för några månader sedan Electroverse via en brittisk youttuber och lyckades här om veckan få Plug and Charge att fungera med certifikat från Electroverse och har tänkt att fixa deras ionity prenumeration som kostar lika mycket i månaden och ger samma laddpris som att skaffa det direkt hos Ionity.

Tänkte att det kanske är instrssant för andra än mig, men som undvikit det pga kostnaden hos tilverkarens laddnätverk.

Går att använda min affiliate länk så får vi båda 67 kr att ladda för, eller använda den tidigare länken om det inte är intressant.

Var lite bökigt att få det att fungera, vet inte om det är smidigare via biltillverkarnas laddnätverk. Registreringen sker genom att slå in PCID hos Electroverse efter att man lagt in betalmetod. Prövade att aktivera plug and charge någon dag efter registreringen, genom att sätta in laddaren hos Ionity, men fungerade inte. Prövade några andra dagar men fungerade fortfarande inte, däremot efter typ 3 veckor registrering så fungerade det helt plösligt genom att plugga in bilen i laddaren medan den var upplåst.

Hoppas att Plug and Charge blir bättre genom att det går att registrera sig direkt hos laddoperatörerna, eller att laddnätverken har lägre/inget pålägg på priset. Får se hur väl det fungerar på min resa nästa vecka.

Ja det protokollet har lite saker att förbättra.

Att klistra in ett Virtuellt ID från en leverantör in hos en rosmingoperatör är ju smart om det funkar men i det läget hade det nog varit bättre att IONITY och electroverse hade stöd för autocharge.

Sen är jag lite sån att jag åker sällan långt så när jag gör det gör det inget att det kostar extra.