Har BMW och nu då Plug & Charge efter uppdatering. Undrar nu vilka laddstationer som använder sig av P&C. Kopplar man sitt egna kort till bilen eller någon laddstations kort.
Jag vet att Ionity har stöd iaf .
På VW skaffar du VWs laddabonnemang men tyvärr så innebär det att om man vill ha Ionity Passport Power och ladda för 3,50:-/kWh så funkar inte det utan då blir det att ladda via Ionity.
Nöjer du dig med Passport Motion eller gratisabonnemanget så är det samma pris hos VW som direkt hos Ionity.
Hur BMW har lagt sina priser vet jag inte men antar att du måste ha ett abonnemang via BMW precis som hos VW men bästa att experten @cgullin svarar så det blir rätt.
Hej IONITY är tilläggstjänst hos BMW utöver BMW Charge. Plug and charge stöd finns men ej för mig 2022 i4. Betalar 73kr/mån plus 4,30 kr /kWh idag för IONITY. BMW Chargibg kostar 44kr/mån
Måste du ha BMW charging för att få Ionity i BMW?
Då låter det onödigt ”dyrt” (73+44:-/mån) för att slippa använda app vid laddning.
Ionity tar själva 65:-/mån för att ladda för 4,50:-/kWh.
Men prioriterar man bekvämligheten så spelar det kanske mindre roll.
Ja bekvämlighet går före ibland.
Synd. Hade ju Tesla innan och det funkar så himla smidigt. Iof. laddar vi mest hemma men när man är ute och kör lite längre är det bra.
Som Marti säger finns det ju även på BMW om man har stöd för P&C. Har det på min i4 och det är ju smidigt att bara plugga in Eftersom min inte är ett ett år än så slipper jag än så länge månadskostnaden
Rachel, skall lära mig mer om det kommande vecka.
Som jag förstår det så får man även bättre pris hos E.ON, Eviny, Mer och Recharge med BMW charging
Yes det stämmer, man känner sig lite diskriminerad oavsett vilket pris jag sätter blir jag som liten operatör dyrare hos en BMW-kund. Vid roaming får en CPO alltid sitt begärda pris minus en liten avgift hos Hubject som är plattformen för roaming, BMW tar övrig diff.
Fokuserar man på roaming har Allego bäst strategi.
Ja, dyrt men vill man ha bekvämlighet så…
Vad är det bästa o billigaste sättet att ladda om man mestadels laddar hemma (jobbpendling) men kör långresor 60+ mil,1ggr/månad?
Både Tesla SC eller andra laddnätverk funkar
Att köra i gång via IONITY-appen är tillräckligt smidigt. Skulle aldrig betala mer för P&C.
ok, tack. Då får frugan köra med App
Låter bra! Tycker appen är ganska bra faktiskt.
Jag försöker kolla vilket nummer det är på stolpen. Klickar igång laddningen medan jag sitter i bilen och sen går jag ut och sätter i kabeln.
Lite OT men finns det en sammanställning över hur många laddställen och antal laddare resp Laddnätverk har?
Såg att Spark Alliance ska bildas
- Ionity
- Electra
- Fastned
- Atlante
1 700 laddstationer tillsammans med gemensam betlning via App
Kom en uppdatering till VWs iOS-app nyss och nu ser jag under de olika We Charge att VW justerat ner priset hos Ionity på We Charge Plus till 3,50:-/kWh.
Det betyder alltså att vi med VW (min kommer iof i slutet av maj ) kan få Plug & Charge och till samma priser som direkt hos Ionity även för 3,50:-.
Ser också att det finns ytterligare ett alternativ, Pro, som verkar ge ”billigare” laddning på andra ställen? för från 5,60:-/kWh.
Trevligt för VW ägare att de matchar priset på ett rent ionity abo med mervärde med plug and charge. Dock väldigt otydligt med laddpriser i övrigt just nu i VW appen.