Nu börjar det bli dags att ta ställning till vilken bil som blir min nästa tjänstebil efter ett par år med en Volvo V60.
Valet står mellan en Polestar 2 LR DM med Pilotpaketet (ej plus) och en Tesla Model 3 Highland LR. Men när man läser på om båda modellerna och vad användarna skriver så blir man mest orolig. Jag var helt inställd på Teslan men väldigt tveksam till avsaknad av spakar, automatiska torkare, växelväljare på skärm mm.
Provkörning av båda bilarna är självklart inplanerat, men där upptäcker man sällan irritationsmoment som man gör på lång sikt.
Hjälp en elbilsnybörjare med lite inspel, tack!
Tror man vänjer sig vid spakarna.
Själv tror jag Polestars servicenätverk (Volvo) kan vara en fördel även om Tesla inte ska behöva service.
Sen är det lite mer praktisk baklucka på P2 och lite bättre prestanda på M3… Tror det är frågan vilken inredning man vill ha.
Jag skulle välja Teslan. Det jag ser som en stor fördel med Tesla är den teknologiska nivån. Tesla är helt överlägsna när det gäller tekniken. Som ett exempel så hade jag tidigare en MG4 som ju var en ny elbil byggd som en elbil från början men den drogs med en hel del problem som gjorde att jag sålde den. Den hade en konstruktion som till viss del liknar legacy biltillverkare dvs att dom köper delar från Bosch och massa andra tillverkare och varje del har sin mjukvara som kräver uppgradering på verkstad. Väldigt lite OTA uppgraderingsmöjligheter.
Tesla å andra sidan har byygt sina bilar från början och har full kontroll av all mjukvara i bilen vilket innebär att om det blir något problem så kan dom i dom allra flesta fallen fixa det med en OTA uppgradering. Men Tesla är inte helt perfekta heller det finns en del konstigheter hos dom också. Ett exempel som du nog settt på siten är torkarna.
Är du dessutom tekniknörd, som jag, så är det helt underbart att kunna få ut så mycket data ur bilen direkt via ditt Tesla konto. Har finns exempel på appar som Tessie som kan plocka ut all möjlig data om hur du kört, temperaturer, laddkurvor mm mm.
En annnan sak jag gillar är att det finns en väldigt många firmor som tillverkar alla möjliga aftermarket produkter till Tesla och jag tror inte det kommer dröja allt för länge innan någon av dom kommer släppa spakar till nya highland. En av dom har hintat om det.
Jag har haft en Polestar 2 LRDM med pilot och plus i drygt ett år och ca 2500 mil. På det stora hela är jag mycket nöjd och för mig gick Tesla model 3 bort rakt av bara på sedanbakluckan. Att inte kunna langa in mer skrymmande föremål är en direkt dealbreaker för mig (ja jag har haft en sedan tidigare…).
Gällande “teknologisk nivå” så kan man väl diskutera vad man menar med det. Polestar 2 har i alla fall fungerande sensorer och radar. Appen är dock väldigt basic och infotainment kanske inte når upp i nivå med Teslan på en del aspekter. Den gör i alla fall det den ska (för det mesta, kräver sin omstart ibland som allt annat) och jag uppskattar verkligen att kunna ha navigering med karta (Google maps) i instrumentklustret. OTA-uppdateringar har kommit regelbundet senaste året, men det har mest varit småsaker och finjusteringar. Om du exempelvis läst om problem med TCAM så skulle jag säga att det nu är löst genom OTA-uppdatering.
Den stora behållningen med Polestar 2 är annars köregenskaperna. Jag tycker den är väldigt trevlig att köra, både sommar- och vintertid. Jag har även prestandauppgraderat min vilket jag starkt rekommenderar. Inte bara för den ökade effekten utan även för att pedalmappningen av gaspedalen ändras till det, enligt mig, det bättre. Den något högre markfrigången utan att vara SUV är något jag lärt mig uppskatta när jag exempelvis åker på dåliga vägar till landet så här års.
Mer eller mindre irritationsmoment:
- Jag gillar verkligen en förarorienterad förarplats men mittkonsolen hade gärna fått lämna mer plats till högerbenet på långkörningar.
- Endast en “riktig” nyckel (åtminstone MY23). I övrigt en aktivitetsnyckel (utan knappar och nyckelblad). Jag hade velat ha två riktiga nycklar. (Nyckel i mobilen finns men inget jag är intresserad av. Verkar funka klockrent för en del och svajigt för andra när man läser om det).
- Relativt hög förbrukning. Där ska dock MY24 vara bättre samt ladda snabbare.
- Appen. Man kan se batteristatus, låsa/låsa upp, klimatisera, ställa timer för klimatisering och nyttja digital nyckel. Inget mer, inte ens ställa laddgräns vilket jag starkt efterfrågar.
- Original gummimatta förarplats slutar i höjd med pedalstället vilket gör att det rasar ner snö/vatten från skor som lägger sig bakom/under mattan. Värdelösa. Jag har köpt andra (3D Maxpider)
- Kan tycka att kvalitetskänslan i vissa plastdelar interiört lämnar en del att önska. Känn exempelvis på plasten vid spaken till huven/frunken. Verkar vara ett arv från Volvo.
BMW i4 M50 är enda bilen som inte kostar orimligt mycket mer jag idag skulle kunna tänka mig istället för P2. Har du inte kollat BMW och du får in den som tjänstebil hade jag även kollat på den. Förutsatt att du står ut med utseendet
Vet inte om tekniknivån är speciellt hög, jämfört med en MG - ja men jämfört med t.ex en relativt vanlig tysk bil - nja… Beror på vad man är ute efter såklart men adaptiva strålkastare, HUD, 360-kamera m.m slår högre i min tekninbok än en inbyggd gamingdator, kan ha min laptop med mig att kolla youtube på när jag laddar
Tror ändå det handlar om inredning och preferenser, gillar man det klassiska att sitta i bilen omgiven av panelen är ju M3 inte ett alternativ, gillar man öppen planlösning däremot är den kanon. Båda lär va riktigt bra med några delar som sticker ut på P2 och andra på M3 som t.ex förbrukningen som hittills är oöverträffad i klassen, däremot drar P2 mer på dragkroken och har en bättre baklucka och vändradie…
Som ovan talare kanske BMW i4 är ett alternativ med?
Tack! Det är precis dessa saker och några till som gör att Polestar seglat upp som ett allvarligt alternativ till en Model 3.
Tydligt och bra med både för- och nackdelar, det uppskattas mycket.
Tack för ett uttömmande och bra svar gällande varför Model 3 är ditt rekommenderade val.
Jag är mest osäker på om jag någonsin kan vänja mig vid att endast förlita mig på en stor central skärm. Jag är så van vid att använda mig av den mest väsentliga förarinformationen i instrumentklustret och använda mittkonsolens skärm till infotainmentsystemet.
En annan sak: hur funkar de mkt speciella dörrhandtagen under sträng kyla?