Polestar 2 eller Tesla Model 3

Läste en fråga på Facebook om en som undrade skillnaderna mellan Polestar 2 och Tesla Model 3 och behovet var att för två vuxna kunna ta sig mellan Malmö och Göteborg utan att ladda.

Jag kokade ihop följande svar och tänkte att det kan säkert var intressant för andra som vill jämföra.

Båda bilarna klarar Malmö - Göteborg året om utan att ladda galant så länge du köper long range med båda och laddar 100% innan. Om du kör på sommaren så har du betydligt längre räckvidd än så. På sommaren klarar du resan även utan long range-versioner.

Följande skiljer bilarna bland annat

  • Polestar 2 drar mer men har större batteri

  • Polestar 2 har traditionell förarmiljö med en förar-skärm framför dig. Tesla Model 3 har bara en skärm i mitten.

  • Om styrassistans används så ligger Tesla Model 3 stabilare (Autopilot) på vägen men du måste aktivera assistansen varje gång du kör om någon på motorvägen eller byter fil – Polestar 2 (Pilot assist) kan vara lite mindre stabil men du behöver bara aktivera den en gång och sedan så sköter den sig själv.

  • Tesla Model 3 har ögonsensor som säger till dig att kolla på vägen om du inte skulle göra det – till exempel om du tittar ner i skärmen eller tittar på en medpassagerare. Polestar 2 har inte detta.

  • Polestar 2 har parkeringssensorer bak och fram. Tesla Model 3 saknar parkeringssensorer men visar en ungefärlig gräns mot olika hinder runtomkring – detta genom att använda sina kameror.

  • Polestar 2 har 360-kamera. Tesla Model 3 har backkamera.

  • Polestar 2 är mycket trång i baksätet medan Tesla Model 3 har mer plats men är något svårare att ta sig ut ur för till exempel lite äldre individer.

  • Polestar 2 har bara en mugghållare (plus en gömd som knappt går att använda) och bara en induktionsladdare. Model 3 har två mugghållare och två induktionsladdare (kan vara viktigt för er).

  • Polestar 2 har ett någorlunda modernt infotainmentsystem men kommer inte i närheten av Tesla Model 3 – dock lättare att hitta och förvärma inför icke Tesla-laddare om sådana skulle användas på Polestar 2. Förvärme behövs för att ladda bilen snabbt – särskilt på Teslan då den vill ha högre batteritemperatur. Mindre problem på sommaren – viktigt på vintern.

  • Det tar 25 minuter att ladda en Tesla Model 3 Long Range 10-80%: Det tar 28 min att ladda en Polestar 2 Long Range 10-80%.

  • Tesla Model 3 har en många gånger bättre app-upplevelse än Polestar 2 liksom möjligheten att använda digital nyckel (dvs enbart mobilen) är bättre.

  • Polestar 2 stödjer Android Auto och Apple CarPlay (dock bara via kabel). Tesla Model 3 stödjer ej dessa men har som sagt bättre eget system – dock inte eventuellt alla appar en vill använda.

  • Tesla Model 3 känns numera mer modern och ombornad än Polestar 2.

  • Polestar 2 är en “halvkombi” medan Tesla Model 3 är en sedan – det är alltså lättare att lasta Polestar 2. Men Tesla Model 3 har mer bagageutrymme 594 L mot 405 L på Polestar 2.

  • Polestar 2 är mer bekväm och “fossiltung” i känslan på vägen än Tesla Model 3 (detta baserar jag på tidigare modeller inte senaste Model 3 så detta måste provköras och upplevas själva.

  • Tesla Model 3 är legendarisk enkel att ladda – med kortbetalning som krav framöver och även många laddbolag som börjar använda Autocharge så minskar glappet men Tesla kommer alltid vinna enkelheten i att bara koppla in på Tesla-laddare och se all information i skärmen.

  • Båda bilarna kan med fördel ladda hos Tesla Supercharger – dock är det någon krona billigare med Teslan (Du kan dock betala 129 kronor i månaden för att få samma priser som icke-Tesla-ägare).

  • Utseendemässigt skiljer de ju en hel del men det är individuellt för dig som köpare.

  • Tesla Model 3 har ej blinkersspak eller körväljare utan blinkers sker via touchknappar på ratten medan Polestar 2 är mer traditionell där – att välja om du kör fram- eller bakåt gör du på skärmen. En vanesak sägs det – men du bör provköra en Tesla i ett par rondeller innan köp.

  • Tesla Model 3 Long Range (AWD) kostar från 610 000 kronor och har mycket låg ränta just nu. Polestar 2 Long Range (AWD) kostar också från 610 000 kronor men jag rekommenderar Plus-paketet för att få bra ljud, fina säten och luftvärmepump och då går det på 50 000 kronor extra. Det går inte att köpa Long Range utan AWD billigare just nu – möjligen lagerbilar men det har jag inte kollat.

Distans på respektive bil

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor i motorvägsfart på vintern

  • 100% till 10% batteri: Ca 32 mil
  • 80% till 10% batteri: Ca 25 mil

Tesla Model 3 Long Range Dual Motor i motorvägsfart på sommaren

  • 100% till 10% batteri: Ca 43 mil
  • 80% till 10% batteri: Ca 33 mil

Polestar 2 Long Range Dual Motor i motorvägsfart på vintern

  • 100% till 10% batteri: Ca 29 mil
  • 80% till 10% batteri: Ca 23 mil

Polestar 2 Long Range Dual Motor i motorvägsfart på sommaren

  • 100% till 10% batteri: Ca 38 mil
  • 80% till 10% batteri: Ca 29 mil
2 gillningar

Jag tycker nog du missade något viktigt

Polestar har ett stort nätverk av etablerade serviceverkstäder hos Volvo

Tesla har ett begränsat servicenätverk och för tillfället är dom i konflikt

Sen är det också ganska stora prisskillnader på försäkringarna på Polestar och Tesla det kan verkligen löna sig att kolla upp inför ett köp

Den där trista förnuftiga typen…

1 gillning

Polestar 2 har regnsensor och radar medan Telsa, med varierande framgång, försöker åstadkomma samma funktion med kamera.

Polestar 2 har ett fysiskt nyckelblad som gör att man alltid kan ta sig in i en död bil.

1 gillning

Tesla bättre eget system än Polestar??
Nähä du Peter nu tror jag bestämt du pratar i nattmössan.

Väldigt bra summerat, jag pingar dig när det är dags att byta för mig så kan du väl göra en fin sammanställning över mina alternativ :wink:

En viktig punkt är att Pilot-paketet nästan är ett måste på Polestaren då en bil utan adaptiv farthållare bara är en plåtlåda med hjul. Dock ingår det nu i en kampanj men osäkert om det är tillfälligt eller ej.

Hej och välkommen även till detta forum :slight_smile:

Ja korrekt men Pilot-paketet ingår som du säger i priset just nu.

1 gillning

Vill också lägga till att den uppdaterade Polestar 2 har bättre räckvidd än vad som angavs i texten numera :slight_smile:

Det är för den uppdaterade P3 men då verklig förbrukning på motorväg – det kan ju variera något imellerrtid.

Tänkte bara att 29 mil lät lågt i motorvägsfart, kunde komma så långt med min gen 1 Polestar 2 nämligen. Dock med temp runt 2-3 grader.
Men jag har inte kört den nya så kan inte svara för om det blivit någon förändring