Polestar 2 Performance eller P4 Single Motor?

Ja vad tycker ni?
Sport eller komfort.
Skitsköna stolar och Google infotainmentsystem har de båda, något jag uppskattar stort.

Kommer man bli förbannad på en fjärr utan knappar? Ska man räkna med strul i P4?
Är P2 klippstabil i mjukvaran?

Innan jag svarar på frågan – gillar du sport eller komfort mest? :slight_smile:

Jag är en stor fan av Polestar 2 efter facelift med bakhjulsdrift vet inte om fyrhjulsdrift gör den mycket bättre mer vikt över framhjulen brukar sällan kompenseras av drivning på framhjulen och mer effekt Performance Pack med Brembo bromsar är bra Öhlins manuella stötdämpare kommer att ställa till det för dom flesta som börjar skruva på dom Polestar 2 kommer att åldras med grace och kännas fräsch om 5-7 år Funkar bra om man inte behöver en bil med stora inner utrymmen då är ID.7 att föredra

Polestar 4 (har jag inte kört) ser man överallt nuförtiden en bred padda och vad är det för USP att inte ha bakruta Inredningen ser väldigt Teslafierad ut och som helhet kommer den inte åldras med stil den kommer se gammal ut både ut och invändigt ganska fort

För mina pengar Polestar 2 bakhjulsdriven

1 gillning

Förstår verkligen inte det heller. Mycket märkligt val.

Dock förstår man ju poängen med kamera istället för vanlig backspegel. Vi har hundgaller mm och hade nog vunnit på att ha en skärm istället för vanlig spegel.

1 gillning

Honda e hade tagit det till perfektion och även sidoskärmarna funkade sååå bra

1 gillning

Jag är inne på min andra P2, en MY26 LRDM som jag nu haft ett halvår. Jag hade en P4 på test en helg men valde att gå på P2 igen. Vad som väger tyngst för mig är hur bilen känns att köra och manövrera och där är P2 en solklar vinnare för mig. Med det sagt har P4 en mycket trevligare och mer påkostad interiör. Det märks att P2 härstammar från Volvos billigaste serie invändigt. Rull- pch ljudkomforten i P4 är även den klart bättre. Fler anledningar till att det blev en P2 igen:

• P4 plingar och plongar betydligt mer än P2 där det endast är hastighetsvarnaren som plingar vilket stängs av med ett knapptryck på ratten. Den P4 jag lånade höll exmpelvis på att plinga när man öppnade dörren ibland (oklart för vad) och plongade när bakluckan stängdes.
  • Sämre förarergonomi än P2 när man tagit bort växelväljaren i mittkonsolen och flyttat den till höger rattspak. Det gör att fler funktioner flyttat in i mittkonsolen, exempelvis känslighet på regnsensor och belysninginställningar. Vidare når jag hela skärmen i P2 utan att behöva sträcka mig ur stolen som jag behövde för att nå genvägarna i P4 som idiotiskt nog var placerade till höger på skärmen. P2 är bara att hoppa in och köra utan att behöva interagera med skärmen.
  • Nyckelsituationen. Inga riktiga keyfobs med knappar och fysisk nyckel vilket gör att man är rökt vid dött 12V-batteri i obygden. Inget stöd för digital nyckel för Android (än). Verkar även strula en hel del med keyfobsen även om den jag lånade funkade bra (bara man stänger av den störiga autoöppningen/låsningen).
  • Allt onödigt elmotoriserat som ventilation, laddlucka och framför allt dörrhandtag. Ger absolut noll mervärde.
  • Slösaktigt stort baksäte för mig som sällan har folk där. Jag hade gärna sett att man kunde flytta fram bakre stolsraden för att få mer bagageutrymme som inte är så värst mycket bättre än P2.
  • Saknar smarta lösningar för last i bagageutrymmet som P2 har (Volvo-arv).
  • Förbrukningsmässigt P4 LRDM ca 30% högre än P2 LRDM vid mitt högst ovetenskapliga jämförelsetest.
  • Den digitala backspegeln funkade för mig (utan något större mervärde) men min sambo hade svårt för den (progressiva glasögon).

Vad det gäller mjukvara i P2 är i grunden precis samma som i Volvos 40-bilar, fast med trevligare UI enligt mig. Till MY26 blev CPU’n till infotainment utbytt och det gör stor skillnad. Det flyter på betydligt bättre än tidigare, särskilt vid kallstarter där den gamla är rätt trött även om jag inte störde mig nämnvärt på det. I USA har det varit flera återkallelser för Volvo/Polestar för att backkameran inte alltid går igång vid kallstarter (gäller framför allt bilar före MY24 som sägs ha mindre RAM-minne). Det ska enligt uppgift vara åtgärdat i senaste SW 5.1.10 som rullas ut nu (gäller mig veterligen Volvo 40, 60 och 90 med Android samt P2).

Utöver allt jag skrev ovan var månadskostnaden (privatleasing) ca 50% högre på en P4 LRDM mot en P2 LRDM när jag beställde. Sen dess har man kört kampanjer där P4 i princip kostat lika mycket och då blir valet svårare trots punkterna jag skrev ovan. Mycket kan man leva med även om jag tycker det är tråkigt att man i mina ögon försämrat en hel del saker helt i onödan från P2 till P4.

Jag hade förövrigt kikat på en vanlig P2 LRDM utan performance om du inte redan gjort det. Går att uppgradera till samma motorprestanda men går lite mer komfortabelt, snålt och dessutom på 19" med högre profil vilket jag föredrar på taskiga grusvägar som jag ibland kör.

2 gillningar

Båda. Har som du kanske redan vet en racetrimmad ombyggd Miata ND och en E-klass fullsmetad tex med akustiskpaket (extra ljudisolerad).
Dvs en stenhård som låter som fan, och en viskande tyst glidare.
Båda heeeeeelt underbara och kanon att växla mellan dom.
Men det kommer aldrig en Boxster EV (står på väntelistan) så vad gör man…
Kört Taycan och EQS men egenskaperna motsvarar inte riktigt kostnaden.

Så en tanke är att övervintra i Polestar som kompromiss mellan sport o komfort, tills dagen lätta små elcabbar kommer!

Även kollat på EQE men sjukt få är fullsmetade.

Performance i P2 är självklar för mig, men inte i P4 då den saknar Öhlins. Stor miss av dom.
Padda, ja fan det har du rätt i !

Tack för detaljerat svar! Medhåll på det mesta.
Med bra chassi smyger Mercan mjukt och tyst även med mina 275/35/19 och 245/40/19. Grusljud finns knappt. Bara EQS och S-klass är tystare för mina öron. EQE med akustikpaket är tyst.
Är villig att kompromissa med komforten i Polestar. Inte ens P4 är direkt tyst.
Kör mycket så med elbil blir Google viktig - som navigerar underbart med laddplanering och bra funktioner tex “kör till öppen ICA-affär”.
Merca’s är kass i jämförelse (som i min E-klass), BMW är bättre men…Google WOW

Har haft en P2 i 2,5 år och varit sugen på P4 sen den kom. Hade jag haft behov av en andrabil hade jag haft en P2 LRDM då den är underbar att köra och gick som en klocka. Den har dock en akilleshäl och det är att den är bullrig och stötig som få andra bilar. P4 är mycket mer balanserad, mjukare och bekväm. Men, om man gillar att köra bil så räcker inte hästkrafterna i bakhjulsdrivna versionen. Så mitt svar är utan tvekan, P4 Long range Dual motor ger bäst kompromiss!

1 gillning

Update
Bett om offerter på 7 bilar. Talat med alla säljare som nu fått spec och bilder på Mercan.
En blev såld innan de hann svara mig.
Alla har lovat svara imorgon

Tack alla för inspel och förslag!

Om du kikar på begagnad P2 ska lyssna efter ojud i fjädringen (topplagring) och drivaxlar. Båda relativt vanliga fel. Jag fick byta drivaxlar bak på mina förra P2 efter ca 3000 mil (garanti, annars 18k om jag minns rätt).

Drivaxlar: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2024/MC-10253278-0001.pdf

Fjädring: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2024/MC-10249195-0001.pdf

För både topplagring och drivaxlar har det kommit uppdaterade delar. Har dock läst om folk som fått byta drivaxlar igen trots att de tidigare fått den uppdaterade delen.

Finns en hel del att läsa om man söker. T.ex. för drivaxlar https://www.polestar-forum.com/threads/expensive-sounding-noise-from-rear-motor.4112/?nested_view=1#replies och fjädring https://www.polestar-forum.com/threads/front-suspension-knock-clunk-clonk-sounds-tsb.13858/.

Du låter exakt som mig (fast jag kör Lexus istället för Mercedes som komfortbil, men potato potato som man säger). Då är det en Polestar 3 du vill ha.

Provkör!

Den är mycket bättre ljudisolerad än Polestar 2 (som är väldigt bullrig, speciellt med största fälgarna) och trots att den är tyngre så är den roligare att köra paradoxalt nog. Och med luftfjädring så är den inte lika stötig som Polestar 2 (och då menar jag stötig som i “jag rullar rakt fram men jag känner vibrationer jag inte vill känna”, inte bara styv känsla i fjädringen).

4:an är för bred för svenska vägar (den är verkligen läskigt bred), och ingen B&W. Inte värt det om du inte cruisar väldigt mycket motorväg i mitt tycke (…fast det är ju åas precis då man vill ha B&W, så min slutsats är att ingen borde köpa 4:an, den har inget existensberättigande).

Medhåll om Polestar 3! Dock är frågan om man vågar köpa en begagnad med tanke på allt strul det varit. Mkt sägs vara löst med ny processor från Nvidia som eftermonteras, men jag hade nog velat ha någon längre utökad garanti i begagnatfallet.

Kul, Lexus skulle jag säga slår MB på lyx och kvalitet, men inte design.
Polestar 3 är tyvärr utanför min budget.
Ja P4 är en stor rackare, körde den under helgen.

Får mer känslor från P2 Performance än P4, där P4 är som en MB med mindre komfort.
Har svårt för stora “sitta högt”-bilar. Synd att P4 är så otroligt mycket mer modern än P2. Infotainment, headsup och alla andra förbättringar, tex backkamera och 360 som är rätt dålig i p2 om man ska vara ärlig.
Svårt val.

Reflektion:
Efter samtal med säljare på de 7st ÅF under helgen, som alla direkt efteråt fått mail med spec och bilder på min Merca…är det inte märkligt att INTE alla skickar offert?

Exteriört så är ju ES 7e generationen och LC 500 snyggare än senaste E-klassen och AMG GT ju :slight_smile:

(även om jag gillar designen på nya E-klass, men TCOn blir orimligt hög för en 2023-2026 E-klasskombi, och vill aldrig mer ha en traditionell växellåda med diskreta bilar i “bruksbilar” - ren el, e-cvt or go home).

De flesta bilsäljare verkar vara rätt dåliga på sitt jobb. Antingen totalt oengagerade eller så är de så på en att man mår illa. Man… får pusha dem, på ett sätt som får dem att tycka om en, för att få ett lite bättre inbytespris.

Säljarna är verkligen inte dina kompisar, men de är människor (än så länge iaf) och de har ofta (men inte alltid…) känslor, så har du haft tidigare kontakt med dem så påminn dem - man får i regel en bättre deal ju närmare relation man har med någon.

1 gillning