Hej, sneglar på att köra personalbil alternativt privatleasing, det blir någonstans samma peng per månad.
Jag sneglar på Polestar 2 LRSM alt LRDM, båda Business Edition som har ett bra pris just nu men väger även in en Renault Scenic Esprit Alpine first edition.
Vad har ni övriga som har testat kanske samtliga, om vi först jämför Polestar vs Renault, kvalitet/känsla/räckvidd/laddtid osv, vilken föredrar ni?
Om vi sedan tänker Polestar 2 LRSM vs LRDM, bor i mellansverige, sällan massvis med snö, skiljer ca 300kr/månad mellan RWD och AWD, är det värt pengarna att köra AWD och däremed få kortare räckvidd.
Nu har jag inte jättemycket erfarenhet av dessa två bilar, mer än att titta på dem i bilhallar, men har kört en Renault Megane e-Tech i drygt två år så kan bidra med mina erfarenheter från den.
Renault har lyckats bygga väldigt energieffektiva elbilar - dels är de markant lättare än motsvarande bilar från konkurrenterna och dels är motorerna väldigt effektiva. Min senaste resa på drygt 30 mil landade på en förbrukning på omkring 215 Wh/km (2h motorväg, 1h 80-väg, ett par minusgrader och torrt väglag). Jag tror att en Scenic hade lagt sig inte jättemycket högre än så.
Kvalitetskänslan på min Megane är mycket bra, jag har Iconic-versionen med (fejk?) läder och elektriska stolar och i stort sett alla tillval man kan ha. Gällande Scenic så har jag inte testat Esprit Alpine, men hört att stolarna inte passar alla - så provsitt, provkör och jämför med andra trim-nivåer.
Ser man på nackdelar hos Renault är snabbladdningen långsammare än konkurrenterna, 10-80% tar längre än den åtråvärda halvtimmen (37 min på Scenic enligt ev-database). Appen är ganska begränsad i funktionalitet (kan inte ändra laddgräns) och har vid ett flertal tillfällen krånglat pga Renaults servrar legat nere, men för att starta uppvärmning duger den oftast bra.
Jag har kört Polestar 2 -21 med permanent fyrhjulsdrift i tre år och kör nu sedan ett år tillbaka en XC40 bakhjulsdriven med samma drivlina som finns i Polestar 2 (dock färre hk i XC40 än i Polestar 2). Klarar man sig med en Polestar 2 utrymmesmässigt och kan hantera att den går stötigt över broskarvar är det en kanonbil! Den går fantastiskt på vägen och har i mina ögon inga riktiga tillkortakommanden. Den bakhjulsdrivna drivlinan jag har nu fungerar riktigt bra, i Polestaren blir bilen ännu snålare och med väldigt bra räckvidd. Jag ser ingen anledning till att välja fyrhjulsdrift om det inte är för att du ska vinna många rödljus-race (det är i och för sig väldigt roligt att accelerera blixtsnabbt då och då) eller om du har ett behov av fyrhjulsdrift sedan tidigare, den bakhjulsdrivna är tillräckligt pigg och har inte problem i halka enligt mig.
Jag har bara provsuttit Renault Scenic väldigt snabbt och har egentligen inte så mycket inspel, men av det jag sett så ser jag få fördelar mot en Polestar 2. Kan tänka mig att den har lite bättre komfort, men om jag inte minns fel har den rätt dålig snabbladdning?