Polestar 2 vs. Volvo XC40

Nu är det dags att köpa egen bil efter 25 år med tjänstebil och nu börjar det roliga med att välja bil. Jag hade en Polestar 2 LRDM 2024 en tid som tjänstebil och älskade den bilen.
Men då jag även kört många Volvobilar genom åren så ligger även dessa bra till hos mig.

Efter mkt funderande så står nu valet mellan en Polestar 2 2023, max 3000 mil, SMLR med Pilotpaket eller en Volvo XC40 2023, max 3000 mil, Single Motor med Pluspaket.
För- och nackdelar med dessa gällande rostskydd, lack, service, driftsäkerhet mm?
Samt frågan då såklart, vilken skulle du välja?

Har du provkört Volvon? Efter att ha provkört både XC40 och C40 är valet solklart Polestar 2 för mig. Jag trodde först det var fel på den XC40 jag provkörde eftersom den var så nervös i motorvägsfart, men C40 var likadan. Snudd på bedrövlig att köra jämfört med P2. Både den XC40 och C40 jag provkörde var den bakhjulsdrivna MY2024.

Vad det gäller rostskydd, lack, service, driftsäkerhet, etc räknar jag med att de är likvärdiga med tanke på att i princip allt i P2 under skalet är Volvo och service sker på samma verkstäder.

Däremot hade jag nog försökt få in en MY2024 istället där det byttes till bakhjulsdrift och större batteri

1 gillning

Japp, har provkört och upplevde inte det du gjorde. Men givetvis en annan upplevelse att köra då den är högre.
Gällande just rostskyddet har jag läst en del negativt om just Polestar tidigare.
Jag upplevde dessutom att lacken på min LRDM 2024 var oerhört känslig/tunn jämfört med de Volvo V60 jag också haft.
Räckte nästan att titta för länge på lacken för att orsaka en repa eller ett stenskott. :wink:

Jag skulle tippa att lacken till viss del beror på vilken färg det är. Det är trots allt Volvo-lack på Polestar och jag tycker min magnesium (Volvo Glacier Silver 729) klarat sig mycket bra från repor och stenskott på ca 2,5 år.

Rost har jag inte hört något om för P2 och det lär vara lite tidigt att säga något om det mer än att Volvos rostskydd generellt vad jag hört inte håller samma klass som det en gång gjorde.

Vidare tillverkas 60-bilarna i Sverige till skillnad från både P2 och 40-bilarna om det nu gör skillnad. Kvalitetskänslan är i mitt tycke åtminstone bättre i 60-bilarna än både P2 och 40-serien, men det är en dyrare bil i grunden .

Tänk om Volvo gjort en V60 CC på el och med samma köregenskaper som en P2. Den hade jag köpt rakt av :grinning:.

1 gillning

Instämmer gällande 60-serien, har en V60 T6 som tjänstebil nu och älskar den på många sätt.
Har faktiskt den som en dark horse i mitt val just pga det du beskriver samt bättre utrymmen.

Båda är mycket bra bilar! Driftsäkerhet och rostskydd tror jag inte skiljer sig alls mellan dessa då plattformen och det mesta är exakt samma.

Jag hade förut en Polestar 2 LRDM -21 och har nu en XC40 Extended Range bakhjulsdriven -24. Jag har haft exakt noll fel på båda bilarna under de 6000 mil de rullat. Hade jag kunnat ha två bilar hade jag haft båda två! Polestaren är en mycket bättre körmaskin, både på motorväg och kurviga vägar så är den mycket trevligare än XC40. XC40 är dock mycket komfortablare och tystare då den inte alls går lika stötigt. Jag ser fördelar med båda dessa och saknar det ena från den andra.

Det som gjorde att jag inte har kvar Polestaren är främst utrymmet, XC40 är luftigare överallt och mycket mer praktisk. Behöver man inte utrymmet så skulle jag föredra Polestar 2. Dock är jag tveksam till den framhjulsdrivna XC40 då det lilla batteriet ger en begränsad räckvidd, men det beror såklart på användningsområdet och hur kul man tycker det är att ladda. En Polestar 2 LRSM har avsevärt bättre räckvidd, så återigen blir det ditt behov som avgör.

Jag har ingen erfarenhet av XC40 däremot har jag varit “fodervärd” till Polestar 2 och kört en hel del i dom Det finns ett Airbnb i närheten som tidigare hade en Mazda Miata som ingick men 2020 byttes den ut mot en Polestar 2 eftersom jag var den enda ägaren kände med elbil i närheten så fick jag i uppdrag att motionera bilen så den inte blev sittande för länge under lågsäsong och se till att den var laddad för det får jag bruka den så mycket jag vill

Jag har för mig att det var en 2021 årsmodell framhjulsdriven (batteri vet jag inte) och med i princip all utrustning omedelbart blev vi ganska goda vänner en trevlig bil att köra och på något sätt Volvo känsla den enda Polestar jag kört innan var en 1 och den bilen är en ikon i sin samtid och går inte att jämföra med Jag blev snabbt van vid Android Automotive och gillade det skarpt tyvärr hade det i början (jag vet inte om den uppdaterades) en del buggar som när man lyssnade på något från telefonen (Android) så tappade den kopplingen för 30-60 sekunder otroligt irriterande Inredningen var väldigt premium men den känns lite trång i kupen lite som en BMW i4 Körkänslan var typisk framhjulsdriven understyrd när det började gå fort på krokiga vägar ville den ploga genom böjarna styrningen och dämpning var exakt en trevlig men inte exciting bil på det hela

Precis efter nyår bytte han till en 2025 bakhjulsdriven Long Range med nya fronten Android Automotive är nu så otroligt funktionell jag önskar att alla bilar hade det Som den tidigare är denna fullutrustad och känns väldigt premium men fortfarande är den trång och instängd mycket pga mörkt materialval och baksätet är inte för mer än två vuxna annars gott om lastutrymme Köregenskaperna från den tidiga är natt och dag nu är den en riktig bakhjulsdriven sportsedan en pigg överstyrd och nästan lite Porsche 911 känsla när det börjar gå undan på tighta krokiga (just nu fuktiga och kalla) vägar gillar den att vifta på svansen men antispinn och ABS gör att det aldrig get’s out of hand Har bara kört 100 mil med den och mest på blöta vägar så det ska bli spännande att se vad den kan på vårvarma vägar mellan rapsfälten ADAS systemen funkar riktigt bra även på våra vägar som ofta saknar mittlinje är den mycket mindre nervös än tex BMW i5 Jag har inte kört den som fyrhjulsdriven men jag misstänker att det blir som ID.7 och i5 som förlorar en hel del körglädje med extra vikt i nosen men jag vet inte det

Face-lift med bakhjulsdrift är så mycket bättre än den tidigare versionen som blir helt ointressant som begagnatköp men gör dig (och mig) en tjänst köp den inte i svart som min vän gjort med båda Bilen har så väldesignade linjer som totalt försvinner på en svart bil som bara blir en monolit

1 gillning