Polestar 3 & 4 MY2027 går nu att beställa

Polestar har öppnat orderböckerna för uppdaterade versioner av Polestar 3 och Polestar 4. Priserna börjar på 924 000 kronor för Polestar 3 och 619 000 kronor för Polestar 4.

Den största nyheten i Polestar 3 är att modellen nu får 800-voltsarkitektur. Det innebär stöd för DC-laddning upp till 350 kW och en laddtid från 10 till 80 procent på 22 minuter under optimala förhållanden. Polestar uppger också att Performance-versionen nu får en systemeffekt på upp till 500 kW.

Polestar 3 får även en ny central datorplattform med NVIDIA DRIVE AGX Orin-processorn samt nya exteriörfärger och interiörmaterial.

Samtidigt ändrar Polestar namnstrukturen för versionerna. Både Polestar 3 och Polestar 4 kommer nu att använda beteckningarna Rear motor och Dual motor.

Polestar 4 får samtidigt tillägget “coupé” i modellnamnet och heter nu officiellt Polestar 4 coupé. Detta i väntan på nya kombin som också kommer heta Polestar 4.

Modellen får också ett omarbetat chassi med nya stötdämpare, fjädrar och krängningshämmare. Fyrhjulsdrivna versioner med dubbla motorer gör fortsatt 0–100 km/h på 3,8 sekunder.

Polestar uppger även att klimatavtrycket för Polestar 4 Dual motor tillverkad i Hangzhou Bay har minskat med 1,1 ton CO2e jämfört med vid lanseringen.

Välbehövlig prissänkning på P4, dock väldigt synd och lite oväntat att 800V inte är på plats. Verkar som att de aktiva dämparna i P4 DM nu är borta till förmån för de passiva?

Men när presenteras kombin..? Utgår från att prispåslaget för kombin kommer vara ganska modest? Och då ligger den starkt när man får in nästan all utrustning för under 700 tkr.

Blir inte en Polestar 4 kombi i princip en Zeekr 7GT? Mycket som gör sig påmind mellan P4 och Zeekr.

Den skall nog liknas med Zeekr 001 så fall – Nya Polestar 2 är mer Zeekr 7GT är väl tesen.

Ok! Till slut undrar man om Polestar bara blir Zeekr med västerländsk märkesnamn. Men Polestar 4 kanske är ett undantag

När kommer den till försäljning tror du?

2027 har Polestar sagt att en uppdaterad 2a kommer :slight_smile:

1 gillning

Hmm, den där sidobilden… hade inte den kunnat göra sig riktigt bra som en 3-dörrars hatchback? :sweat_smile:

Man undrar ju lite om Polestar inte passade på att visa upp 4 kombin för er journalister samtidigt som ni fått provköra 5an. Den som lever får se…

Nä, inget sådant :frowning: hade lite hoppats men eftersom det var ett rullande event och inte på en plats hade nog logistiken blivit ett rent helvete (vilket den egentligen redan var…)