Jag har kört husvagn med Zeekr 001, dock vägde den runt 1400kg. Zeekr 001 och Polestar 4 är i princip samma bilar under ytan. Värt att nämna är att bilarna inte kan akitvera farthållare när man har ett släp kopplat så man får använder Limiter istället och foten på pedalen hela tiden.
Så här skriver Polestar om frågan, utan att lova för mycket så antyder de åtminstone att det ska ändras i en kommande uppdatering
För närvarande när du använder den elektriska dragkrokens uttag, kommer vissa förarassistansfunktioner som Pilot Assists och adaptiv farthållare att inaktiveras.
Liknande uttlanade finns även från Zeekr och Volvo men ingen har kommit till skott. Alla bilar på SEA-plattformen har denna grej och ingen tillverkare vill säga om eller när det ska lösas. Min gissning är att det är Kina som bestämmer och där tycker man inte sådant är prioriterat
Har upptäckt att ganska många bilar har denna urusla ”feature”.
Hur kan man som tillverkare kan välja att avaktivera säkerhetssystem bara för att något sitter på kroken är fullständigt idiotiskt.
Väljer att köra cykelstället urkopplat just av den anledningen då typ allt stängs av i KIAn när han kopplar in kontakten.
Vad är det för system som avaktiveras på Kian?
För min Hyundai Ioniq 5 fungerar adaptiv farthållare, styrassistent som vanligt med släp tillkopplat.
Det är bara iPedal (fullt enpedalsläge) som inte funkar med släpvagn.