Dykt upp spionbilder tagna i Kina på en Polestar 4 i kombi-version eller om man ska kalla den ”SUV”-utan-coupé. Bilen på bilderna är identisk med en Polestar 4 i övrigt så har svårt att se att det kan vara något annat än det? Känns som en enkel grej för Polestars ”nya” VD att öka försäljningen av en populär bilmodell att göra på detta sätt. En annan fråga är om den kommer till Sverige eller bara kommer säljas på de marknader som Polestar 3 inte säljs på?
Som tillägg är jag helt övertygad om att det väntar en stundande prissänkning på Polestar 4. Även om de uppgraderar till 800V kan de inte ta mer betalt för en halv-kombi än för en nyutvecklad EX60. Men med en kombi/crosscountry/SUV med motsvarande tekniska spec som EX60 kan de nog ta nästan samma pris, och då är de ju ganska nära redan nu.
Kul! Sett på andra ställen att en kombi är bekräftad. Känns som något är på gång här, Volvo Kista lägger ut begagnade Polestar 4 till lägre priser än övriga gör. Visst är privatleasing-kampanjen en tuff konkurrent men känns inte som hela förklaringen.
Kan inte låta bli att känna att den ser lite hög ut. Jättesmart av dem att det kommer och helt ofattbart att den inte var först men det blir nog inget för mig.. men jag är försig i minoritet för det mesta när det kommer till bilköp
Förstår inte riktigt med tanke på att de har ont om stålar, Polestar 3 finns ju.
Skulle tro att för en lekman är:
P3 = SUV-kombi
P4 = SUV-kupe´
De är väldigt lika
Men Polestar 3 är så dyr så den vill ingen köpa. De har ju tagit ner den rejält i pris men Polestar 4 blir ju lite mer “vardagsbil”. Eftersom den bygger på SEA gissar jag också att den kan massproduceras till mycket bättre pris än Polestar 3.
Förstår, där har vi troligen förklaringen. Tack
Men då borde de struntat helt i utvecklingen av P3 och bara utvecklat P4 kombi och P4 kupe`.
Skillnaderna i kostnad torde varit kända då projekten OK’ades av ledning.
Troligen internpolitik i bolaget.
En annan sak, är det därför Polestar 3 liknar en modern Volvo i förarmiljön, medan P4 liknar P2?
Tittar man på SPA2 som plattform så var nog tanken att saker och ting skulle fungera och att Volvo/Polestar skulle tjäna pengar på den men så har ju inte blivit faller. På den tiden ägde ju Volvo också en stor del av Polestar så det var vettigt att Polestar och Volvo delade teknik. Polestar 3 och Volvo EX90 är i princip samma bil med olika karosser.
Polestar 4 är en produkt av att Polestar var tvungna att göra något med SEA. Geely sa till sina bolag att bygga bilar på plattformen för skalfördelarna, Volvo tog fram EX30 och Polestar tog fram 4an, som ju delar i princip allt med Zeekr 001 istället.
Den första, riktiga, Polestar är egentligen Polestar 5 och den ser ju ut som en Volvo interiört såatteeh…
Personligen anser jag att Polestar inte har något existensberättigande som sitt eget märke. Det skulle ha stannat som en prestandaversion hos Volvo…