Polestar 4 i kombi-version?

6-7 oktober

3 gillningar

Testa gärna parkera på en trång parkeringsyta. Alltid kul med lite komedi på film när dessa bilars absurda bredd kommer till känna :slight_smile:

1 gillning

Då var den till slut här!

15 000kr mer än coupé-versionen är grymt bra och jag tror den kommer sälja väldigt bra. Vi som företag har 9% på dessa priser så TCO-kalkylerna blir fina. Hade den haft skidlucka (eller 40/20/40) och 800V hade jag beställt en alla dagar i veckan, nu blir den tyvärr lite för opraktisk när man jämför med EX60.

Räcker inte 40/60 alt en takbox?
Vad är egentligen behovet av 800V, skulle rekommendera att du kollar laddkurvorna sommar/vintertid på de bilar du överväger. Många bilar klarar inte hålla hög effekt över stor del av laddkurvan oavsett laddspänning.
Kolla detta på olika laddare med, vissa bilar laddar dåligt på vissa laddnätverk.

Otroligt fin bil är P4…

Just när det kommer till Polestar 4 så skulle laddning behöva bli bättre. Modellen är känd för usel förvärmning vintertid.

Jag har dessutom haft möjlighet att spana in den :slight_smile:

2 gillningar

Faktiskt besviken på 400v och max 200kw laddning, uppe i dom här premium klasserna ändå så förväntar man sig ändå mer med tanke på konkurrenterna.

Riktigt snygg bil f.ö dock!

Bilar som behöver laddas 10-50% för att bibehålla över 150kw tillhör inte premiumsegmentet längre.

Att P4 dessutom laddar uruselt på vintern gör att den är ett helt otänkbart köp.

Att tappa halva baksätet för att jag ska ta med mig ett par längdskidor gör jag inte. Likväl är det onödigt att köra hundratals mil vintertid med takbox bara för skidor, något som annars ryms i bilen (därtill förvara en takbox resten av året). Nej, kan jag undvika takbox så gör jag det.

800V hade jag klarat mig utan, och det är mer känslan som irriterar. Sen är det också så att EX60 är en oerhört mer kompetent och välpaketerad bil, skillnaden mot den bredare och mindre praktiska Polestar 4 är markant. Hade jag inte fraktat runt på barn och familj kors och tvärs Sverige hade det varit en annan sak, nu är EX60 för bra och prisskillnaden för liten.

2 gillningar

Attans

Så är det tveklöst, tyvärr till ett merpris. Men gillar man premium, då kostar det. Jag löser det genom att köpa begagnade bilar

Ser trevlig ut :grin:

Dock konstigt att Polestar inte uppgraderar med 800V. Hade nog gjort laddupplevelsen bättre, ups mot tex Id.7.

Ja, tycker tyvärr är bilen alldeles för bred för svenska vägar och parkeringar. Att ha en smalare bil är faktiskt riktigt skönt när man bor i storstad där varenda cm dras in på för att maximera yta. Jag har blivit ganska kräsen med just bredden. Har insett mer och mer hur mycket huvudvärk det sparar, till den nivå att jag mer än gärna kompromissar med mindre kupéutrymme och nu värderar det samt sikt ur kupén som en av de viktigaste faktorerna för framtida bilköp. Det är inte alls kul köra bil som är bred och med begränsad sikt utåt, då känner jag mig iallafall nästan lite farlig i trafiken.

Angående EX60, är inte detta två helt olika prisklasser? Det är väl svårt få loss en vettig EX60 för mindre än 700k. P4 är väl minst 100k under det? Förstår att när man ändå är uppe i de siffrorna så kanske “bara” 100k inte är hela världen, och Volvos nästan ickebefintliga värdetapp gör nybilspriset kanske lite missvisande. Men ändå…

Man kan åtminstone fastställa att Polestars förmåga till reklam är oslagbar.

Beror lite på hur man jämför. Visst går den EX60 P10 Plus jag beställt på 780 tkr före rabatt, vilket såklart är ohyggligt dyrt. Närmast jämförbara P4 SUV med Dual, Prime, Metallic och drag hade kostat 747 tkr, så det är en skillnad på 33 tkr. Nu har vi lite bättre rabatt på Polestar än Volvo vilket gör kalkylen lite bättre. Men eftersom jag har beställt bilen som personalbil så spelar lite andra faktorer som förmånsvärde och bedömt restvärde av leasingbolaget in. Sammanfattningsvis kostar en EX60 mig ca 200kr mer per månad om man gör jämförelsen enligt ovan specifikationer.

Ja då blir det försumbara siffror helt klart. Intressant hur annorlunda spelfältet är för företagare.

Jösses vilket habegär. Lätt snyggaste el-SUV. Och det kommer från mig som starkt ogillar SUV

Ja reklamen framhävde verkligen bilen. Polestar är ju så balla att de gör reklam för en familjebil med att den maxar sönder på terräng :smiling_face_with_sunglasses: älskar det!

För den som är intresserad så pekar Autogefühls video på massa interiöra detaljer som är väl över bilens prissegment.

Kan det bero på att det enda SUV-iga på bilen är namnet? :winking_face_with_tongue:

Jag håller med, jag gillar det jag ser och även fast jag kör EV3’a så är jag inte så överdrivet förtjust i SUV-konceptet. Till nästa bilbyte finns det fler kombibilar än ID.7 och MG5 på marknaden så det ser lovande ut på den fronten.