Mycket spännande, hoppas bara man inte gör om misstaget med EX30 och skippar knappar och reglage. Nuvarande EX40 duger hyfsat med de reglage och knappar som finns, även om temp reglage hade varit bra om det fanns. Visst lite större skärm som passar OS:et bättre kan väl vara bra, men hoppas de inte överdriver bara. Få se hur de löst det på EX60.
Prisnivån på nya EX40 blir ju också intressant sedan. 800V kostar ju, men samtidigt ska ju utvecklingen kosta mindre med nya plattformen/bil så väljer de att inte försöka räkna hem SPA3 utvecklingskostnader/bil som tillverkas så behöver det ju inte dra iväg i bilpriserna?!
För oss som köper begagnat och tittar på äldre XC40/EX40 så är nog nyheten om EX40 på ny plattform bra nyheter. Borde ju kunna pressa ner begagnatpriset lite grann iallafall
Nu verkar det som att Volvo tänker sig satsa på kombi framöver.
Kanske dammas concept estate av igen, eller varför inte en elkombiversion av någon av de andra tidiga populära kombimodellerna. Hur skulle en modern t ex en Volvo 240 kombi se ut när Thomas Ingelath designat den. Men nog tror jag att en 1800 ES variant som concept state även idag skulle fungera utan större förändringar
Vet inte hur representativ jag är, men den här typen av bilar är för mig totalt ointressanta. Om nu polestar som relativt okänt märke skall slåss med Porsche och andra mera etablerade märken, så gör åtminstone bilen lika snygg som Xiaomi’s bilar.
Få se om kommande Polestar 7 får mig att höja på ögonbrynen, mer än de höga prislapparna då
Du är nog mycket väl representabel att en elbil för 1.5 miljoner inte är så lockande trots alla dess meriter. Faktum är att man köpa en elbil som kostar bara en tredjedel och ger upp till 90% av upplevelsen och i mer praktisk form. Jämför bara med Polestars egna Dual Motor PS2 som är mer än tillräcklig bil för de allra flesta fartälskare.
Denna bil kommer väldigt olägligt för Polestar. Antar den grönades när Porsche kom med Taycan 2020 men läget idag är helt annorlunda än då. Faktum att man avvecklat det brittiska teamet som konstruerade bilen säger mycket. Här blir paradoxen med sportelbilen ganska tydlig - när de “vanliga” elbilarna är redan prestandamonster blir attraktionen med sportsegmentet inte lika tydlig som med ICE.
Misstänker att grannen jobbar på Polestar. Hade en Polestar 3 utanför huset tills idag när han nu körde in med femman. Var väldigt nära på gå fram och fråga honom om bilen. Kanske imon! Ser väldigt futuristisk ut på vägarna. Sticker ut oerhört mycket, på både gott och ont.