Polestar 5 i det vilda

Råkade hamna bakom en Polestar 5 idag, den var grymt häftigt, bredd och platt som en överkörd padda.
Om Polestar fixar till mjukvaran och får fart på produktionen, så har dom nog en framtid för sig.

1 gillning

Ja riktigt snygg bil . Överlag fina bilar från dom tycker jag nog , förutom 4 ans icke bakruta då . Saaben till höger fastnade mina ögon på , fin färg och lagom bred bil med lagom breda däck .

Ja bred var den!
Provade å försäkra den på antal mil jag själv kör.
Folksam 2500 mil < 5000, 68 år Uppsala Län, Heby, bor i villa (endast bilförsäkring)

De 3 första åren var överkomliga, men sen, med helförsäkring blev det tajt med pensionen :money_mouth_face:.

Vad tycker ni andra?

Sammanfattning
Helförsäkring
TRP78T
2782 kr/mån
Din förmånsrabatt-278 kr/mån
Ditt pris
2 504 kr/mån 30 044 kr/år

2 gillningar

Jo, närmare 900hk kommer ju kosta en del i försäkring. Även den förmodade snikversionen kommer nog ha fler hästar än vad som behövs för att göra en “säker omkörning”, så den kommer nog också kosta lite.
P5 kommer nog endast rikta sig till personer som läger väldigt lite vikt vid försäkringskostnader.

1 gillning

Både P5 och nya kommande X-Peng P7 är otroligt snygga ”sedaner”, klart snyggast på markanden.

Men gällande Polestar så är frågan om detta verkligen är bilen deras utbud behöver just nu.
Tror det företaget skulle må otroligt mycket bättre av en ny P2 som boostade försäljning

Hämtade nya förvärvet av här onämnbar bil i går hos en Volvo / X-Peng återförsäljare . Tittade aldrig närmare på dom bilarna men frågade försäljaren om folk verkligen vågade köpa / äga såna bilar ? . Han svarade att i stort sett alla leasade . För stor risk med restvärdet . Han nämnde också i sammanhanget att Tesla byter dom inte in längre. Går inte att bli av med tydligen. Borde väl gå att sälja till rätt pris tänker jag , men det var hans ord .

Idag när merparten av elbilar är antingen privatleasing eller företagsbilar är det inte många som åker på 3-årssmockan när vagnskadegarantin slutar och man ska betala själv för en helförsäkring

Många elbilar idag har jämfört med ICE hiskeliga effekter en ID.3 GTX på 362 hästar har mer effekt än en 85a 930 Turbo på 300 och många främst 4hjulsdrivna har effekter på 5 6 700 hästkrafter det gör sitt när det kommer till försäkringspremier Många YouTubers och influencers fnyser och garvar åt en EV som har 150 till 200 hästar visst dom ska dra på 2000kilo men behöver vi verkligen så mycket mer och 0-100 under 4 sekunder

En annan kostnadsökare är hur elbilar är byggda och vad det kostar att hantera skador både stora och små i många elbilar använder man sig av aluminium i kaross och bärande delar det måste hanteras på annat sätt än vanlig plåt altså merkostnad Tesla med sin Giga Casting gör att även vid en mindre olycka går det inte att reparera utan bilar går till lösen och skrot Även enklare parkeringsskador kan få astronomiska kostnader om t.e.x en LED Matrix framlykta måste bytas ut Fler elbilar än ICE kommer framöver skrotas ut pga dyra och ibland inte görbara reparationer det skjuter försäkringspremier i höjden för dom bilarna och elbilar i allmänhet

Jag får ofta frågan “vågar man köpa en elbil nu? är dom verkligen så pålitliga? kan man leva med en till vardags?” men väldigt sällan är det någon som frågar “vad är den egentliga driftskostnaden? el skatt service försäkring osv” det är nästan bara folk i min och @Gitarr56 åldersgrupp som skulle kolla vad en helförsäkring efter 3år kan kosta

Mitt råd brukar vara är du osäker privatleasa en i 2 eller 3 år så har du möjlighet att testa funkar det och om du efter den väljer att köpa nästa EV för att leva med i många år gör ett grundligt research vad kostar service vad kostar däck vad kostar en helförsäkring efter tre år mm

Vissa bolag vagnskadeförsäkrar inte längre en Tesla

En Polestar 2 Kombi skulle inte vara helt fel

Ja, P5 är ju en Porsche Taycan-utmanare och håller med om att det är ett jättekonstigt val att göra just nu, gissar att man hade hoppats att företaget skulle vara i bättre läge när den bilen började utvecklas.

Efter denna, nästa år, ska man ju dock komma med Polestar 7, en kompaktSUV, ett segment som växer enormt i Europa just nu, det blir väl volymmodellen när P2 börjar bli till åren.

2 gillningar

Ja så är det J.E, privatleasing & företagsbilar.

Ja va bara bara nyfiken på vad ett sådant kraftpaket kosta efter 3 år . Nu är väl Polestar 5 en betydlig dyrare elbil i inköp ( typ Porsche ). Än den el-jänkaren jag färdas i.
Den blir nog billigare med ”Volvia försäkring”

Till er alla!
Ha en skön elbils sommar med många elbilsmil.