Polestar meddelade precis att de ändrar fabriksgarantin från två (2) till tre (3) år. Det gör att de bland andra hamnar i samma liga som Volvo Cars som också har tre års garanti på sina elbilar.
Tre års garanti gäller på alla Polestar 2, 3, 4 och 5 som säljs från och med idag den 8 april.
Utöver fabriksgarantin har Polestar åtta (8) års batterigaranti (upp till 16 000 mil), 12 år rostskydd och tre (3) år vägassistans (Två år för bilar levererade innan 8 april 2026)
Att jämföra med:
Märke
Garanti
Toyota
10 år eller 20 000 mil **
Subaru
Zeekr
10 år eller 20 000 mil
Mazda
Lexus
Xpeng
7 år eller 16 000 mil **
MG
7 år eller 15 000 mil **
Kia
7 år eller 15 000 mil
BYD
6 år eller 15 000 mil
Hyundai
5 år (ingen milbegränsning)
Nio
5 år eller 16 000 mil
Ford
5 år eller 10 000–15 000 mil
Tesla
4 år eller 8 000 mil
Renault
3 år eller 10 000 mil (första 2 åren utan milbegränsning)
Peugeot
3 år eller 10 000 mil
Volvo Cars
2 år (fossil), 3 år (elbil, upp till 10 000 mil)
Porsche
3 år*
Skoda
3 år*
Polestar
3 år (från 2026-04-08)
BMW
2 år*
Cupra
2 år*
Audi
2 år*
Volkswagen
2 år*
Mercedes
2 år*
* möjligt att köpa till fler år.
** kräver service var 12:e månad.
Service enligt plan krävs för att garantin skall gälla (Förutom Tesla) – i de flesta fall var 24:e månad för elbilar. I de flesta fall är det service varje år på fossilt.
Det är såklart möjligt att köpa till hos Porsche, Skoda, BMW, Cupra & Mercedes också. Om man tycker det ska behövas eller ej är väl en sak men ska Audi och VW markeras som möjliga så bör det vara på samtliga som också erbjuder det
Det var de jag hittade direkt på sajten vid nyköp. Sedan verkar det finnas diverse extragarantier att köpa till från extern part hos vissa. Men peka mig gärna rätt (eller ändra direkt i texten ;))
Edit: Ser nu att Porsche, Cupra och Skoda fallit bort de var med i originallistan.
Tack . För en trygghets narkoman som mig , en lista som jag skärmdumpade direkt . Lång garanti och att man sitter bekvämt , går före det mesta annat för mig . Så jag får väl provsitta en Subaru som begagnat om några år då .
2 år är verkligen sunkigt med tanke på att leasing i nästan alla fallen är 3 år.
Sedan vad gäller förlängningar antar jag att även andra på listan har erbjudanden om förlängningar för de som betalar extra och eller har servat bilen korrekt?
Toppenlista tack! Du kan till nästa gång lägga till batterigaranti, skiljer på samma sätt.
PS #1
2år och 10k mil är dåligt.
PS #2
Lustigt nog får man längre garanti i vissa fall om man köper en ETT år gammal bil från ÅF som då lägger på “Certified” efter originalgarantin slutat…
Kanske värt att nämna . Cupra 3 år 9000 mil vid privatleasing . Går att välja till om man föredrar t.e.x. VW . Men kostar då lite mer per månad . Innebär för mig att jag kommer inte att köra en meter längre än 9000 mil . Betalar för 10500 mil på tre år , men eftersom dom räknar körda mil per månad totalt antal månader . Så blir det så ändå om man byter bil lite tidigare . Tre månader har det varit fritt att byta i förtid hos Cupra , förra gången sex månader .
Tre år är väl knappt godkänt. I både Norge och Danmark har Polestar fem års garanti vilket man gott kunde höja till även i Sverige. I synnerhet som man vill vara ett hållbart alternativ.
Jag köpte förövrigt till tre års garanti till min förra Polestar 2 när den tvååriga gick ut och det kostade ca 11k.