Polestar kommer inte längre att få sälja bilar i USA – detta efter att de inte blev undantagna från de regler som gäller runt tillverkare med kopplingar till Kina. Detta trots att bilarna tillverkas i USA respektive Sydkorea för den amerikanska marknaden.
Bolaget kommer nu sälja ut befintligt lager av Polestar 3 och Polestar 4.
Polestar noterar dock att 94% av försäljningen kommer från marknader utanför USA. I tillägg till det skall sägas att Polestar i princip inte säljer någonting i Kina.
Därmed kvarstår Europa och andra delar av asien.
Nyligen blev det klart att systerbolaget Volvo Cars fick fortsätta sälja i USA.
Ajdå, tråkigt för Polestar. Har ingen koll på hur regelverket fungerar men är det inte märkligt att Volvo cars får sälja men inte Polestar som delar plattformar?
Kanske dags att avnotera Polestar från Nasdaq-börsen…
Vilket enormt bakslag för Polestar och inget som man alls räknade med! De gjorde omfattande investeringar att tillverka Polestar 3 där och kunna undkomma tullar på så vis. Totalt försäljningsförbud är katastrofalt med den investeringen i hänsyn. Även om USA är liten del av marknaden nu har nog de flesta insett att det är tidsfråga innan maktskifte sker i USA och elbilar åter subventioneras. Den vågen vill ingen elbilstillverkare gå miste om.
Intressant såklart att samma inte gäller Volvo som har samma ägare. Har Volvo gått längre med att skära sig loss från Geelys infrastruktur? Eller är det bara fråga om lobbyande? I vilket fall skulle jag se det som tecken att hoppet inte är släckt än för Polestar. Gör man liknande korrigeringar som Volvo borde förbudet rimligen hävas.
Som tillägg, katastrofscenariot är givetvis om även EU börjar straffa Kinatillverkade bilar hårdare. Här har Volvo en fördel som Polestar inte har (än) och det är att deras bilar byggs i Europa. Tror det bästa för Polestar har och alltid kommer vara att göra mer sportiga varianter av Volvos egna bilar med deras västerländska produktionslinjer. Polestar är just nu i en väldigt udda sits, där de förlitar sig nästan enbart på västerländsk försäljning men dras med det politiska Kinabagaget.