Porsche Cayenne electric

Ja det tog ju längre tid att utveckla bilar tidigare, men nog hade t ex Volvo och Saab för den delen många nyheter under åren. Säkerhet och motorer utvecklades ju. Sedan var det ju tryggt att sätta sig i en ny volvo och känna igen sig då allt satt där det sedan länge utvecklats perfekta platser för reglage m.m

Du har säkert rätt eftersom jag inte hade något bilintresse då. Men om jag tänker på Porsche Cayenne exempelvis nu 2026 så är jag rätt säker på att böjd skärm och trådlös laddning är en feature som ger större intresse i den stora massan än om man hade lanserat den med bättre motor, bättre säkerhet och väl genomarbetad process för placering av reglage. Hade varit kul att se minen hos marknadsavdelningen om man efter 5 års utveckling kommer och säger att man förbättrat säkerheten och gjort en bättre motor :slight_smile: Hur gör jag TikTok reklam på det :slight_smile:

Vi har ju haft den här diskussionen förr men du utgår från att det du tycker är viktigt och är det som är bäst. Du pratar om teknik och räckvidd men jag ser avsaknaden av knappar, avsaknaden av taktila vred, säten man sitter superbt i, mittkonsolen med stor förvaring. Det finns så mycket med en bil som jag tycker försvinner allt mer och Porsche har kanske inte maxat det här med mjukvara men de har ett rattstyrning som inte min bmw i4 har, om man säger så.. mitt intresse för i3 har sjunkit sedan jag satt i iX3 och jag känner mer och mer att min nästa bil finns inte och verkar inte heller dyka upp. Idag är det viktigast att alla har en tesla-liknande surfplatta i bilen, resten är sådär viktigt, det är vad folk köper och vad folk vill ha. Även Porsche har ju delvis börjat gå den här vägen men de har inte gått fullt ut, förhoppningsvis tar de vara på andra delar av bilen istället, inte bara teknik.

Blir svårt att vara aktiv här på forumet om jag inte tillåts framföra det jag själv tycker är viktigt. Jag kan inte gärna bidra med åsikter som någon annan tycker och jag har absolut inte sagt något om att det jag tycker är bäst. Det var inte mer dramatisk än att jag tyckte att 642 WLTP för en så pass dyr bil kändes lite oroande lågt i dessa tider då Mercedes, Volvo och BMW kommer med 700-800 WLTP. Är snarare jag som borde bli upprörd när jag får svaret att det är okej för att “Porsche är en Porsche“. Hur lär jag mig något av det?

Klart du ska få framföra det!

Många gånger tror jag att det här med bilar handlar så mycket om känslor att det är svårt att beskriva det.

Jag var tidigare ett stort Mercedes-fan. Läste på rubb och stubb om märket, lärde mig att man hade gjort inom passiv och aktiv säkerhet. Varenda innovation som gjorde bilarna bättre och säkrare. Uppskattade när ingenjörer berättade om hur många newtonmeters tryck som krävdes för att trycka in en knapp.

Allt sånt där har ju försvunnit och känslan är ju borta, och allt mer kretsar kring mjukvara. Men det finns ju liksom ingen skillnad i tillfredsställelse att trycka på en skärm i en Porsche eller en Kia.

1 gillning

Jag kan inte tolka detta annat citat på annat sätt än att du anser att det du tycker är det som är rätt och man är konstig om man tycker annorlunda. Självklart ska man utgå från sina egna åsikter och tankar, det har ingen sagt något om, men det finns också att man måste förstå att det finns andra som värderar andra saker i en bil, inte enbart hur häftig tekniken är :slight_smile:

Nu är det ju svårt att svara på eftersom jag inte kört BMW iX3 men om man jämför den mindre Porschen mot iX3 så har Macan en mer tilltalande interiör på alla sätt i min mening. Macan har den bästa väghållningen i en suv jag kört, den har den bästa styrningen, en analog chrono-klocka på instrumentbrädan skapar en annan stämning, osv osv osv. En fyrhjulsdriven Macan börjar på 260 000 kronor mer än iX3 och har en kortare räckvidd - Kommer den bli svårare att sälja nu när iX3 finns? Utan tvekan. Har den saker som många är beredda att betala för som iX3 inte har? Utan tvekan.

En mer “nära” exempel: Tesla Model 3 Performance vs BMW i4, 661 tkr vs 750-900K för BMWn, kan lät bli 200K mer i listpris än Teslan. Teslan har längre räckvidd och laddar snabbare, den har utan tvekan mer teknik än BMWn och är, på rätt väg, också roligare att köra. Ändå är vi många som valt att köra BMW i4. Det finns mer till en bil än specifikationer :slight_smile:

1 gillning

Vem har sagt att du inte tillåts framföra det du själv tycker är viktigt?
Du förväxlar inte med att andra tycker annorlunda?
Att “Porsche är en Porsche“ är inte konstigt att skriva, ligger mycket i det.
642 WLTP är på papperet inte mest, men Porsche är kända för att redovisa prestanda med marginal.
Taycan har inte hög WLTP men över skitsnabb över 100+ mil. Så låt oss se.

Jodå, mildvid skillnad på känsla i inredning, stolar, spakar och design. Skärmen använder man knappt, om man har reglage och styr via rösten.

”Mitt synsätt är präglat av att jag helt saknade bilintresse innan elbilarna dök upp som rullande datorer. Då blev det intressant för mig”

Podden Bilar med sladd , borde falla dig i smaken . Jag tror nog att dom har samma ingång till bilintresse . Dom skulle nog helst sitta i baksätet på en självkörande bil , så att dom kan pilla på skärmarna hela tiden . Kul att fler blir intresserade av sina bilar ändå , brukar ju innebära bättre underhåll på bilarna .

Du talar om avsaknad av känsla, medhåll på det om jag tolkar dig rätt. Jag saknar den traditionella premiumkänslan i de flesta moderna elbilar. Taycan, i4 har känsla av stabilitet och osar välbygdhet. Överlag är det dessa märken som tappat minst premiumkänsla av alla.
MB har tappat, men är på väg upp. Dock var nya CLA en stor besvikelse, dåligt ljud i Burmester, bullrig och plastig känsla överlag. Kanske var en förseriebil.

Jag har ju haft förmånen att klämma på GLC och där upplevde jag en stor skillnad jämfört med CLA. Håller tummarna på nya C-klass som kommer hösten 2026 men vad jag hört ska inte den komma som kombi och jag skulle verkligen vilja ha en kombi… Men ja, det är känsla jag pratar om, “den där känslan” som infinner sig när jag sätter mig i min i4 vs en Model 3 är natt och dag i min värld. Hur beskriver man det? :stuck_out_tongue: Alltid upplevt det som svårt vilket blivit att jag många gånger inte gjort det alls i mina recensioner, vilket också kanske är delvis rätt eftersom det lämnar ute det personliga tyckandet.

Jag brukar beskriva det på följande sätt när jag sätter mig i liknande bilar.
i4=trygga hemmet och model3=stressiga jobbet.
För mig är det väldigt tydligt i min värld, då jag kan känna igen mig lite i det arbetare på de traditionella bilfabriker nog kände då man gick från mera HW till SW styrda funktioner.
Vi gjorde samma resa fast inom telekom och jag relaterar därför perioden som mycket rolig, men också väldigt stressig med allt det innebar.
Så när jag sätter mig i en bil så får jag antingen en känsla av lugn och lutar mig tillbaka och ler, eller så känner jag direkt en hög puls och börjar pilla på skärmarna. :slight_smile:

Just känslan när man sitter i bilen tycker jag absolut du ska beskriva mer i recensionerna. Hur inbonad är man, hur är sikten åt alla håll, upplevs bilen stor/liten/trång/luftig, är kontrollerna intuitiva osv osv. Känsla är såklart subjektivt men den grundar sig i verkligheten, och jag tror många människor mer letar en känsla för en bil än WLTP, laddtid, infotainment. Elbilarna måste (delvis) komma bort från siffror och skärmen och tillbaka till de egenskaper som värdesätts, och då måste även känslor, komfort och väghållning recenserar djupare.

3 gillningar

Klart du ska tycka det du tycker det gör jag och det är med största sannolikhet ganska många som retar sig på det men det hela handlar om vad man brinner för och är intresserad av och då ska man väl få ventilera det vad ska man annars har ett forum till….

Jag tycker att detta forumet ibland blir otroligt navelskådande det fokuseras på WLTP laddkurvor 800 v 400 volt siffror siffror som inte intresserar mig alls Det diskuteras om effekttariffer vindkraft kärnkraft (som jag inte kommer uppleva ny under min livstid) booring Diskussioner om vad influencers lägger upp på Youtube är för mig helt ointressant men jag behöver inte läsa dom trådarna

Jag är intresserad av att höra om bilar och körintryck även om det bara är någon som gjort en testrunda hos en handlare men fick en känsla för bilen i fråga Jag har säkert under 2025 lånat ett 50-tal bilar ICE Hybrid och EV och kört ett par dagar till ett par veckor för att skapa mig ett eget intryck jag är helt ointresserad av vad influencern tycker och tänker jag vill själv bilda mig en uppfattning Att köra bil har sålänge jag haft körkort varit en passion

@AMS722 klart du ska vara kvar och tycka Om alla tyckte samma kan man lägga ner

Som @Bankiren sa Porsche är Porsche

Tror du missförstod mig. Det jag menar är att om biltillverkarna fokuserar på att få in hela sin märkesidentitet i en skärm, så förlorar man mycket. Att trycka på en knapp finns det många olika känslor kopplade till. Men en skärm är en skärm (OS-utseende, ljud och haptik kan såklart variera.

1 gillning

Lovande då jag inte upplever CLA som en premium merca