Porsche Cayenne electric

Kanske den sista helelektriska Porschen som byggs?
Få se om de slutar på topp och/eller kommer igen i bättre tider!

Känns det inte som att Porsche kommer helt fel med denna lansering med tanke på Volvo EX60, BMW ix3 och Mercedes GLC? Många hundratusen kronor dyrare men bara en WLTP på strax över 600 km. Vem gör en vettig research och kommer fram till att man skall välja Porschen i denna konkurrens?

Det är ju inte samma bilklass. Nya iX5 lär väl inte vara billigare än miljonen i alla fall - och nog tror jag att Porsche kan motivera ett högre pris än en BMW.

Om iX5 bygger vidare på vad BMW gjort med nya iX3 så blir den ju då ännu bättre i jämförelse med Cayenne vilket då än mer kommer drabba försäljningen av Cayenne som jag ser det. Eller är bilvärlden så konstig att folk lägger 1,5 miljon på en ny Porsche Cayenne utan att sätta sig in i att vi är på väg in i en ny generation av premiumbilar?

Missförstå mig inte (jag är helt såld på iX3), men en Porsche är en Porsche. :smile:

Där satte du fingret på punkten

Den största kundkretsen som överväger en Porsche Cayenne EV cross shoppar inte EX90 Ix3 kanske en riktig M5 EV om det kommer en men den lär ju inte heller hamna under miljonen Kunden som köper Cayenne EV har nästan alla en till Porsche

Cayenne EV kommer nog inte bli en kioskvältare speciellt inte i USA där Cayenne Hybrid är en storsäljare och Jänkarna är ju som vi sett inte speciellt intresserade av EV men en 1000+ hästars SUV kan nog plocka en och annan Lamborghini Urus och Bentley Bentayga (som troligtvis även dom kommer hamna på samma plattform i en snar framtid) försäljning En och annan Soccer Mom vill nog har lite mer puff än granntanten i kön till att lämna utanför skolan där är allt appearance

Gjorde en liten ovetenskaplig poll av Porsche ägare som är många under några sommarmånader här på Österlen Kom vi samtidigt till mataffären strandparkering finkrogen loppisen eller cafeet så frågade jag artigt “har ni fler Porsche i familjen” och svaret från 7 av 10 var “Jepp vi har en 911 Boxster Cayman Cayenne Machan och någon hade en gammal sliten 356” dom kunderna bryr sig nog inte mycket vad en influencer lägger ut på Youtube när det är dax att lägga en order

Som Bankiren sa: Porsche är Porsche

Nu har jag aldrig ägt en Porsche och kommer nog aldrig göra det heller så kanske är det något helt magiskt med dem men jag vill så gärna att elektrifieringen av bilar innebär att spelplanen ritas om när det kommer till status och bilar. En bra kundupplevelse och teknisk innovation hoppas jag kommer bli det som segrar vilket innebär att Porsche kommer inte behålla sin status om de inte kan mäta sig med andra märken och modeller. Det får inte räcka med att vara “Porsche“ och samtidigt levererar något som är sämre men dyrare än konkurrenterna

Jo man ska nog inte jämföra Porsche på samma sätt man jämför andra bilar i vanliga kundsegmentet.
Porschen trivs nog bäst på rätt typ av vägar också och då helst på tävlingsbana om man tar turbo varianten med 0-100 på 2,5 sek och en toppfart där autobahn börjar bli för riskfylld köra på. Men den är ju betydligt mera praktisk att finåka eller shoppa med och utöva lite off-road med än t ex spydern om man nu inte ser alternativ till Porsche för det :slight_smile:

Exakt, blir det ny bil är frågan “vilken Porsche och spec”. De som äger 911 har frågan “vilken 911 och spec”

Låter ju inte vidare framtidssäkert att hela ens kundgrupp bara består av kunder som man redan har. Tids nog köper därmed ingen någon mer Porsche om vi nu inte lyckas lösa det där med att leva för evigt eller att man på något sätt skickar med att köpa Porsche med arvet.

Porsche har kanske insett det, då de säger att de slutar med rena elbilar efter detta. Möjligen ligger det ytterligare redan en på gång efter cayenne, men det är inte säkert.

Vet inte om jag tolkade dig rätt. Menar du att Porsche har insett att det bara är gamla, rika personer som redan äger en av deras produkter som potentiellt vill köpa en till och dessa personer vill inte ha elbilar och därmed återgår man till att bygga icke rena elbilar? I sådant fall är det ju bara tack och god natt. Tacka gudarna att jag inte arbetar på ett företag som landar i en sådan icke framåtblickande strategi.

Nja, men jag tolkar det som att Porsche blöder och de drar lite i handbromsen vad gäller elbilar, men Porsche har aldrig byggt bilar för den stora massan och tveksamt de kommer göra det framöver heller. Det skulle förvåna mig mycket!

Snälla AMS722 nu får du inte missförstå mig jag vill absolut inte se ner på eller förminska dig utan bara påpeka att det du skrev är precis varför du inte förstår….

Jag har ägt två Porsche och på något sätt så är det bara så att skaffar man en så blir det gärna en till Det är inte för att det är något magiskt med dom men genom åren har dom byggt bilar som är i princip perfekta och för varje årsmodell blir dom bara bättre För mig har Porsche på senare år blivit feta tunga och otympliga och lockar inte längre men det finns två Porsche därute som när dom en dag dyker upp i rätt skick till rätt pris så även om jag måste sälja något är jag Porsche ägare igen….

Som Bankiren sa Porsche är Porsche

1 gillning

Vi får helt enkelt stämma av igen om si sådär 20-30 år så ser vi om Porsche fortfarande är Porsche och att det är samma märken och bolag som dominerar i respektive kategori. Det kanske är så. Mitt synsätt är präglat av att jag helt saknade bilintresse innan elbilarna dök upp som rullande datorer. Då blev det intressant för mig och därmed bryr jag mig inte om märket är Porsche, Kia, BMW eller Xiaomi.

Det är du inte ensam om vi har fått en hel “generation” bilägare som iochmed elbilen helt plötsligt är “intresserade’“ av tekniken men inte så mycket bilen och som inte riktigt förstår sig på mekaniken

Jag har en gubbe på lokala Bilprovningen som jag träffar och fikar med han berättar om att nu när elbilar på allvar kommer in för besiktning är det många av ägarna (framförallt Tesla) som blir upprörda över anmärkningar som “vanliga” bilägare är bekanta med lysen som står åt helvete sendslitna däck pga felaktiga hjulinställningar bussningar stabbstag som glappar hjullager bromsar och annat smått som vi genom åren lärt oss att känna av och sett till att få åtgärdat Han hävdar också att långa eller inga serviceintervaller gör att bilar inte ses över av verkstad som det gjordes förr och därför rullar runt med deffekter på våra vägar och det känns ju inte helt OK

Hur tog ni bilointresserade er fram innan elbilen kom?

Som svar på din sista fråga (även om det nu blir lite off tonic). TS får höja rösten om det blir för lite Porsche Cayenne :slight_smile: . Innan elbilarna så köpte jag förbränningsbilar som var ca 3 år gamla från handlare. Bilen kördes sedan typ slut eller till den punkt att det inte var värt att laga den. Då tar man den till en handlar och krävde att de skulle ta denna slutkörda bil i inbyte om jag sedan skulle köpa en tre år gammal bil från hallen av dem. Funkade utmärkt. Jag har alltid sett till att lämna in bilarna på service och på bilprovning och anser själv att detta skall räcka. Hjul har hanterats med förvaring på lokala hjulhuset. Bilar var för mig och min fru ett transportmedel som ersatte buss som vi åkte när vi pluggade.

Så när det var dags att byta in en Ford focus som verkligen var usel så ramlade jag över någon annons om att privatleasa en Renault Zoe. En ny bil, som jag kunde ladda på uppfarten (hade ett vanligt uttag där), som hade en sportbils acceleration, var tyst och man hyrde den för typ 3500kr inklusive däck och försäkring. Lät ju som något av en dröm för mig som verkligen inte ville äga en bil . Så här i efterhand var det också lite för bra för att vara sant :slight_smile: . Blev dyrt att lämna tillbaka bilen eftersom jag typ inte gjorde någon bilvård alls på mina bilar (det gör jag nu). Efter några elbilar och en hybrid så är jag nu här och tycker det är spännande och lite märkligt med premiummärken och varför någon betalar mer för en Porsche än en Kia exempelvis. I synnerhet om det inte är att premiummärket är så pass mycket bättre och därav lyfte jag nu frågan om Porsche Cayenne när jag tyckte att dess specifikationer inte riktigt nådde upp till iX3 om det verkligen blir en succé? Det är ren nyfikenhet så hoppas ingen inbiten och erfaren bilentusiast tog illa upp :slight_smile:

1 gillning

Intressant diskussion. Jag har ju varit bilintresserad sedan jag började samla samlingsbilder med världens alla bilar som 9-åring. Det var så man också stötte på allt från de dions 3-hjuliga ångvagn till prototyper som volvo venus bilo och än idag finns många klassiker fastetsat i mitt minne :slight_smile:
Sedan är jag tekniknörd sedan jag skaffade min första dator och har också jobbat med IT teknik större delen av mitt liv.

Kanske är det därför jag bara suktar efter ny teknik i bilarna, men skulle aldrig köpa en fullsmackad bil med ny teknik, utan köper helst en välutvecklad bil som är byggd av en traditionell biltillverkare, istället för en bil som är utvecklad av traditionella IT bolag o.d.
Ett tag var jag orolig att alla traditionella biltillverkare skulle falla i Tesla eller de kinesiska rullande datorerna, men tack och lov verkar pendeln svänga tillbaka lite och spänningen stiger väl lite i hur Volvo EX60 ska se ut om de också börjar få inredningar lika utprovade som de äldre bilarna igen. Tillsvidare sneglar jag nog hellre på en EX40, snarare än de senaste Volvo byggena. :slight_smile:

Fast en fråga på det. Hur såg bilbranschen ut före elbilarna och före Tesla. Var det fullständig harmoni och perfekt produktutveckling? Min uppfattning som icke bilintresserad var nog att bilbranschen var långsam och rätt så trögutvecklad. Det hända inte så mycket mellan en Volvo från 1995 till 2005. Man hade helt enkelt blivit lite bekväma och varje märke hade sina trogna kunder och kunde lita på att de fortsatte att uppgradera. Var kanske lite som flygbranschen. Sedan blir det panik när något/någon kommer in och rör om. I bilbranschen var den aktören Tesla. I flygbranschen var det Ryan Air.

Sedan förstår jag Porsche och andra traditionella biltillverkare som har en enorm ryggsäck att bära, samtidigt som de ska slåss om kunder i elektrifieringen av fordonsflottan mott betydligt bättre gynnade nykomlingar. Det är svårt att ställa om, men jag tror de leverantörer som vågar hålla kvar med sitt historiska arv i bilbyggandet, men på nya plattformar välanpassade för elbilar, så kommer de troligen att lyckas bäst i längden. Jag gillar Renault som bygger nya klassiska bilar och mera av det ser jag gärna hos alla de traditionella bilbyggarna. Kanske inte en De dion trehjulig elvagn, men väl en Volvo duett i elbilsskepnad skulle jag gilla :slight_smile: