Portabel trefas till typ 2-laddare

Till att börja med vill jag tacka för alla bra reportage/poddar/videor som gänget bakom Elbilsveckan gör, de har verkligen gett mig en bra grund redan innan jag skaffade elbil!
Nu till min fråga: Jag har tänkt skaffa mig en portabel laddstation eftersom svärföräldrarna på landet har trefasuttag, men troligtvis inte är så intresserade av att skaffa en laddbox. Är Adapter CEE 3-fas 16A till laddkabel Typ 2 - Rätt laddning för din elbil | Laddstoppet
 något som kan rekommenderas? Det som är attraktivt med den här lösningen tycker jag verkar vara att man slipper släpa på två långa kablar (jag har ju ändå alltid med mig en typ 2-kabel).

Jag har en sån och kan absolut rekommendera den. Det är väldigt härligt att den är liten och kan användas med den vanliga sladden som ändå alltid ligger i bilen.

Det som gjorde att jag valde just den här från Metron var dels IP-klassificeringen och dels att den klarar temperaturer ner till -30 grader. Hos mina föräldrar i Lappland kan nämligen temperaturen leta sig ner till närmare -35 grader, så jag kände att det var viktigt att den klarar riktigt besvärliga vintrar.

Hör gärna av dig om det är någonting annat som du funderar över. :smiley:

2 gillningar

Jag fick testa en sån från Laddstoppet i en video och använde den kättemycket under perioden jag hade den, så smidig att ha med sig! Typ2-kablar har jag redan en massa och att då ha en liten adapter som fungerade med 3fas var ju jättesmidigt :slight_smile: Man kan ställa in den i flera olika nivåer för att begränsa Ampere och den kändes riktigt bra kvalitémässigt. Skulle verkligen köpa en sån idag om jag inte redan hade en 3faskabel.

1 gillning

Ett alternativ är Njord Go som just nu säljs hyffsat billigt – om du vill ha schemaläggning och effektinställning via app.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5969418&ref=61797

Tack för tipset! Den stora nackdelen är kanske en större “klump” samt att kabeln är fast, men annars är den ett bra alternativ. Schemalagd laddning tänkte jag styra från bilen (Tesla MY LR). Metron har ingen app vad jag förstår (?), men jag förmodar att den handskakar strömstyrka med bilen ändå vid inkoppling, förutom att man manuellt kan ändra max strömstyrka på adaptern?

Stämmer att det inte finns någon app till Metron men kommer fungera som du tänker :slight_smile:

Jag har för mig att det finns någon version som har en app dock, men det är inte den jag har så jag kan inte uttala mig om hur den fungerar.

Fint med bilar där det fungerar – Audi not so much.