Positivt & Negativt på andrabilen (eGolf 35,6kWh 2019)

Dags igen.
Som en del vet inhandlade sambon en eGolf till mig eftersom hon hela tiden snor min MG.

Nu har jag hunnit köra ett par hundra mil iaf så det är dags för lite reflektioner.

Alla som nånsin kört en golf vet varför dom var så populära, denna är ändå ett teg upp i körglädje pga sin låga tyngdpunkt och när det var snöfritt här en stund så drog jag en redig krokväg och det var ganska längesen jag hade så kul. :slight_smile:

Bra väghållning, relativt tyst kupé, schysst fjädring och framförallt en byggkvalité som inte finns längre på samma sätt om man inte köper feta miljonkärror.

Efterosm den är en i grunden ganska tidig elbil även om vårt exemplar är en av de senare har den väldigt intressanta sätt att göra så gott det går med de lilla batteriet, och räckvidden är faktiskt ganska bra, är det normalt smålandskustväder såhär års med runt nollan till några minus så är 15 mil E22 knappt en sport ens.

För att hjälpa till där har den smart klimator som bara har värmen på där det sitter nån, värmepump som fungerar väldigt bra, eluppvärmd framruta och en adaptiv farthållare som regenrerar (Kina - LYSSNA) istället för att bromsa för att minska farten.

I övrigt är vårt exemplar inte speciellt välutrustat men har det viktiga i komfort och säkerhetsväg; Navigator, AA/ACP (kabel), automatiskt avbländande speglar, elhissar runt om, såklart ESP, regn/ljussensor och adaptiv farthållare med AEB och LED-ljus runt om.

Däremot saknas digital förardisplay (mest skönt i min mening), adaptiva stålkastare, backkamera, keyless och GTi-stolar.

Positiva saker:

  • Väldigt kul att köra.
  • Energisnål
  • Bra utrymmen för storleken
  • Riktiga analoga mätartavlor
  • Bra räckvidd för batteristorleken
  • De flesta delar är samma som vanliga golf.
  • Billig att äga.
  • Snygg att se på
  • Bra kvalitetskänsla och helt skrammelfri.

Mindre bra saker:

  • Laddar sakta på AC 1-fas.
  • Laddluckan bak på slänt, fryser lätt fast. (Vanliga Golf har samma problem med tanklocket men det är inte ett lika stort problem)
  • Inte keyless.
  • Får inte ha dragkrok.
  • Går inte någonstans se batteriprocent alls.

Denna saknar ju förarassistanssystem, det är så skönt att istället för att slåss med det faktiskt ha ett chassi som pratar med föraren.

Är otroligt nöjd och kör hellre med denna numer än med MG:n. :slight_smile:

3 gillningar

Kompisen hade en sådan där i tre år och pendlade från Enköping varje dag till Stockholm och var utan laddning hemma. Kunde dock ladda på jobbet. Han var nöjd.

Första helgen skulle de dock åka till Kungsbacka från Enköping. Det gick inget bra alls. Det slutade med att de fick ta in på ett hotell 05:30 efter att ha lämnat Enköping 15:00.

De hade så många problem att hitta laddare och när de kom fram till en laddare var den trasig, den enda de kunde nå var då på en plats de hade passerat så de fick alltså vända om. Men de kom aldrig fram dit utan fick ringa bärgare. Allt ledde till hotell istället för att sedan fortsätt. Familjen var allt annat än glad på honom och bilen…:sweat_smile:

Vad är kontentan? Bra pendalrbil men ingen långfärdsvagn.

Golf har sedan Giugiaro ritade första generationen alltid varit riktigt körglada bilar även om den har vuxit på alla bredder och i vikt under 8.5 generationer så har man aldrig gjort avkall på körglädje vare sig det är en GL GTI R eller Club Sport

Golf fyller 50 iår GRATTIS

1 gillning

Kul att Golfen upplevs så bra! Hade en Skoda Citigo med samma batteristorlek 36kWh och den var superkul att köra, som en gokart! Ser nu också att Golfen äntligen fallit i pris, de skulle ha bortåt 300 tkr tidigare men nu under 250! Tycker de har ett mer realistiskt andrahandsvärde nu. Även Renault Zoe 52 kWh har fallit i pris som begagnad, vilket skulle ni välja? En Golf med erkänd kvalitet eller en Zoe med längre räckvidd?

Jag gjorde mitt val. :wink:

Zoe har många bra egenskaper men en del dåliga också. En av dom är att den inte delar något med en fossilvariant, är betydligt svårare med begagnade delar direkt då.

2 gillningar

Jag tror att det kommer visa sig vara ett smart val för en bil som ska hänga med en längre tid och vad gäller andrahandsvärdet tror jag att bilar med ICE syskon på sikt kommer hålla sig bättre av just den anledningen Själv har jag kollat Fiat 500e som fjärdebil även den delar bitar med sitt ICE syskon och det finns en uppsjö av eftermarknad tillgängligt om man skalar av vikt och framförallt ofjädrad vikt och styvar upp fjädringen kan man få en riktig busbil för Österlenska sommarvägar Men först ska jag konvertera min Vespa PK125 med ett EV kit från Retrokit.it i Italien

1 gillning

Har Golfen värmeväxlare som standard?

Jag har en Zoe som andrabil. Kan ibland när jag hänger här och lyssnar på podden känna att en andrabil som primärt nyttjas för pendling till jobbet, köra barnen till aktiviteter och åka och handla är något helt annat än de bilar som oftast diskuteras. Tror du har gjort ett kanonval i din eGolf som andrabil. Vem behöver Polestar 4, värmepump, lång räckvidd, snabb dc-laddning, mängder med assistanssytem, förvärmning osv när det kommer till att åka till Ica eller till jobbet.

Jag skall själv byta ut min Zoe vid slutet av året och hoppas verkligen på att billiga, enkla elbilar får en återkomst under året istället för alla dessa stora bilar för vansinnigt höga priser.

Inte växlare men väl värmepump. Batteriet är såvitt jag vet luftkylt och nån extra värme från motor och det räcker nog inte för att värma kupen med :blush: