Dags igen.
Som en del vet inhandlade sambon en eGolf till mig eftersom hon hela tiden snor min MG.
Nu har jag hunnit köra ett par hundra mil iaf så det är dags för lite reflektioner.
Alla som nånsin kört en golf vet varför dom var så populära, denna är ändå ett teg upp i körglädje pga sin låga tyngdpunkt och när det var snöfritt här en stund så drog jag en redig krokväg och det var ganska längesen jag hade så kul.
Bra väghållning, relativt tyst kupé, schysst fjädring och framförallt en byggkvalité som inte finns längre på samma sätt om man inte köper feta miljonkärror.
Efterosm den är en i grunden ganska tidig elbil även om vårt exemplar är en av de senare har den väldigt intressanta sätt att göra så gott det går med de lilla batteriet, och räckvidden är faktiskt ganska bra, är det normalt smålandskustväder såhär års med runt nollan till några minus så är 15 mil E22 knappt en sport ens.
För att hjälpa till där har den smart klimator som bara har värmen på där det sitter nån, värmepump som fungerar väldigt bra, eluppvärmd framruta och en adaptiv farthållare som regenrerar (Kina - LYSSNA) istället för att bromsa för att minska farten.
I övrigt är vårt exemplar inte speciellt välutrustat men har det viktiga i komfort och säkerhetsväg; Navigator, AA/ACP (kabel), automatiskt avbländande speglar, elhissar runt om, såklart ESP, regn/ljussensor och adaptiv farthållare med AEB och LED-ljus runt om.
Däremot saknas digital förardisplay (mest skönt i min mening), adaptiva stålkastare, backkamera, keyless och GTi-stolar.
Positiva saker:
- Väldigt kul att köra.
- Energisnål
- Bra utrymmen för storleken
- Riktiga analoga mätartavlor
- Bra räckvidd för batteristorleken
- De flesta delar är samma som vanliga golf.
- Billig att äga.
- Snygg att se på
- Bra kvalitetskänsla och helt skrammelfri.
Mindre bra saker:
- Laddar sakta på AC 1-fas.
- Laddluckan bak på slänt, fryser lätt fast. (Vanliga Golf har samma problem med tanklocket men det är inte ett lika stort problem)
- Inte keyless.
- Får inte ha dragkrok.
- Går inte någonstans se batteriprocent alls.
Denna saknar ju förarassistanssystem, det är så skönt att istället för att slåss med det faktiskt ha ett chassi som pratar med föraren.
Är otroligt nöjd och kör hellre med denna numer än med MG:n.