Positivt och negativt om min EX40

Hej! Jag har haft stor behållning av ett par tidigare trådar med typ titel “positivt och negativt om min bil”. Här kommer ett litet bidrag från mig, efter att ha kört 300 mil med en volvo EX40 (2025).

Jag har inte jättemycket erfarenhet av att ha kört andra bilar men listar några få saker som jag har tänkt på. Det är väl mest om negativa sakerna som jag gått och tänkt på :wink:

Positivt:

• styrassistenten: tycker att den placerar bilen bra på vägen och enbart vid ett fåtal tillfällen har den ryckt till eller bromsat ner hastighet. Ska nämna att jag mest använt den på motorväg eller landsväg med tydliga markeringar.

• adaptiva farthållaren: det kanske är standard på de flesta bilar (?) att man kan välja avstånd till fordon framför, men jag tycker det är bra med typ fem lägen.

• ljudanläggning: Jag är väldigt okräsen men jag tycker det är bra ljud. Men framförallt gillar jag att man kan välja att enbart spela ur högtalare fram eller bak! Mycket användbart när vi har olika behov i bilen. Jag kan sitta med hörlurar och lyssna på podd samtidigt som det spelas musik där bak utan att det blir alltför störande.

• uppskattning av hur mycket energi en resa drar: kör ofta sträckor på mellan 20 och 35 mil. Hamnar ofta väldigt nära den initiala uppskattningen av hur många procent som finns kvar i batteriet vid ankomst. Gör att det känns tryggt och bra! Vill helst undvika att behöva snabbladda “för säkerhets skull”.

Negativt:

• styrassistenten: trots att jag har båda händerna på ratten så behöver jag smådra i ratten väldigt ofta för att den inte ska balla ur. Under långa resor är detta väldigt störande. Hade verkligen uppskattat om bilen kunde acceptera att jag faktiskt har händerna på ratten - utan att jag måste krama eller vrida på ratten var 10e sekund. (Alternativt att volvo längre fram installerar kamera som ser att jag har ögonen på vägen?)

• de bakre dörrarna: går av någon anledning (?) inte att vinkla lika mycket som dörrarna fram. Detta försvårar när ett litet barn ska lyftas in och ut ur bilen. Hade önskat att man kunde få samma vinkel som på framdörrarna…

• utrymmet på förarposition: jag som är 190 cm lång och då och då gillar att “manspreada” tycker att det är för lite plats där fram. Jag förstår att man som standard ska ha “bromsberedskap” med sin fot men på långa resor när man ligger ensam på en motorväg så tycker jag man kan unna sig att sitta lite mer avslappnat. Vilket det inte blir för mig. Tyvärr. (Tänker dock att de flesta bilar förmodligen inte har mer utrymme?)

• den regenerativa bromsningen: ON: alldeles för stark inbromsande effekt för min smak. OFF: alldeles för lite inbromsande effekt för min smak. Jag hade verkligen velat ha ett mellanläge. (Jag är van vid att kunna motorbromsa med manuellt växlad bil och saknar verkligen detta…) Sen finns det ett autoläge vilket jag brukar köra med. Då bromsar bilen in när man har fordon framför sig - bra. Samtidigt så har man i princip noll inbromsande effekt i övrigt… så det blir mycket fotarbete i perioder…

• inga rattpaddlar: har insett att jag verkligen vill ha rattpaddlar där man kan justera “bromseffekten” när man släpper gasen. Kör ibland en Hyundai Kona och älskar denna funktion! :smiley:

Omdöme: Överlag är det en jättetrevlig bil som både jag och min sambo gillar. Men avsaknad av rattpaddlar kommer göra att jag vill leta annan bil längre fram. Gärna i kombination med en styrassistent som förstår att man faktiskt har händerna på ratten och låter en vara ifred. Tips tas MYCKET tacksamt emot på bil som möter dessa två behov!? :slight_smile:

1 gillning

Kul att du gillar bilen! Jag har kört min XC40 drygt ett år och 1500 mil och är överlag också väldigt nöjd. Styrassistenten håller jag med om, det är irriterande att man på motorväg behöver vicka till på ratten för att den ska veta att man är där, kapacitiv ratt är verkligen att föredra.
Jag tyckte också regen var lite för stark i XC40, innan hade jag en Polestar 2 som gick att ställa i ett mellanläge med mindre motorbroms. Nu har jag dock vant mig och uppskattar istället den kraftiga inbromsningen när den behövs. Behövs det inte får man helt enkelt släppa upp gasen försiktigare. Att den stannar helt på OPD är verkligen något som jag gillar!

1 gillning

Om du trampar på bromspedalen i regen-läge OFF, blir det regen eller används de fysiska bromsarna?

Det är alltid regen av elmotorerna som jobbar först, oavsett vilken inställning man har på OPD.

1 gillning

Tack, tycker du att övergången elmotorregen till fysiska bromsar fungerar utan hack?

Tack tobias, för att du svarade på Sportbilentusiastens första fråga.

Jag har inte märkt något hack.

2 gillningar

Övergången är helt sömlös, det är inget man märker.

1 gillning