Positivt och negativt på min bil också (MG ZS EV)

Gillade @elmacken tråd om sin bil så jag för en liknande, alltid nån som är intresserad :slight_smile:

Kör då en MG Zs EV -2022 72/67 kWh och har väl en del att säga efter 14 månader och snart 6500 mil.

Detta är en lågprisbil och det märks på många sätt, den är skön att köra men inte speciellt rolig, bra att åka i men inte så den sticker ut. Ganska svensk egentligen, trots sitt ursprung, lagom på många sätt men man har gjort en del lustiga val, förmodligen för att blidka journalister som kollar på utrustningslistan men inte använder bilarna.

Positiva saker:

  • Robust och enkel konstruktion, bildesignskolan årskurs 1.
  • Bra utrymmen.
  • Sköna stolar.
  • Bra med plats åt alla håll i baksätet.
  • “Normala” däckdimensioner.
  • Mycket utrustning, t.ex en fönsterhissknapp till varje ruta.
  • Fysiska reglage till värmen och volymen, stora nog att användas med vinterhandskar.
  • Mittenskärmen går att stäcka med ett knapptryck.
  • Manuell batteriförvärmning
  • Laddar 12V när man laddar HV.
  • Bra garanti.

Mindre bra:

  • Saknar automatiskt avbländbar backspegel.
  • Mindre bra lyse.
  • Värme/Ventilationssystemet är klent och/eller dåligt kalibrerat.
  • Dåligt isolerad, gör att punkten ovanför upplevs än värre.
  • Dåliga assistanssystem.
  • Regenererar inte med farthållaren inkopplad.
  • Mycket vindbrus, särskilt om det blåser ute.
  • Ingen värmepump.
  • En del kvalitetsproblem.
  • Hade gärna fått ha lite högre dragvikt…

Annat som är värt att nämnas…
Assistanssystemen håller sig avstängda när dom stängts av en gång, man behöver inte stänga av dom varje gång man startar bilen.

Laddningen är långsam på pappret men i verkligheten funkar det, visst ca 40-45 min 10-80% är knappast världsklass men det är konsekvent oavsett väder i princip och går på så sätt förhålla sig till.

Infotaiment tillhör förmodligen de sämsta men är inte outhärdligt långsamt och gör sitt jobb med den äran.

Navigationen kan inte beräkna rutter och saknar väldigt många laddstationer, även om jag manuellt knappar in Ionity Oskarshamn så kommer den upp på kartan men är inte markerad som en laddningstation men i övrigt gör den väl vad man kan förvänta sig av en navigation. Rösten har en tydlig bittisk accent och görs av en medelålders kvinna som troligen jobbat på statens instutitionstsyrelse… Använder dock nästan aldrig navigation längre sträckor så den stör inte mig.

Framkomligheten i dåligt väglag är ganska bra, det kränger mycket men känns inte som man ska köra fast. Markfrigången är bra så att köra på dåliga skogsbilsvägar är inga som helst problem.
Ljudisoleringen i hjulhusen är också okej så grussprut och sådant hörs inte in i bilen och karossen har en form som gör att lera och smuts stannar under rutorna.

Det är gott om plats under främre huven, saknar dock frunk men ser inte det som en nackdel egentligen, alla komponenter som skulle kunna gå sönder sitter lätt åtkomligt och har tydliga märkningar vad det är för något.

Den har ett rejält stort 12V-batteri och en kraftigt DC-DC omvandlare.

Skulle helst vilja kunna ställa in så inte backspeglarna fäller in sig vid låsning och bakljusen är tända hela tiden på autoläge.

Överlag så är bilen byggd på ett sätt som, om MG får ordning på sin reservdelsdistribution, ger den potential att vara väldigt billig att äga, reparera och försäkra i många år. och på lång sikt.

Tack Haris för idén! Hoppas dett hjälper någon.

Snygg sammanställning. Det är intressant när man recenserar sin egen bil, blir ofta saker som dyker upp som inte noteras när en journalist gör det.

Vi har även en MG ZS FL i familjen som jag inte kör så mycket med men jag håller med dig på alla punkter och vill lägga till en mindre bra grej om man är lång, det är bygeln i mittkonsolen som stöter emot förarens högra knä, obehagligt på längre resor. Även lite vindkänslig och sämre känsla i styrningen än man önskar.

Tack för genomgången, var lite intresserad av MG när vi köpte vår och jag tycker de gör hyfsade bilar. På ett något mer amatörmässigt sätt kan jag recensera vår Kia e-Soul 64 kWh.
Pros:
Räckvidden, drygt 40 mil på sommaren och 30 på vintern, trots att aerodynamiken är marginellt bättre än en tegelsten!
CCS-kontakt, ingen japankontakt, i fronten, dvs lätt att komma åt.
Automatisk cruise control som funkar väldigt bra.
Cross over, lätt att äntra.
Driver only klimatomställning, överhuvudtaget mycket knappar för stödsystemen vilket är bra då de alltid nollställs då man stannar.
Automatiskt helljus, rattvärme etc, sådant man får på alla moderna bilar, lite vardagslyx.
Cons:
Byggd på ICE-plattform, ej dedikerad EV-plattform, dvs större utvändigt än vad som behövs eller mindre invändigt. Av samma anledning låg markfrigång på 15 cm, mindre bra vid oplogade vägar.
Ingen frunk.
Ingen batteriförvärmning vilket gör att den laddar långsamt vid -10 och kallare (från 70 kW till 23!). Aktuellt vid publik laddning, annars spelar det mindre roll.
Litet bagageutrymme men flexibel då det är enkelt att fälla baksätet och vi sällan åker hela familjen i bilen. Blir takbox till sportlovet.
Dålig dragvikt (300 kg), endast cykelhållare!

Sedan kan man ha de vanliga förbehållen, dyr, betalar en massa pengar för något som står parkerat 90% av tiden men det kompenseras av att det är så skönt att köra elbil, tyst, noll utsläpp, ingen spak att rycka i, regenerering, känns modernt!

La in bilmodellen i titeln så vi inte får 10 trådar som heter samma sak :slight_smile:

1 gillning

Bra där moderator Gullin, vet inte om det går men kanske är bra att sammanfoga dessa inlägg i samma tråd. Så får alla medlemmar som vill lägga ut på respektive bilar i samma tråd.

Blir nog rörigt med olika bilar i samma tråd men vi kanske skall ha en recensionskategori!

2 gillningar