Hörde om någon ny lag där alla ska ha rätt till laddning även i flerbostadshus , men där hyresgästerna får bekosta det hela själva . Låter som det kan bli väldigt dyrt , och medföra svårigheter om hyresgästen behöver flytta . Borde det inte vara lättare att på alla arbetsplatser sätta upp laddstolpar på alla parkeringsplatser ? . Oftast stora parkeringsplatser där det kan vara mer kostnadseffektivt kanske, än vid varje hyresrätt ? . Dom flesta människor jobbar väl någonstans . Kanske lättare att få till ett överkomligt pris per KWT på större anläggningar också tänker jag ? . Eller tänker jag helt fel och har förbisett något ? .
Varför skulle det vara enklare på en arbetsplats än ett hyreshus? Parkeringsplatserna brukar vara rätt stora där med
Tycker det här är helrätt, fokusera på att få upp laddare där bilarna står så kommer antalet elbilar öka. Gäller bara att kWh-priset blir rimligt..
Jo om alla hyresgäster vill ha och betala för en laddplats så håller jag med dig . Men hur stor sannolikhet är det ? . Dom ska ju betala själva , blir inte det väldigt dyrt per plats ? . Att alla ska ha rätt till det om dom har råd är väl bra naturligtvis , för bekvämligheten det innebär . Min dotter och svärson bor i friköpt radhus där parkering ingår i samfällighet . Han jobbar som elektriker och har erbjudit sig att vara behjälplig med installation av laddboxar i garagelänga . Få som vill ha och det har röstats ner . Nu får han möjlighet att kräva för egen del , men då det är framdraget för lite effekt så måste det grävas fram grövre kablar i mark först . Och enligt honom som elektriker så rör det sig om belopp som blir otänkbart för endast en eller några få att bekosta i föreningen själva .
Känner att i allmännyttan borde kanske bara en mindre avgift tas ut för de som efterfrågar laddbox, kanske dömer nu men känns som att de som bor i kommunala lägenheter som regel har det lite sämre ekonomiskt än de i bostadsrätt eller privata hyresvärdar. Hur eller hur har kommunen ett större generellt ansvar att skapa förutsättningar än privata aktörer.
Tror inte det behöver vara 100% heller.
Ja tvång och ansvar ska naturligtvis inte läggas på privata aktörer . Men för en privat aktör kan det väl finnas ekonomiska incitament till det om efterfrågan finns och ökar . Vi får väl hoppas att fastighetsägarna till hyresrätter tänker så också då . Om nu förutsättningarna anses vara på samma nivå ? .
Om jag själv bekostar en laddstolpe på min hyrda parkeringsplats. Hur löser man det när jag flyttar?
Det ser säkert olika ut på olika platser i landet . Men i Jönköping där det senaste 10 åren har byggts flera kilometer nytt industriområde ( Stigamo) , och nya industriområden i Hedenstorp med mängder av arbetsplatser och anställda . Hur stor del av parkeringsplatserna som är förberedda vet jag inte , ( jag ska inspektera vid tillfälle) men det borde vara en smal sak att åtminstone dra fram el till alla parkeringsplatser när det ändå byggs och grävs . Gamla fastigheter centralt i städer. Där det många gånger ska grävas upp gator mm , tänker jag mig att det borde bli dyrare ? . Att en arbetsgivare erbjuder tillgång till laddning kan ge intäkter , men också locka rätt kompetens till arbetsplatsen som ofta framställs som ett problem för många företag . Men det ena behöver ju inte utesluta det andra i en perfekt värld , om det nu behövs. ”Men bilar står ” ganska många timmar även på arbetsplatser också.
Det blir ny Svensk lagstiftning 29 maj år 2026.
www.boverket.se/epbd
Alla parkeringar med fler än tre P-platser ska ha laddplatser.
Right to charge införs också.
Politikerna vill tydligen påskynda omställningen till fosilfritt.
Jag tänker att det borde väl kunna se lite olika ut, beroende på hur det ser ut kring flerbostadshusen och möjligheten till egna parkeringar och hur mycket föreningen själva vill hantera det.
Ett sätt som redan finns idag är ju speciella garage med laddplatser som byggs i nära anslutningar till flerbostadshusen. Sedan om det är kommunen eller privata som ansvarar för garagen, beror ju på vem som äger marken.
Sedan kan ju föreningar själva lösa behovet på sina egna parkeringar ungefär på samma sätt som man gjort med motorvärmaruttag i föreningen.
Det kommer väl ut direktiv på hur många laddare/hyresgäst det måste finnas och hur långt ifrån fastigheten laddare isåfall behöver finnas antar jag.
Hur en förening med sina hyresgäster sedan bekostar detta är väl ändå upp till föreningarna. Det behöver ju inte vara mera komplicerat än så egentligen tycker jag iallafall.
Läste i Carup, och enligt det reportaget är det hyresgästen som själv får betala hela installationen . Men att fastighetsägaren inte kan neka . Bra att ha rätten men billigt blir det nog inte . I Bostadsrätter är det väl styrelsen som röstar och bestämmer . Vill dom inte så vill dom inte , och då blir det på samma sätt för enskild person om jag läst rätt . Så bara bara är det nog inte .
Ok, det låter lite väl provokativt. Det bästa är väl om man kan komma överens inom föreningen hur man tillgodoser behovet. Alternativet med närliggande uthyrningsgarage växer väl också nu ganska mycket. Det behöver nog komma ut tydligare detaljer om hur det uppfylls.
Idag saknas det ofta parkeringar till alla som har behov och om befintliga hyresgäster då inte vill bekosta laddstolpe, så hjälper det ju inte omställningen.
Det gagnar inte heller omställningen och behovet om en hyresgäst som bekostat en laddstolpe, sedan tvingas ta bort laddstolpen om denne flyttar.
Håller med . Men ser verkligen ut så i alla föreningar . I dom lite mer välbärgade områdena kanske. Jag försöker se verkligheten som den är . Men laddning på jobbet fick jag inget medhåll på , så då hade jag fel om den lösningen då . Eller så beror det på att dom flesta i detta forum redan har förutsättningarna . Bättre att man bekostar sin egen laddare då . Men jag tror att dom flesta väljer att behålla sin gamla ICE bil istället för att betala dyr ladd stolpe på hyrd plats .Tanken kom sig av att jag har flera kollegor som bara laddar på jobbet där bilen står still 9 timmar om dagen . Jag kan välja och det skulle funka lika bra för mig med att ladda där . Senaste veckorna har jag valt det istället . Lite dyrare ännu så länge , men när effektavgifterna är införda här hemma så går det nog på ett ut . I staden jag har min arbetsplats är det redan infört vad jag förstått.
Jag tycker det är bra om det också möjliggörs privat för flerbostadshus, men det borde ske på ett sätt som inte är med piska. Man behöver stimulera även privatsidan att vilja byta till elbilar. Det finns gott om stimulans redan på tjänstebilssidan, så där finns det egentligen inga hinder idag och det finns redan arbetsgivare som möjliggör det som en förmån för sina anställda!
“Låter som det kan bli väldigt dyrt , och medföra svårigheter om hyresgästen behöver flytta .”
Dyrt ja, men får man ihop ett gäng i föreningen kanske det blir rimilgt ändå.
Att en hyresgäst flyttar som redan betalat för sin laddplats är nog världshistoriens minsta problem.
- Det finns säkert någon med elbil eller laddhybrid som gärna tar den platsen.
- Nästa hyresgäst kanske också har elbil och valde just lägenheten pga tillgänglig laddplats?
- Andra hyrsegäster som tänkt köpa elbil men inte gjort det pga dåligt med laddplattser kanske nu äntligen slår till på ny elbil?
Med god vilja och pengar på kontot så går det mesta att fixa . Men kan man ladda på jobbet i stället så kanske man hoppar över den kostnaden var poängen och frågeställningen . Men om alla människor ? Vill ha laddning vid hemmet så får dom väl hosta upp då . Jag bryr mig inte det minsta , men jag hade nöjt mig med laddning på jobbet om jag inte som nu bott i villa . Ordet prioritering i frågeställningen utesluter inte det ena eller det andra , utan vilket som mest effektivt prioriteras först . Jag är glad för möjligheten att kunna ladda på jobbet . Och det är mina kollegor som inte har möjlighet till laddning hemma också.
Vi betalar 3,5 kr KWT på jobbet , och det funkar otroligt smidigt . I med kabeln och blippa taggen tar väl 20 sekunder , laddning startar men pausar sedan till laddning inför avfärd . Då laddar jag på 16 A dessutom för lägre ladd förluster . Kan jag få ner effekt topparna hemma från 12KW till 6 KW hemma så betalar jag 630 kr i månaden för det istället för 1260 kr . Dom 630kr lägre kostnad för effektavgifter plus lägre ladd förluster , kan jag ladda på jobbet i stället för hemma 2 kr KWT hemma 3,5 kr KWT på jobbet 1,5 kr mer x 400 KWT = 600 kr . Det blir mycket laddning på jobbet för dom pengarna. Lägga 300000 på solceller och batterier för att få ner effekten kan dom glömma att jag gör . Nu har dom inte infört det hos oss än , men jag laddar där ändå ibland av bekvämlighets skäl . Så jag gillar laddning på arbetsplatsen.