Priser Cupra Raval

Nu har priserna för nya Cupra Raval kommit på den svenska hemsidan. Med stora batteriet börjar priserna på 415 900 kr. Toppmodellen VZ Extreme kostar hela 516 300 kr! Mer rimliga priser vore 350 000 kr för grundmodellen med stora batteriet och kanske 420 000 kr för värstingmodellen. Med sådana priser lär inte många bilar säljas. Instegsmodellen med lilla batteriet är inte heller vidare prisvärd (320 000 kr).

Privatleasing med stors batteriet börjar på 4000kr, tror det är där försäljningen kommer ske

Antagligen, eftersom de svenska priserna blev så höga. Några ideer om varför de finska priserna är så i jämförelsevis vettiga?

Svenska sajten. Finska sajten.

Vad jag förstår så har de finska priserna 25,5% moms och det är rimligen samma klimatanpassningar på svenska och finska bilar. När jag tittar igenom specarna (med google-översättning) så verkar inte finnarna ha orkat översätta listan av standardutrustning och svenskarna verkar ha missat panoramataket på VZ, annars verkar det mesta rätt identiskt, möjligen skiljer färger och fälgar i de finska “launch“-paketen.

Leveransagiften 600 EUR står i finstilt på Cupras finska sida och är ibland pålagd om man tittar på finska återförsäljare.

• 415900 SEK = 38336 EUR att jämföra med 30900 + 600 EUR
  • 464600 SEK = 42825 EUR att jämföra med 33900 + 600 EUR
  • 516300 SEK = 47590 EUR att jämföra med 36900 + 600 EUR

Exempel på finsk återfärsäljares priser: exempel.Alla modeller.

Jag har dålig koll på den finska bilmarknaden. Kan det vara så att privatleasing inte är så stort där så det måste till vettiga priser för att få iväg några bilar? I Sverige verkar generalagenterna förlita sig på privatleasing när det gäller privatpersoner som kunder. Privatleasing funkar säkert bra för snittkunden men inte alls om man kör 4-5 000 mil per år, har två hundar som glatt krafsar på den repkänsliga plasten på dörrarna och varje sommar åker runt i södra Europa med bil och inte alltid kan ha så bra koll på bilen när den står parkerad.