Hej!
Suttit länge och tittat efter bilar då det börjar bli dags att välja ny förmånsbil. Tyvärr har jag bara möjlighet att välja id.3 neo, mini Coopers samt en hybrid BMW 225e har haft en id.3 tidigare och är väl nöjd men bor på landet med jakt och andra intressen så hade gärna sett att vi haft 2 awd bilar hemma
Jag kör 2000mil/år.
Går det att motivera en awd elbil mot att ta en id3.neo förmånsvärde 5900kr/månaden?
Värt att tillägga är att jag får ett lönepåslag om 3000kr/mån om jag inte väljer bil 
Jag förstår att det är lite som en fråga om hur långt är ett snöre, men tänker mer om rimligheten.
Tacksam för någon form av input 
Att köpa en lätt begagnad ID.4 GTX kanske kan vara en lösning har du lite på banken att lägga och kan fixa en bra finansiering kan dina 3000/månad räcka en bit till avbetalningarna
Bara ett förslag i mängden
Det beror ju egentligen helt på hur mycket du värdesätter att ha en annan bil än den du erbjuds. Lite beroende på hur mycket du tjänar är ju inbesparat förmånsvärde och lönepåslag efter skatt värt ca 4000kr/månad.
Lite oavsett vilken fyrhjulsdriven elbil du väljer blir det nog svårt att komma under 6000kr/månad efter värdeminskning, kapitalkostnad, försäkring, service och vinterdäck. Jag hade kikat på privatleasing av en bil du kan tänka dig och funderat på om mervärdet är värt det för dig. ID4 GTX Edition finns just nu på väldigt bra kampanj på privatleasing.
“Sveriges billigaste 4-hjulsdrivna elbil“, Suzuki e-Vitara, har listpris på ca 5 kSEK för privatleasing, 469 kSEK kontant.
6 kSEKi förmånsvärde borde väl vara minst 1,5 kSEK i skatt? plus 3 papp i löneökning så går det nästan runt.
Jag ratade den framhjulsdrivna efter provkörning eftersom jag tyckte den var tråkig/seg, men den hade egentligen absolut dugt åt mig.Motsvarande Toyota, Urban Cruiser, tror jag inte finns i Sverige. Tror att jag läst att de tillverkas i Indien.Långsam laddning och räckvidden är inte direkt imponerande, men det är ju upp till var och en om det är något som alls påverkar. 18 cm markfri gång.
Nästa på listan prismässigt (elbil) är väl typ de olika Subaru-modellerna om man vill ha fyrhjulsdrift och lite extra markfri gång.Uncharted touring har listpris 529 kSEK och privatleasing 6300 kSEK. 21 cm markfri gång. Toyota-inkarnationen CHR+ AWD Active har listpris 490kSEK (dock inte med nollränta om man får kontantrabatten från 541 kSEK) eller 6 kSEK privatleasing.Toyotan har lite lägre markfri gång har jag för mig.
Du kommer förstås provköra och hitta något du gillar. Missa inte att trampa gasen i botten från ca 40 km/h på Subaru/Toyota. Det finns gott om videor på Youtube med recensenter som fnittrar när de gör den manövern, bilen sätter sig på rumpan innan den går iväg, det är faktiskt lite kul.