Problem med elbussar i Gästrikland

Å andra sidan är det väl sådant man ska analysera i samband med att man slösar med skattepengar.

Problemet är att det just är så lätt att slösa med skattepengar.

Tror inte riktigt att jag förstår vem det är du menar slösar med skattepengar?

2 gillningar

Ett besvär som kvarstår är att bussarna inte blir laddade till full kapacitet på depån utan går ut i trafik med för låg energinivå vilket innebär att de behöver laddas oftare än planerat. På grund av detta uppstår det brist på fordon.

Någon som helt enkelt räknat utifrån “WLTP” siffror och inte förstått sig på verkligheten. De går nog att ladda jättebra, men det tar längre tid pga kyla samt de såklart drar mer el på vintern pga kyla vilket gör att de köpt för få bussar helt enkelt :slight_smile:

Jag tycker inte man ska dumförklara beslutsfattarna och häckla dom för att inte vara pålästa, det finns inga andra siffror än tillverkarens att gå på och varför skulle man gå på nåt annat?

Ska man skylla på någon tjänsteman är det i så fall den eller de som skrev kravspecen som i så fall inte varit tillräckligt detaljerade.

Sen framkommer inte om laddningen fanns eller är beställd också i samband med bussarna.

Risken är ju också att om man är för detaljerad i en kravspec kan man bli helt utan elbussar…

Hej,
efter att ha satt mig in lite mer i ärendet kan jag konstatera att det som vanligt är lite mer komplext än vad man tror vid första anblicken.

Ett betydande problem är att det inte finns tillräckligt med ström tillgänglig för att hantera ett ökat laddbehov vid kall väderlek. Vems fel är då det? Det kan jag inte spekulera i men baserat på egen erfarenhet av depåbyggnationer så vet jag att elförsörjningen är en svår nöt att knäcka med många intressenter. Normalt finns det ett elbolag, ett kommunalt eller regionalt fastighetsbolag, ett byggbolag, en trafikhuvudman och en trafikoperatör inblandade och alla har krav och önskemål.

Normalt slutar det med en kompromiss utifrån uppställda kravspecifikationer, vi har idag en situation där det inte är helt enkelt att täcka det elbehov som man som trafikoperatör skulle behöva om alla bussar skall laddas samtidigt. Trots en del inlägg om motsatsen är det min erfarenhet att tjänstemän inom offentlig förvaltning är rätt försiktiga med offentliga medel och snålar så gått det går.

Som skattebetalare är jag inte intresserad av en kollektivtrafik som har reserver för att i alla lägen köra alla turer oavsett vad som händer eftersom detta ofrånkomligen innebär att den ökade kostnaden skall hämtas hem i någon annan prioriterad verksamhet.

Vi vet att med kalla batterier utan förvärmning tar laddningen betydligt längre tid och förvärmningen finns inte på samma sätt i bussar på i våra personbilar.

Jag som både kör privat elbil och jobbar med elbussar kan konstatera att många av de funktioner som vi tar för givet i våra personbilar inte ens finns som tillval när det gäller bussarna.

Summa summarum så hade det varit möjligt att bygga en lösning som var mer robust men i det här fallet valde man en nivå av robusthet som i efterhand visade sig vara för låg, därför har man vidtagit åtgärder för att åtgärda situationen.

3 gillningar