Problem med elbussar i Gästrikland

https://www.bussmagasinet.se/2024/01/elbussproblem-i-gastrikland/?fbclid=IwAR2ayeFLLgSIMK7d6BTUVg_pMUSQVNAO7EfzWb1BbGeXEzt9BNIHPOu00Zw

Inte speciellt bra reklam för elfordon även om det verkar ganska isolerat till BYD:s bussar (Oslo har också haft problem).

Är verkligen skrivet med betoning på att det är problem med laddningen, inte tillförlitligheten i övrigt. Vad dom har för typ av laddning på depå framgår inte av artikeln.

Skulle tro att laddningen är nån lastbalanserad lågeffekts DC-lösning och att det helt enkelt inte räcker till när kylan slår till och det ska värmas batteri också och inte bara ladda.

Håller med, låter som lite slarvigt grundjobb eller att man varit snål när man beställt säkring. Förhoppningsvis finns det möjlighet att jacka upp den så att problemet blir löst men artikeln gav ju inte något hopp.

Det saknas lite för mycket information i artikeln, men jag delar bilden att det verkar saknas effekt för att kunna ladda så många bussar samtidigt. Är inte heller på det klara med vem som levererar laddlösningen, kan det var BYD själva?

I en artikelserie i Skånska tidningar har man granskat Skånetrafikens problem med sin vagnpark som till största delen är BYD både EV och diesel bussförarna klagar på sin arbetsplats och det har dokumenterats både allvarliga och mindre allvarliga problem som dörrar som inte fungerar underdimensionerade bromsar luftfjädringar som kollapsar dåliga lysen mm…

Inte alltid billigast är bäst när det görs upphandlingar

Många laddlösningar av elbussarna sker med strömavtagare, inte fel i sig på en depå men kan säkert vara problem med isbildning på kontakterna på taket vilket då skulle leda till dåligt kontakt vilket också skulle kunna vara en förklaring till att det framförallt är BYD som verkar drabbas, deras lösning kanske är sämre än konkurrenternas. BYD har ju dessutom koboltfria batterier vilket ju säkert inte hjälper…

Björn Nyland gjorde en video om problemen i Oslo och där är det mycket riktigt laddinfran som inte klarar jobbet.

Detta är ju väldigt svårt på så sätt att det är fruktansvärt oekonomiskt att köpa mer räckvidd än man behöver en normal vinterdag, problemen kommer ju när det kommer köldknäppar eller märkligt väder och man får små marginaler, samtidigt som kylan försämrar batteriets prestanda så det inte hinner ladda under den schemalagda tiden i depå. Problemen finns ju inte alls med förbränningsmotor.

Det är ju inte hållbart heller att “folk får väl ta bilen istället” eller att “man inte ska ge sig ut i oväder”, vissa har jobb dom måste vara på och hela poängen med kollektivtrafik, framförallt i städer, är ju att man ska slippa ha bil.

Nä, tyvärr måste regionerna ha riktigt bra argument för att välja nåt annat än det billigaste, särskilt om skillnaden är stor.

Kostar en BYD 2 mille och en Scania (eller nåt annat) 4 miljoner och du ska köpa 20 bussar så kommer inte en hög tjänsteman i regionen som ska ta beslutet bry sig om förarmiljö, komfort och är förmodligen heller inte tillräckligt insatt i frågorna ändå för att det inte är dennes jobb.

Att sedan kostnaden för stillestånd och anpassning för att förbättra arbetsmiljön och komforten kommer göra investeringen större än att köpt t.ex Scania från början är inget som tas med i beräkningen i vanliga fall.

I en upphandling är det alltid enkelt att uppfylla kravspecifikationen på pappret. Verkligheten är ofta något annat tyvärr.

Det spelar ingen roll… Folk läser att elbussar inte fungerar. så nu gäller:
Elbilar funkar inte på vintern.
Elbussar funkar inte
Elbilar brinner ofta

Jo då innerstads bussarna i Ystad som alla är EV går som klockor även i senaste dagarnas snösmocka inga problem där…

Sa jag att dom kommer från MAN

1 gillning

spelar ingen roll…svensson läser att elbussar inte funkar.

Den minsta delen är BYD. Stadstrafiken i Malmö som står för den absoluta majoriteten av elbussar i skåne kör med MAN och Volvo. De senaste elbussinköpen är tydligen Van Hool.

En del BYD finns dock på regiontrafiken men är få i sammanhanget. Den bussen som la sig på taket på E22 häromdagen var en BYD elbuss.

Nästan alla Skånetrafikens bussar som går kors och tvärs här på Österlen och norr och västerut är BYD Stadsbussarna I Ystad är EV från MAN stadsbussen (singular) Snurringen I Simrishamn är en Iveco

Det här är ett ämne som jag har bakgrundskunskap om :slightly_smiling_face:
Problemet i det här fallet är att när man planerar trafiken planerar min in omlopp, det innebär att buss X planeras köra en viss linjesträckning innan den kommer in för laddning, om den skall laddas mellan peaktrafik på morgon och eftermiddagen så finns det ett rätt begränsat laddfönster som är planerat i detalj.
Den största förklaringen till det som nu hänt är att elförbrukningen helt enkelt varit större än man beräknat. Dels handlar det om förbrukningen per körd km men i ännu högre grad handlar det om förbrukningen för att hålla ett anständigt klimat inne i bussen. Det här problemet är inte isolerat till Gästrikland men med uppstart av ny trafik har man gått på tillverkarens förbrukningssiffror som inte tagit höjd för svensk kall vinter.
Det här problemet är inte isolerat till BYD bussar utan vi ser samma problem hos de allra flesta fordonstillverkarna.
Ovanpå detta har det också funnits utmaningar med depåladdarna.

1 gillning

Jag blir lite fundersam på vad du menar?

Säger en del om kunskapsnivån hos beslutsfattare.

Offentliga upphandlingar är knepiga att formulera och frågan är om det finns några andra siffror än WLTP (eller motsvarande för tung trafik) att gå på?

Man borde ju kunna ha WLTP + en ”buffert”.

Så resonerar ju alla vi elbilister som förstår WLTP-cykelns begränsningar.

Hur mycket buffert ska man ha?
Varför ska man misstro leverantörens siffror?

Det är ju skattepengar man leker med i regel, inte lätt.

Utan att ha detaljkunskap om de faktiska förbrukningssiffrorna från trafiken i Gästrikland kan jag konstatera att för den busstrafik jag ansvarar för varierar förbrukningssiffrorna för våra fordon från 1,2 kW/km till 7,8 kW/km.
Som ni alla känner till påverkar så klart väderleken dessa siffror men även linjesträckning med olika hastigheter, hur kuperad är linjesträckningen, trafiksituationen med köbildning etc. , antalet passagerare i bussen på den aktuella turen (totalviken med ett fåtal passagerare eller 60+ passagerare skiljer sig markant). Till detta kommer att förbrukningen med samma förutsättningar men olika förare skiljer med upp till 30%.
Hur har leverantören räknat fram sina siffror? Inga passagerare, vindstilla, 20 grader varmt?
Det är alltid lätt att sitta bakom tangentbordet med begränsad kunskap och idiotförklara andra :slightly_smiling_face:

Minns inte var jag hörde det, men någon pratade om el-lastbilar och menade att man bara på förbrukningen kunde se vilken chaufför det var som hade kört en viss dag. Det var stooora skillnader.

Det är kanske rätt svårt att avgöra förbrukningen om det är så stor skillnader bara på vem som kör? Då spelar WLTP mindre roll.