Problem med start av automatisk sätesvärme och rattvärme id7. Usel support hos VW

Sedan en tid tillbaka, jag gissar att det är sedan min bil uppgraderades på verkstad till ID5.3.6, men jag vet inte om det var efter att WE connect plus löpte ut och vi aktiverade det igen efter ett litet tags uppehåll.

Hur som helst verkar vara en glitch i systemet. som gör att bilen inte startar sätesvärme nrä det är kallt per automatik eller rattvärme. Inställningarna är korrekta i infotainemntsystemet, både för klimatanläggning och parkeringsklimat.
Startar jag parkerignsklimat via så värms inte sätet, inte heller. nr vi hoppar in ibilen.

Fler som har det problemet?

Har en lång följetång med VW supporten online som är som goddag yxskaft. De svarar på helt irrelvanta saker i ärendet eller inte ens adresserar frågan, utan skriver generella nonsenssvar.

Gör en lite halvlång beskrivning nedan som är rätt nerkortad trots sin längd. Irriterande börjar det bli på riktigt.
Avvaktar sista svaret och sen kontaktar jag verkstaden så får de trycka från sitt håll, m

Dels sätesvärmeproblemet och så har jag ett problem med att snabbstart av infotainement slutat fungera efter att we connect plus avtal löpt ut, vi betalade sedermera abonnemang och aktiverade connect plus, men denna del har inte börjat funka igen. så det tar en evinnerlig tid för displayen att visa sätesvärme ikonen så man kan starta den.

Vilket blir dubbelt frustrerande när det är så jäkla kallt.

Copilot hjälpte mig att leta fel, och sammanställa. Enligt massa forum inlägg mm så är det backend synk hos VW som måste återställas för att sådant här ska funka när tjänster har varit av och på.

Dels hade jag ett problem att aktivera medanvändare.

Då får jag som första svar att ibland går saker fel när man får OTA uppdatering och att programmet kan fastna., kör till verkstad och be dem att uppgradera. Saken är att jag var på verkstaden och fick en update. Det var ju inget som hade hängt sig.

Dels skickar jag in filmer och bilder.
förtydligar mitt mail.
Nästa svar är att jag inte kan använda fruns s pin kod för att aktivera användare.,

Förtydligar IGEN att nej hon är gästanvändare redan och skickar igen print screens på vad jag försöker göra.
Förytligar igen att det inte är detta jag försöker göra. ber dem läsa igenom vad jag skrivit.

De ber mig om mer bilder. Skickar.

Nästa svar;
Det finns inge sådan funktion om med användare. för id7 funkar för andra bilar men inte dem. Konstigt att det finns att välja i min profil…
. Ok det kunde de svarat första gången. :enraged_face:

Svarar igen och frågar om de eskalerat värme ärendet till tekniska avdelningen som jag bett om och de sa de skulle.

Svarar igen att man inte kan aktivera värme i ratt via appen och det inte är något fel. kanske vänd dig till verkstad.
Svarar igen, förytligar Tydligt med fetstil om problemen och att jag har skickat bilder och att jag INTE pratat om att starta rattvärme i appen!!! felet är att inställningar i bilen som uppenbarligen är där inte vill starta.

Avvaktar nästa nonsenssvar, så får jag gå till verkstaden igen, som kommer säga att det är Digitalt problem vänd dig till VC connect support…..

Jag begriper inte hur man kan vara så jäkla otydlig, som en femåring som svarar på helt fel sak, trots hänvisningar till ärendenummer med mera. Verkar inte kunna läsa innantill

Kul att Copilot säger att det är typiska svepande svar från VW supporten. Och att felet (hur fan den nu vet det) sitter i backend loggningar mm som behöver återställas.

PS, ja jag har på deras begäran fabriksåterställt bilen också ett par gånger…
Visste och var förberedd på VW har så jäkla dålig software, men tradigt när man efter en tvingad uppdatering till ID software 5 inte har basal funktionalitet kvar. .

boom GIF

Det funkade innan men inte efter upgrade. Borde vara ett solklart case. Hoppas det löser sig!
Vilken ÅM har bilen?

En 2024. En av de första id7 med äldre hårdvara. Tog lång tid innan vi fick version 5 av id software av den anledningen. Men den blev inte helt lyckad :smiling_face_with_sunglasses: tydligen

Borde vänt mig till min verkstad direkt de ska ta ut loggar mm och börja undersöka.

Annars är det en sjukt trevlig bil