Det pratas väldigt mycket om DC laddning och priser på det. Men ett stort problem är också publik AC laddning och priserna på det.
Jag har sett priser från 3kr/kWh till 9kr/kWh. Har också fått betala över 900kr för 20kWh för jag missade att de hade minut taxa efter en tid. Hade jag använt ett annat laddkort så hade de inte minut taxa.
Vad är acceptabel kostnad för publik 3.7kW laddning?.
AC-laddning är inte värt att öppna frunken för – om det inte är under 3 kronor och jag skall stå hela natten eller dagen.
Att parkera i Berlin vid en trött AC-laddare hela dagen medan jag var på mässa där både parkeringen och laddning var gratis – det var däremot mycket nice!
Håller med om att 3 kr/kWh är en rimlig kostnad. Jag har dock flertalet gånger behövt AC-ladda för 5-6 kr/kWh på semestern i sommar. Inte hela världen utslaget på totalen eftersom merparten av laddning för min del sker hemma. Fast då blir det förstås bara till att ladda precis så mycket som krävs för att ta sig därifrån.
Har också betalat både laddning och parkering genom Easypark vilket varit smidigt. Däremot har det varit väldigt oklart vad som gäller när bilen är färdigladdad och man vill fortsätta parkera. Betalar man bara parkering eller åker man på straffavgift för att man står kvar? Jag har inte kunnat hitta någon information om det där jag parkerat så jag har helt enkelt flyttat på bilen när den varit färdigladdad.
När man hyr bil och får en elbil…måste man lämna tillbaka den med 60-70% laddning…då är laddning på hotellet ganska viktigt. Senaste betalade jag €0.79/kWh på hotellet. Ställde bilen till att bara ladda till 80% så jag skulle kunna ta mig till Sixt och ha 75% kvar…
Eftersom bilen bara laddade ca 20kWh så stog den mest hela natten och inte laddade…vilket parkeringskontrollanternade hade koll på…så jag hade en liten ostbit med uppmaning att betala ytterligare €75 på morgonen.
En annan som också fått böter hade kommit till hotellet med 2% och laddad upp till 90% för han skulle vidare…och hade också fått böter för att stå på en laddplats och inte flyttat bilen när den var fulladdad klockan 3 på natten…
Hela grejen med AC laddning är mer anarki än DC laddning…
Jag har åkt på allt från extra minut taxa till böter för jag laddat klart och tar en laddplats…
Men skulle säga ändå 9 av 10 gånger är det lungt att ståkvar även fast bilen laddat klart…även fast du kanske tar platsen för någon som verkligen behöver den
3 kr är en rimlig kostnad, det håller jag med om.
Sen skulle jag vilja ha en bättre pristransparens, om den är dålig på snabbladdare är den obefintlig på destinationsladdare.
Alternativet är ju timpris på parkering där laddning ingår.