Tjena! Har skaffat min och familjens första elbil (begagnad E-tron 2023) för några veckor sedan och börjar nu fundera lite inför två olika långresor kring 50 mil i vinterväder inom några veckor.
Jag har hittat ABRP som är bra på att planera in en rutt. Men jag skulle också vilja kunna filtrera på aktuellt pris. Exempelvis om det finns två likvärdiga stopp inom 10 mil så väljer jag hellre det som har 4kr/kWh istället för 8 kr/kWh.
Vilka snabbladdar-operatörer tycker ni är mest pålitliga vad gäller att laddarna faktiskt funkar och levererar enligt specifikation? Det har ju ett värde i sig också. Jag är inte sugen på att komma fram till ett ställe och var tredje laddplats fungerar.
Det verkar som att min E-tron inte har någon förvärmning överhuvudtaget. Hur länge i motorvägsfart behöver jag köra i vintertid på ett ungefär för att batteriet ska vara någorlunda varmt så jag kan få max effekt (150 kW) från början vid laddstoppet? Förutsatt att avresan sker med en nedkyld bil.
Hur fungerar det med att t.ex. äta eller ta långrast vid en snabbladdare. Låt oss säga att själva laddningen är beräknad att ta 30 minuter. Är det ok om måltiden på närliggande restaurang tar 45 minuter eller ska jag gå ut och parkera om bilen när jag nått laddmålet? Finns det några tumregler som är bra att ha koll på?
Är det kö till laddaren så är det lämpligt att flytta bilen. Är många laddare lediga behöver du inte flytta bilen. Tänk hur hur du själv vill ha det när du kommer fram till en laddstation och har bråttom.
I vår ID 4 (som inte har förvärmning) funkar 130 km/h ganska bra för att få upp värmen i batteriet.
Men det generella tipset är nog att jojo-köra lite i samband med ett laddstopp. Dvs att man saktar ner och sen accelererar. Det brukar få upp tempen i batterier.
Tänk även på att vissa operatörer debiterar om man står kvar med laddaren inkopplad efter att laddningen är klar.
Skulle säga att Circle K, OK Q8, Ionity och Eviny har fungerat bra. Eviny brukar finnas vid ICA och oftast vara lediga, appen heter Bilkraft. Men Tesla finns ju överallt, även i Europa.
I mitt tycke fungerar de absolut flesta laddare bra idag, “problemet“ är kanske att man möter olika hårdvara och ibland lite olika tillvägagångssätt för att starta laddning - men på det stora hela inga som helst bekymmer. Jag har valt strategin att ladda när jag behöver och där det passar, är inte sugen på att binda upp mig till något särskilt nätverk för att spara “lite granna”.
Dom flesta laddare i Sverige funkar att ladda hos om man kan finna sig i att använda en app eller laddkort koppla sitt konto/betalkort till det och kolla appar om vart man kan ladda några ören billigare om man orkar….
Själv har jag valt att endast ladda precis som jag tankar bensin med kortbetalning och kommit fram till att Circle K (som är Kanadensisk ägt) finns där jag behöver ladda i Sverige ner genom Danmark Tyskland och BeNeLux
Våga vägra appar taggar abbonemang och bojkotta Tesla laddare