Q8 E-tron 55 - Appar

Hej,

Om vi går in i “Köp” i menyerna så är det helt tomt?

Ska man inte kunna installera appar i bilen som tex Spotify osv. Eller måste vi först aktivera Android Auto vilket kostar pengar?

Utan att vara insatt i Audis infotainment så tror jag inte det finns appar än.

Spotify kör du via Android Auto eller Apple CarPlay utan att det kostar extra, ingår liksom i telefonen :slightly_smiling_face:

Hmm, det kanske är så men om man kollar på Audis hemsida så ser det annorlunda ut?

Enklast är att fråga ÅF, där finns svar. Kan hända att det är en prenumeration som ska till för s.k uppkopplade tjänster.

Android Auto (eller Apple CarPlay) har inget med det att göra. Däremot måste du ha årsmodell 2024 (källa) av Q8 e-tron för att kunna installera egna appar. Du vet att du har årsmodell 2024 om du även har ljudvarning om du kör för fort som inte går att stänga av permanent.

Det kotsar extra att aktivera på en Audi-bil om du inte köpt det med bilen från början.

Yes, det är en 2024 - vi fick den för några veckor sedan. Jag får ringa Audi och fråga varför det inte finns appar att installera helt enkelt.

Bilen måste dock ha beställs med “Audi Application Store och Smartphone Interface” för 5700 kr. Jag antar, men vet inte, att det går att beställa i efterhand då hårdvara bör vara den samma. Jag vet inte heller om Spotify hunnit komma till Audi.

Så på så sätt så har ju Android Auto med det hela att göra även om det inte är relevant för funktionen i sig.

Noter att bara beställa " Audi smartphone interface" för 3700 kronor räcker ej för att få den inbyggda app-butiken.

Jag ringer Audi i morgon så får vi se. Vi köpte ju deras introduktions modell och den har ju det mesta, så det är konstigt om inte man skulle komma åt de inbyggda apparna. Den har ju allt annat uppkopplat och även aktiverat Audi smartphone interface.

Vad sa Audi eller om det var åf?

Hallå!

Eftersom ÅF var så kass så ringde jag Audi istället.

Jo, det skulle finnas appar enligt dom och jag fick skicka in lite bilder från MMI, dock har jag inte hört något ännu. Hade tänkt återkoppla här när det var klart :slight_smile:

Som jag förstod det ska det finnas både Spotify och Youtube,

Nähä, nu fick jag svar.

Det ska inte finnas i vår Q8-etron 55 och det går inte att efterbeställa.

Så sjukt för en bil på över en miljon.

Köptes den ny?
Hur mycket information fick du av säljaren?

Jag upplever att majoriteten av säljarna är sjukt kass på att veta vad som finns och hur grejerna fungerar i bilarna dom säljer, oavsett märke.

Att bilarna blir mer och mer komplexa och oftare och oftare inte färdiga när dom skeppas gör såklart deras jobb svårare men helt ärligt så skiter jag i det, då behöver dom utbildas eller coachas annorlunda för jag som kund ska inte förväntas veta speciellt mycket om bilen i sig utan ska räkna med att säljaren har svar.

Hade du köpt bilen om du vetat innan att den saknade appstöd? Fick du veta att den fanns både med och utan?

Just Audi kräver ju ett flödesschema för att förstå alla funktioner då så mycket är tillägg.

Yes, sprillans ny och vi fick den levererad nu i slutet av November.

Jo det kan jag hålla med om, så sjukt att säljarna har noll koll. När vi gick igenom bilen så kunde han inte svara på om bilen hade Android auto eller Apple Carplay. Jag frågade om sättena hade “förar” minne, men det hade dom inte - vilket det senare visade sig att dom hade, bilen saknar även det vita ljuset under huven osv. Fattar inte att en säljare kan ha så dålig koll på det dom säljer. Audi har ett helknasigt system för alla tillägg som ersätts av andra tillägg hit och dit, en riktig soppa.

Jag hade helt klart köpt en annan modell om jag vetat om detta då det är en företagsleasing.

Otroligt! Våran 2020 ID.3 har det som standard och som jag förstår det har alla VW ID serie bilar det hur det är med Skoda och Cupra vet jag inte men ska inte Audi vara premium brand i VAG familjen

Skulle inte kunna leva med en bil utan Android Auto har det i min 89a Golf Cabriolet att köra bil utan Waze och Google Maps är som att köra i blindo och utan SR Play och Spotify vore otänkbart