Satt och tittade igenom Alrik och Peders reklamresa med BYD mellan Stockholm och Göteborg och det slår mig hur pass hårt fosilbilarna använder räckvidsångest idag i sin marknadsföring.
De körde alltså 950km ”utan ladd eller tankatopp”.
En tank med 60l soppa och till det ett 26.6kwh batteri och hela BYD svären går bananas och använder det som något banbrytande.
I sig ett ganska mediokert slutresultat som egentligen inte särskiljer sig mot vad som klaras av av dieselbilar som idag har funnits på marknaden i 15år.
Och även om det nu finns tillfällen då man sträckkör längre resor så kommer passagerare behöva använda muggen mer än en gång på 10-11h resa inklusive en lunch i Göteborg, så ytterligare stopp lär det bli.
Tyvärr redovisas inte totaltiden utan bara sträckan så blir svårt att jämföra.
Men sub 11h inkl en 45min lunch skulle jag nog fan klara av i ganska törstiga EV9.
Och det skulle gå ännu fortare med en mindre mer eleffektiv bil, tex en ID7 som utan problem skulle klara den sträckan med kanske 2 5min stopp för att gå på muggen.
Utan att bränna en endaste liter soppa.
Och då var helt plötsligt tur och retur Göteborg utan stopp ännu mindre imponerande och mest ett stunt för de som tvivlar.
Jag reste Småland - Umeå i januari, ca 91 mil. Förutom restiden på knappt 11 h snabbladdade jag totalt knappt 2 h. Jag tycker att det är fullständigt acceptabelt, man måste ändå äta och rasta ibland. Med en 800-voltsbil kunde man kanske kapat ytterligare någon tid, men det är knappast så att det är omöjligt att göra långresor även på vintern med elbil.
Kollade ABRP med mil elbil som kostar ungefär lika mycket . Sträcka Göteborg- Örnsköldsvik 88 mil 6 laddstopp med vinter förbrukning , 5 laddstopp med sommar förbrukning. Sugen ? Nej tack , tåget i första hand BYD i andra hand min Cupra i sista hand .
Alltså posten handlar inte primärt om elbilar vs hybrid utan just att de använder räckvidd som marknadsföring när deras lösning för långresa egentligen inte tillför ett skit då motsvarande ICE bil lätt klarar likande siffror, om inte bättre.
Så kvar står då bilen som en miljövänlig stadsbil med ynkliga 90-100km räckvidd.
Sen att småbilar med dålig aerodynamik med små batterier aldrig riktigt kan jämföras med med småbilar med ICE där kan vi vara överens.
När de dessutom laddar långsamt blir det än mer påtagligt, trots att det sägs att bilar inte behöver ladda snabbt för man behöver pauserna och vill kunna äta i lugn och ro.
Nu var det ju DU som jämförde den med elbilar som En ID 7 som är betydligt dyrare , därav jämförelsen med min Elbil i samma prisklass . Man får väl jämföra äpplen med äpplen . Räckvidds ångest behöver man inte ha nu när det kryllar av laddare . Det är bara att stanna och ladda så många gånger som behövs . Vet inte vilken deras avsikt var , men jag gissar att det mer handlar om bekvämlighet , Det hade det handlat om för mig i alla fall . Men jag har en modern nästan 5 meter lång sedan också, med 90 mils räckvidd på vintern . Så mig går det ingen nöd på om jag mot förmodan skulle vilja köra så långt . Men jag håller med om att det inte är det minsta imponerande. Det hade varit mer imponerande med en räckvidd på 20 mil på EL . Och mer miljövänligt för fler . Tycker mig ha läst att biltypen ökar i både Kina och Sverige . Lägg där till att det är lägre tull på biltypen . Dom vill väl sälja bilar med vinst .
Spontant tror jag det är för att BYD lever lite i sin egen bubbla. Vet att @Esse och jag pratat om det tidigare, oklart om vi gjort det i podd dock, men tillverkarnas marknadsavdelningar verkar ha rätt usel koll på konkurrenter för det är ofta man kommer till en presentation av en ny bil och man får lära sig de fantastiska fördelarna med 800V-teknik, det stora utrymmet i kupén tack vare renodlad elbilsplattform eller vad det nu må vara. Att vi som journalister hört detta i ett par år från andra förstår man inte
Tror det är lite som med BYD, man har haft fokus på elbilar i Europa och något många tjatar om är räckvidd så nu kommer man med “lösningen” och fokuserar stenhårt på det. Problemet är ju, som du säger, att vi kommer inte från en “elbilsera” utan från en “fossilera” där hybriden är en kompromiss och det förstår man inte/låtsas inte om
Det kanske hade varit mer rimligt att använda sig av begreppet bekvämlighet . Men att en av världens största elbils tillverkare nu vill sälja hybridbilar till oss , är väl inte så konstigt med tanke på tullarna. Och att företag spelar på känslor och skapade behov i marknadsföring , finns det ju hur många exempel på som helst . Terräng gående bilar i storstadsområden t.e.x .
Nu har ju inte klimatsmart någon med trådens ämne att göra. Vill du diskutera elbilens klimatavtryck eller något annat så skapa gärna en ny tråd där det kan diskuteras. Ett forum blir så mycket bättre om man håller sig till trådens ämne.