Jag sitter och räknar på kvartspris och jag känner mig förvirrad. Det måste nästan vara jag som missar något i kalkylen. Har kollat historiskt kvartspris för 2025 och det verkar på sin höjd vara typ 30-40% man sparar genom att ladda elbilen billigaste 1-2 timmarna jämfört med att köra på rörligt pris där man får dagens snitt.
30-40% är såklart bra men om elbilen bara gör av med dryga 10kWh på en dag har jag svårt att räkna hem det sett till att all annan elanvändning (matlagning, tvätt, osv) ju blir väsentligt dyrare. Det skulle kanske vara om jag lyckas få värmepannan att anpassa sig till spotpriset också, men samtidigt vill man ju ducka effektavgifter så småningom som baseras på toppförbrukningen.
Missar jag något? Finns det någon smidig kalkylmall att använda sig av för att se om jag räknat fel?
Just nu är jag inne på att fortsätta med rörligt (dygnets average på spotpris) och ställa in långsam laddning 3-4 timmar under natten för att täcka mina behov och slippa spendera tankekraft på att optimera för besparingar som på sin höjd verkar röra sig om några hundralappar på ett år.
Ja det ger lite huvudvärk. Jag orkar inte så jag kör på bundet elavtal tre år 73 öre KWT , och laddar när jag vill och behöver . Tillräckligt billigt ändå jämfört med flytande bränsle.
Jag har 15 minuters pris och två elbilar samt ett batterilager på 35 kWh.
Laddar allt mellan 22:00-07:00 och kapar effekttoppar rätt hårt under dagen.
Brukar jämföra med min granne som har månadsmedelpris och inget batterilager.
Räknar då endast elhandelspris och effektavgift då allt annat är lika för oss:
Förvånansvärt liten besparing, 1041:- för januari, varav 430:- är effektavgiften. Så cirka 600:- i besparing om större delen av elförbrukningen köps in på natten.
Tänk på att månadsmedel inte är månades medel av spotpriset utan om du och övriga i området som har månadsmedel använder mycket energi när spotpriset är som högst så kommer ju också månadsmedlet bli högre.
Spännande. Detta kände jag inte till. Vilken av dessa rader på min faktura motsvarar det som du beskriver? Jag har dubbelkollat medelspotpris och det verkar stämma exakt med Nord Pool. Är det rörliga kostnader eller fast påslag spot som du åsyftar och som man slipper om man kör kvartspris?
Vet inte om jag fick med dig i svaret men det var riktat till dig @Esse. Eller såklart om det finns någon annan här på forumet som kan förklara i detalj?
Jag ringde Vattenfall idag för att reda ut detta men gav upp efter 15 min i telefonkö. Kanske ska ringa uppsägningsnummret istället så svarar de väl på en gång.
Medelspotpris (ofta rörligt elpris) beräknas som ett volymvägt genomsnitt av alla timvisa spotpriser på elbörsen Nord Pool under en kalendermånad för ditt specifika elområde. Det innebär att hänsyn tas till när på dygnet elen förbrukas, där dyrare timmar väger tyngre i snittet. Till detta läggs påslag, elcertifikat, avgifter och moms.
Så fungerar beräkningen i detalj:
Volymvägt snitt: Elbolagen samlar in data om hur mycket el alla deras kunder i ett elområde (t.ex. SE3) förbrukar varje timme.
Sammanställning: Det faktiska spotpriset för varje timme (som sätts dagarna innan på Nord Pool) multipliceras med förbrukningen under samma timme.
Månadsmedel: Summan av dessa kostnader delas med den totala förbrukningen för att få fram ett genomsnittspris per kWh för månaden.
Tillkommande kostnader: Utöver detta medelspotpris lägger elhandlaren på sina kostnader: elcertifikat, balanskostnader, påslag (vinstmarginal) och slutligen moms.
Detta pris fastställs i efterhand när månaden är slut, vilket är varför rörliga priser på fakturan avser föregående månad.
Hur komplicerad skulle du säga att installationen var? Fattar att man måste ha behörighet osv men är nyfiken på hur smidigt tillverkarna fått till det med batterilagring senaste året.
Det verkar faktiskt som att du har det raka medelspotpriset men om vi ser på till exempel EON så var deras medelmånadspris för elområde 3 111,66 öre i jan 2026.
Jag bor i elområde 3 och bytte elbolag från Fortum till Skellefteå Kraft under januari. Jag hade tim/kvartsavtal med Fortum, men fick medelspotpris från Skellefteå Kraft. Bytet skedde 19/1 och priset per kWh från Skellefteå Kraft kostade 12,5 öre inklusive moms mer. Har ändrat till tim/kvartspris från mars. I avtalet med Skellefteå Kraft har jag ingen avgift för fasta påslag och månadsavgift, vilket med min elförbrukning motsvarade 7,46 öre.
Fortum pris 131,1 öre och Skellefteåkraft pris 143,6 öre
Hur komplicerad skulle du säga att installationen var? Fattar att man måste ha behörighet osv men är nyfiken på hur smidigt tillverkarna fått till det med batterilagring senaste året.
Jag skulle säga att om det är en elyrkesman med goda kunskaper i det system som ska installeras, goda IT-kunskaper och bra support från leverantören så går det smidigt.
Då det är upp mot 500 volt likström kan otäcka ljusbågar skapas. Viktigt med rätta anslutningar som tål höga effekter och rätta säkringar.
Sedan ska batteriet konfigureras med en vettig styrning också.
Jag som aldrig tidigare hade arbetat med solenergi och batterilager under mina 35 år, stötte på en hel del problem när det bara kom en pall med allt material.
Rätt dåliga instruktioner, men just Ferroamp har en bra Svensk support.
Jag ville ju lära mig denna teknik, så får ta en del på utbildningskontot.
En sak jag inte tänkte på är att signalkablar och nätverkskablar inte får dras i närheten av strängkablarna från solcellerna. Då hoppar åskspänningar över och skjuter sönder nätverkskort och batteriets BMS.
2 x 7000:- gick åskvädren på första sommaren.
Nu har jag flyttat undan signalkablarna och installerat extra överspänningsskydd på AC & DC kablarna.
Just för själva batterilagret är det inte så mycket.
Det bör vara installerat och konfigurerat på en arbetsdag med två man som har rätta kunskaperna. (Om hybridväxelriktaren redan finns på plats)
Kanske besparing på runt 15 000 - 20 000:-
Lite mer på solcellerna då det är en del pyssel med montaget och taksäkerheten.
Solcellsfirmorna brukar köpa in stora volymer till helt andra priser än vad jag kunde få.
Jag fick lov att köpa in batterier från Holland för att hamna rätt i pris. Var dock ett elände att reklamera en trasig batterimodul, så det gör jag inte om.