Euro NCAP har beskrivningar av hur vissa modellers ADAS-system fungerar, kan vara värt att kolla på.
Jag har är inte kvalificerad att ranka några bilmärken. Jag försöker bara hitta en för mig första elbil och har provkört en blandad kompott av icke-kineser och icke-Teslor under halvmiljonen. Jag har fastnat för Subaru Uncharted och tycker jag kan rekommendera en provkörning av den, eller de bilar som är byggda på samma plattform/mjukvara (Toyota/Lexus).
Till skillnad från Tesla (i alla fall den äldre 3:a jag kört), där man behöver hänga på ratten för att hålla igång autopilot, räcker det med en väldigt lätt beröring var som helst på ratten. Bilen har en körstil vad gäller filhållning som är väldigt nära hur jag själv skulle köra. Om man styr själv så hoppar bilen lätt tillbaka till filhållning utan att man trycker på förarassistans-knappen igen, men det verkar vara någon heurestik som mest funkar på större vägar. Jag tycker att avståndshållningen är för aggressiv även på max-inställningen, men det kanske är en vanesak, jag undviker dock att köra så nära när jag kör oassisterat.
Jag upplever systemet som mindre störande än de system där filhållningen är på som standard. Man väljer själv när det ska slås på,från rattknapp. En mildare version för att hålla bilen på vägen finns alltid om man inte aktivt stänger av det.
Om man går in i menyerna och slår på skyltavläsningen (“RSA“, “Road sign assist“, inställningen sparas permanent), så kan man sedan byta hastighet till den gällande med ett enda knapptryck på +/- beroende på om man ska justera hastigheten upp eller ner, efter att man valt den adaptiva farthållaren med “mode“-knappen till höger på ratten. Liksom alla bilar jag provkört vill den inte ge möjligheten att preventivt sänka hastigheten, valet blir möjligt när man kör förbi skylten.
Filbytesassistenten är en utmaning för mig att få att fungera. Det ska funka genom att bara trycka blinkersen halvvägs ner och sedan kontrollera omgivningen, men jag har inte förstått hur man ska få förarövervakningen att fatta att jag kontrollerat omgivningen.
En del recensenter gnäller om att förarövervakningen är för aggressiv. Jag har inte upplevt det problemet, tvärtom verkar det fungera ganska bra på mig just vad gäller uppmärksamhet och trötthet, det gnäller när jag tittar för mycket på skärmen och inte annars.
Kanske inte en motorvägs-funktion, men jag hade gärna haft preveniv inbromsning när man närmar sig rondell/korsning enligt kartdatat, eller som sagt preventiv inbromsning vid sänkt hastighet.