Ranking av bilmärken med bäst ADAS system

Jag har ju haft lite otur, mig själv att skylla mest, Jag köpte ju en Tesla och upptäckte ju att den har marknadens kanske sämsta ADAS system, finns en annan tråd om det, samt att min Renault Zoe havererade och blev inlöst av försäkringsbolaget, också en separat tråd om det.
Nåväl, nu är jag på jakt efter en ny bil och vill inte gå på samma mina igen. Så vilket bilmärke låter dig transporteras bekvämast på motvägen med ett system som samspelar med dig som förare och inte som Tesla, bråkar med dig.
Verkar ju tyvärr som Zeeker är kassa också efter Esses & Gullins provkörningar. Har bra erfarenheter av VW gruppens system, men finns potential för förbättringar. Ni som har erfarenhet och har kört många olika märken, hur är Volvo, BMW, MB, Renault osv? några andra kina bilar som är riktigt bra på detta?

Bonusfråga, är det samma algoritmer och implementeringar på ett märkes alla modeller? te.x jag körde en ID7 som var bra, kommer ID Polo/Cupra Raval med samma utrustning uppföra sig likadant eller åtminstone snarlikt?

Skitsvårt, då alla system uppdateras över tid.
Ett bra kan bli ändrat så DU tycker det är sämre, medan en annan person tycker tvärt om.
Jag tycker BMW/MB’s är mest förutsägbara, lugna och harmoniska, men det är vad jag tycker är viktigt.
En kompis har en 2018/19 Tesla S och åkt med honom, dess förarstöd var skitbra.
Kört Y och 3 av olika generationer, dessa tyckte jag var klart sämre. Varför? Kanske dessa var för nya så de bara hade kameror medan S hade radar?

Du bör testa flera olika bilar, det gjorde jag. Ta sedan den du gillar bäst. Tänk på att även testa 360-kameran och parkering. Där är det stor skillnad med.

Euro NCAP har beskrivningar av hur vissa modellers ADAS-system fungerar, kan vara värt att kolla på.

Jag har är inte kvalificerad att ranka några bilmärken. Jag försöker bara hitta en för mig första elbil och har provkört en blandad kompott av icke-kineser och icke-Teslor under halvmiljonen. Jag har fastnat för Subaru Uncharted och tycker jag kan rekommendera en provkörning av den, eller de bilar som är byggda på samma plattform/mjukvara (Toyota/Lexus).

Till skillnad från Tesla (i alla fall den äldre 3:a jag kört), där man behöver hänga på ratten för att hålla igång autopilot, räcker det med en väldigt lätt beröring var som helst på ratten. Bilen har en körstil vad gäller filhållning som är väldigt nära hur jag själv skulle köra. Om man styr själv så hoppar bilen lätt tillbaka till filhållning utan att man trycker på förarassistans-knappen igen, men det verkar vara någon heurestik som mest funkar på större vägar. Jag tycker att avståndshållningen är för aggressiv även på max-inställningen, men det kanske är en vanesak, jag undviker dock att köra så nära när jag kör oassisterat.

Jag upplever systemet som mindre störande än de system där filhållningen är på som standard. Man väljer själv när det ska slås på,från rattknapp. En mildare version för att hålla bilen på vägen finns alltid om man inte aktivt stänger av det.

Om man går in i menyerna och slår på skyltavläsningen (“RSA“, “Road sign assist“, inställningen sparas permanent), så kan man sedan byta hastighet till den gällande med ett enda knapptryck på +/- beroende på om man ska justera hastigheten upp eller ner, efter att man valt den adaptiva farthållaren med “mode“-knappen till höger på ratten. Liksom alla bilar jag provkört vill den inte ge möjligheten att preventivt sänka hastigheten, valet blir möjligt när man kör förbi skylten.

Filbytesassistenten är en utmaning för mig att få att fungera. Det ska funka genom att bara trycka blinkersen halvvägs ner och sedan kontrollera omgivningen, men jag har inte förstått hur man ska få förarövervakningen att fatta att jag kontrollerat omgivningen.

En del recensenter gnäller om att förarövervakningen är för aggressiv. Jag har inte upplevt det problemet, tvärtom verkar det fungera ganska bra på mig just vad gäller uppmärksamhet och trötthet, det gnäller när jag tittar för mycket på skärmen och inte annars.

Kanske inte en motorvägs-funktion, men jag hade gärna haft preveniv inbromsning när man närmar sig rondell/korsning enligt kartdatat, eller som sagt preventiv inbromsning vid sänkt hastighet.

Tänk om man hade kunnat köpa en sån helt utan skräpet som kritiseras . Den hade jag valt , alternativt om det med ett knapptryck gått att stänga av skiten . Adaptiv farthållare vill jag inte ha det heller . Gå det inte att välja fartbegränsare istället ? , så går den bort iallafall .

Jag hade en Skoda Enyaq tills nyligen. Jag tyckte själv att den hade ett bra system men det är inte som om jag långtidsprovat många andra. En nackdel var att periodvis fungerade kapacitiva sensorn på ratten sporadiskt så man behövde vrida lite på ratten för att bilen skulle fatta att man höll i den.

Nu sedan en vecka har jag nya BMW iX3. Det systemet är bättre. Det är inte perfekt, ibland tvekar det och det händer att det spökbromsar. Men det är bättre än Skodas. Jag måste fortfarande ha en hand på ratten, men man kan ledigt låta sig transporteras på motorväg.

Det här med ADAS är lite intressant, precis som Sportbilsentusiasten var inne på upplever jag det ganska personberoende vad man upplever vara bra. Men även tills viss del verkar det även vara lite på individnivå på bilarna, antagligen pga kalibrering eller liknande.

Tex en bekant som tog ut en splitterny enyaq för ett litet tag sedan verkar ha en helt annan upplevelse än jag hade med en 2023:a. Det största problemet jag hade var att den läste alla hastighetsskyltar och trodde det gällde den vägen man körde på. Min bekanta har tex problem med att bilen inte tycker han fokuserar på vägen eller håller i ratten förutom kvarstående dålig skyltavläsning.

ID.7 upplevde jag vara ännu bättre än den Enyaq jag kört, tex läste den inte andra hastighetsskyltar och var mjukare i körsätt samt mycket bättre kapacitiv ratt. Dock vet jag att andra beklagar sig att de ID.7 de kört läser parallella vägar/avfarters hastighetsskyltar på lika dåligt sätt som Enyaq

Mercedes har jag upplevt ok, ett par år sedan sist, det jag reagerade på den var att den bromsade ner hastighet efter man passerat en hastighetsskylt för fartsänkning. VAG bromsar iaf före (som man ska göra) så man inte riskerar böter i en fartkamera. Men som sagt det var några år sedan så Mercedes kanske gör annorlunda nu, förutom det minns jag inget negativt om den mercan.

Och hur mycket av hjälpen man vill ha . Alla har inte behov / vilja till alla system som erbjuds . Onödigt att betala för något som man ändå inte använder . Enpedals läget är ju inget ADA system , men inte ens det använder jag mer än i kraftigt utförslut ibland . Oftast behövs det inte ens där Om backen slutar i en kurva eller rondell så reducerar bilen själv ner till lagom hastighet mjukt och fint om jag har släppt gasen naturligtvis . Samma om jag närmar mig en framförvarande bil .