Reflektioner från körkortsutbildning

Jag håller på och ta BE-kort och har således behövt plugga teori inför kunskapsprovet. Vid inskrivning på körskolan så fick jag tre böcker att läsa:

• Körkortsboken
  • BE-boken
  • Vägmärken & vägmarkeringar

Det som jag tar med mig när jag pluggat är hur gammalmodigt utbildningsmaterialet är, allt fokus är i stort sett på att du kör en bensin- eller dieselbil med manuell växellåda där du ska växla ner i nedförsbackar samt att katalysatorn är guds gåva till bilen om jag får raljera lite!

Lite utdrag från körkortsboken:

Dagens bilar är tekniska underverk med en mängd elektronik inbyggd. Motorn styrs av datorer och elektronikboxar. Avstämda insprutningssystem förser den med exakt rätt blandning av bränsle och luft. Avgaserna renas sedan i en katalysator

De flesta moderna bilar driver på framhjulen. Många anser att dessa bilar har fördelar i vinterväglag. En del bilar driver på bakhjulen. De flesta biltillverkarna överger bakhjulsdriften till förmån för framhjulsdriften.

Utan bilen kan inte nuvarande samhället existera…Men bilen är en miljöbov som bidrar till många miljöproblem.

De flesta biltillverkare arbetar på att ta fram mindre bilar och bränslesnålare motorer…Genom att välja en bil med hög säkerhet och låg bränsleförbrukning gör du en insats för både säkerhet och miljö under många år. Välj därför gärna en ny automatväxlad bil med adaptiv farthållare.

Körkortsboken är på 292 sidor, elbil eller elfordon omnämns på 3 av dessa sidor! Dock finns det ett flertal bilder på elbilar i boken såsom VW id3 och id5.

I BE-boken omnämns inte elbil en enda gång trots att den är från 2024.

Är det inte dags att uppdatera utbildningsmaterialet så dagens körkortselever får lära sig mer om elbilar och hur de fungerar samt dess för- och nackdelar? Många körskolor har ju ändå elbilar som eleverna får övningsköra i.

För övrigt klarade kunskapsprovet igår, nu återstår uppkörning. Får se om det blir med körskolans bensinbil eller med min egen elbil. Om det blir körskolans bil måste jag plugga på hur en bensinmotor fungerar och vad som ska kontrolleras i säkerhetskontrollen.

Inte orimligt.
Det är ju inte förrän de senaste två åren typ som det kommit elbilar som får dra mer än en skottkärra utan last bakom sig.

Vill inte försvara STR heller men den litteraturen är komplicerad att förändra, dels ska de i delar linjeras med EU numer, dels behöver den vara tillräckligt generell för att inte bli för omfattande och dels tillräckligt detaljerad för att inte missa något.

Tror mig veta att vanliga B-boken går åt rätt håll men högre behörigheter går det långsammare för just för att det är längre prio att jobba med den och att B-boken ändå ligger som grund i regel.

Min kusin håller på att ta MC-kort och den boken är nästan helt identiskt i innehåll med den jag hade 2009.

Jag tog C-kort 2022 och den är också otroligt gammalmodig, där ställde jag flera frågor till trafikverkets kontrollant om saker som står men inte finns på i stort sett alla moderna lastbilar och hon höll med.

Grattis till teoriprovet och lycka till med uppkörningen.
Hoppas du återkommer och berättar hur det gick och om du fick köra upp med din egna elbil.

Jag tog B körkort på 80-talet och även på den tiden var det gammal dokumentation vi hade tillgång till. Mest nya skyltar, men även en del regler som ändrats. Då fanns ju inte google och andra verktyg ännu heller elektroniskt så man fick anteckna nyheter på de teorilektioner som hölls innan provet :slight_smile:

Numera finns ju vanligt B körkort som möjliggör att man får köra både manuell och automatväxlade bilar. De som vill kan välja att bara ta “automat” körkort, vilket då innebär att de inte får köra manuellt växlade bilar enligt körkortet.

Ett troligt scenario är väl att både litteratur och uppkörning för körkort också kommer att ändras i takt när elbilar fasar ut de fossila bilarna. Ett speciellt elbilskörkort borde ju inte vara omöjligt att man tar fram i framtiden.

Verkar som att Automat kommer att blir det nya “normala”.

“Automatbegränsningen i B‑körkortet bör därmed ersättas med kompletterande lektioner i manuell växling för de som behöver det”

1 gillning

Idag var dagen då jag hade uppkörning för BE-kort och det blev ett godkänt resultat :smiling_face:

Gick alldeles utmärkt att använda min BMW i4 på uppkörningen!

Liten roligt anekdot från uppkörningen var att den kvinnliga provinspektören blev väldigt förtjust i bilen av den anledningen att den såg ut som en “vanlig” bil :slight_smile:

Tog även upp det här med att körkortsboken inte nämner elbilar något nämnvärt med körskolan, de hade inte reflekterat över det då de aldrig läser körkortsboken men höll med om att framtida körkortselever borde få lära sig mer om elbilar. De sa iaf att de skulle kolla upp mer om detta, får se om det leder till något.

3 gillningar