Regenerering i elbilar

Vore intressant att få en jämförelse på hur regenerering hanteras i olika bilar.
I Ioniq 5, som jag har, finns inställningar i Infotainment och rattpaddlar.
Med rattpaddlarna kan man ställa in 8 nivåer, lvl0, lvl1, lvl2, lvl3 och i-pedal samt lvl1 auto, lvl2 auto och lvl3 auto. Håller man in vänster rattpaddel stannar bilen helt och man använder gaspedalen för att köra iväg.
I Infotainment ställer man in stark, medelstark eller långsam regenerering.
Lvl0 är frirullning och i-pedal är enpedalskörning. Vid enpedalskörning stannar bilen helt när man släpper gaspedalen.
Själv använder jag lvl0, som grundinställning, reglerar farten med rattpaddlarna och bromsar till stopp med vänster rattpaddel. Mycket bekvämt att bara i undantagsfall använda bromspedalen. När regenereringen är i lvl0 och man bromsar med bromspedalen används hjulbromsarna och bromsskivorna rengörs, vilket jag gör då och då för att hjulbromsarna inte ska rosta sönder.
När man använder den adaptiva farthållaren sköter bilen själv regenereringen och rattpaddlarna har ingen funktion.
Intressant från Kina

Enpedalskörning med bara en fot på gaspedalen en fara när man måste bromsa?

Hur är det då inte med adaptiv farthållare? Ingen fot på någon pedal är väl helt ok?

Släppa ratten en liten stund är väl också helt ok?

Bra valmöjligheter för den som vill ha det . Bra att det finns elbilar utan , för den som ändå aldrig använder det , och inte vill betala för det . Jag använder det inte , bilen regenererar ändå när jag använder bromspedalen . Hade jag bott och färdats där det ofta innebar kökörning . Så skulle jag gärna betalt för det , och då gärna att bilen stannar helt . Existerar dock i stort sett inte där jag kör .

Den som programmerat farthållaren i MG var knallfull på kinesisk fulsprit.

Där funkar rengereringen rätt bra, men inte till stillastående men bilen regenererar inte med farthållare.

Glömde skriva att Ioniq 5 regenererar när man använder bromspedalen, förutom när lvl0 är inställd.

Regenerering eller “one pedal driving” är för mig ett dubble edge sword jag vet inte hur många bilar jag kört som haft mängder av inställningar för regenerering antingen blir det för lite eller för mycket och det känns som en Ūber Driver och blir mest ett störande moment i körningen

Första mötet med riktig regenerering (B mode har jag haft i Prius och andra Toyota men det är inte detsamma) var BMW i3 som var näst intill perfekt och tillsammans med adaptiv farthållare vände min värld upp och ner fortfarande idag är det svårt att hitta något som är bättre Jo storebror i7 är helt outstanding och i B mode uppför den sig precis som jag lärde mig köra i Rolls Royce White Glove utbildningen den smyger som en katt I D mode har den 4 olika lägen på regenerering men dom känns helt onödiga

MEB bilarna har gått från att ha riktigt usel regering och adaptiv farthållare till med uppdateringar genom åren blivit riktigt bra Efter senaste uppdateringen så känns B mode lite mer följsamt men går inte ner helt till stopp däremot är adaptiva farthållaren numer riktigt bra på att hantera rondeller och tighta kurvor GTX bilarna verkar ha en lite aggressivare programmering men inget man direkt stör sig på

Jag föredrar att bromsa sista metrarna fram till ett stopp själv

1 gillning

Min Audi E-tron 55 MY19 har inte funktionen enpedalskörning.

Istället finns det rattpaddlar där jag kan välja två lägen på regen samt frirullning.

Den har även adaptiva farthållarfunktionen med distanskontroll och saktar ned vid behov.

Prediktiva farthållaren lägger till ytterligare funktioner där bilen ändrar
hastigheten baserat på hastighetsskyltar och saktar ner automatiskt när
den kör in i en snäv kurva eller när den närmar sig en rondell.

Kör jag med tungt släp ner för branta backar med farthållaren inställt på 80 km/h smyger den in regen i början av backen och går mjukt över till drivning igen när det planar ut. Funkar riktigt bra och minskar risken att släpet skulle börja wobbla.

Nu har jag ju kört 6,5 år med den och vant mig med hur det funkar.

Kör ibland med frugans ID4 och där finns ju B-läget. Brukar använda det i stadskörning och det funkar också bra, men ibland glömmer jag bort att det inte är frirullning inställt.

Enklast är nog om man kör med samma bil och inställningar hela tiden förstås.

Klassisk carup.se-klickbejt. Det förbjuds bara som standardinställning.

Dock lite oklart om det handlar om en fabriksinställning eller något som återställs vid start av bilen.

Jag tycker att MEB-bilarna är ganska kassa. Att inte kunna stanna helt är under all kritik och regenereringen är för svag i B-läget, nu behöver man flytta foten alldeles för ofta i stadstrafik. Att den dessutom inte kan spara att jag vill köra med B-läget är också frustrerande, varför ska jag behöva vrida på körreglaget två gånger varje gång jag ska köra bil?

Volvo och Polestar har enligt mig de bästa OPD, där Polestar är absolut bäst som har ställbar styrka på regenereringen.

1 gillning

MB har paddlar bakom ratten för ändring, smart funktion!

Tesla MY har ingen reglering med paddlar på ratten, men jag tycker att man vänjer sig väldigt snabbt att reglera regenereringen med gaspedalen.

1 gillning

Uppföljning, testade en EQE 350+ 2wd och den hade inte särskilt stark generering på starkaste inställningen.
Har möjligtvis 4wd starkare?

Polestar 2, 4wd hade lika bra generering som hustruns C40. Klockrent

EX30 4wd har klart mildare generering än C40 och Polestar, och 4wd kändes ganska lika 2wd.

Jag är lite #teamtesla när det kommer till denna funktionen på elbilar.

Jag har många gånger försökt övertyga mig själv om att det finns en fördel med paddlar bakom ratten för att snabbt kunna växla mellan olika lägen… men det slutar alltid med att jag tycker det är smidigast att justera nivån genom att helt enkelt lätta lite mer eller mindre på högerfoten mot pedalen.

När det kommer ur en säkerhetsaspekt och en akut bromssituation så är det ju nästan bra att bilen börjar bromsa redan innan man hunnit trycka till bromspedalen.

När jag körde manuellt växlad bil back in the days fick jag lära sig att man skulle få in rutinen att först trycka på bromsen innan man tryckte ner kopplingen när man bromsade, för att spara några millisekunder i en nödsituation.

1 gillning

Medhåll ! Och exakt så ska man köra en manuell bil. På bana stabiliserar man bilen vid ingången till kurvan på liknande sätt med bromsen, oavsett växellåda. Ja även i en nödsituation på vanlig väg…

Föredrar lagom lätt regenerering, kan inte ha en Tesla (utan commander settings). Gillar att lyfta lite på foten, ändra benvinkel, vill inte bromsa direkt man ändrar position. Helst möjlighet till frirulla. :upside_down_face: Borde vara mest effektivt också, återgenerera energi från fart är väl sämre i verkningsgrad än att låta bilen segla…

Du låter då bilen köra själv på farthållaren :+1: