Registrera egen laddtagg/kort

Hej!

Jag ser att man i flera appar kan lägga in en egen laddtag/kort. Hur fungerar detta om man lägger in samma tagg hos flera olika laddtjänster?

Jag testade precis att registrera samma tagg i appen för OKQ8 och Circle K och det ser ut att fungera. Men hur vet jag vilken laddtjänst som kommer prioriteras om laddaren stödjer båda tjänsterna?

Finns någon ”hemlig” prioriteringsordning hos laddoperatörerna eller kommer slumpen avgöra vilken tjänst/taxa jag kommer använda?

Hej! Mycket intressant fråga.
Eftersom du har reggat samma unika tag hos tex Q8 och CK så bör det vara lugnt eftersom Q8 och CK har inte roaming hos varandra. Det som händer när du drar din Q8 bricka hos CK är att du knyter en genväg till ditt konto/betalkort som är inlagt i CK-appen.

Det blir ännu mer intressant om du reggar din MER bricka hos CK eftersom CK och MER nu har roaming hos varandra, men det borde vara det lokala icke roaming avtalet som anropas först och du blir debiterad efter det. Inte testat men det bör vara så här.

1 gillning

Riktigt intressant blir det om vi modifierar exemplet så att du laddar hos en 3e kedja, som har roaming-avtal med både Q8 och CK. Då är det nog mer slumpen som avgör, iaf första gången…

1 gillning

Väcker liv i denna tråden igen med några frågor kopplade till taggar.

Först undrar jag om @ID4 fick några problem med att ha samma tag på flera ställen eller det har bara flutit på?

Jag har låtit installerat en DEFA Power hemma som jag skulle vilja koppla tagg till men jag beställde inga taggar tillsammans med laddboxen.
Har försökt lägga in en tagg som jag redan har till inpassering men får det inte att fungera. Tror det kan var så att det finns olika typer av RFID taggar och att det är fel typ? Någon får gärna förklara vad man ska ha för sorts tagg och jag mottar gärna tips om vilka taggar man ska beställa.

Hej,

Jag har inte fått tillfälle att testa RFID-taggen jag registrerade då jag inte har haft behov av att ladda hos Circle K/OKQ8.