Nu börjar köpet närma sig med stormsteg, efter kollat i en djungel utav bilar är det dags för nästa djungel, laddboxen!
Lite lätt info.
20A Huvudräkning
Har ej solceller/kommer aldrig skaffa
Har ej Tibber/greenely
Vill ha möjlighet att kunna styra mot priser ifall man skaffar kvartspris (har idag rörligt)

Jag har Zaptec Go och Tibber. Funkar otroligt smidigt och har varit väldigt driftsäker så länge jag haft den.
Har en Wallbox på landet. Där används ingen smart styrning, varken via elbolag eller boxens egen mjukvara. Boxen funkar i 90% av fallen men har strulat lite grann. Det vanligaste felet är att den ibland har problem att kommunicera med bilen vilket leder till att laddningen inte startar. Detta gör att jag alltid måste dubbelkolla att laddningen gått igång. I-landsproblem absolut men ändå en jobbig grej. Jag har även fått göra en full återställning av boxen en gång vilket var krångligt och tidsödande.
Wallbox är installerad 2022 och Zaptec 2023.
Jag har två Garo Dumb Boxes med Wifi och Garo lastbalanserare installerade 2019 (jag har faktiskt en i Italien också) Appen används bara till att se vad gäster i uthyrningshuset laddat för den har också en tagg Jag stänger av laddarna i appen när vi inte är hemma så ingen tjuvladdar Jag låter ID.BUZZ helt styra laddningen 22.00-06.00 med nedsatt effekt och har alltid en 100% laddad bil på morgonen Jag kopplar in bilen varesig den har 10% eller 60% SOC när jag parkerar så att jag alltid har laddat även om jag värmer eller kyler bilen innan jag ska iväg
Har varken tid ork eller intresse av att jaga kw/ören hos olika leverantörer med appar och boxar som styr El kostar vad el kostar och det är över 40% billigare än Italien
1 gillning