Hej,
Jag måste köpa ny bil, då min gamla Skoda Yeti, gjort sitt. Jag har liten plats i mitt garage, så bilen behöver vara liten, ca: 2 x 4,5m, kunna dra min 1500kg, ha 4WD, och gå min 20mil i -20c. Vill ha en bil som går 0-100 på max 6sek. Vill inte mecka och har tillgång till ladd-box hemma. Jag är bara hemma var 4e, vecka så bilen kommer bli stående var annan månad i en månad.
Just nu värderar jag Skoda Elroq RS och Volvo EX40 twin performance. Planerar att ha bilen i min 3år. Vad tror ni?
Även EX30 om du ska ha en liten SUV.
Ja, det är nog Skoda Elroq RS och Volvo EX40 TP som klarar dina krav?
EX30 blir nog på gränsen i den kylan med släp?
Tack, EX30 hade varit bra om det inte vore för inredningen. Hade den åtminstone haft heads-up display, så hade den varit tagen, men som det ser ut idag så går den bort.
Vilken skulle ni välja mellan EX40 twin och Elroq RS, då?
Elroq RS tror jag bara får dra 1200 kg?
EX40 skulle jag välja direkt.
Jag med - ju mer jag kör hustruns bil, destå mer förstår jag att det är en riktigt bra och genomtänkt bil med hög och jämn nivå på det mesta. Inte toppmodern men för pengarna väldigt trevligt köp.
Jag hade personligen dock lagt till pengar och köpt en mer premiumbil men jag har höga krav. Hustrun är fruktansvärt nöjd.
Ska vara 1800kg på de som produceras efter v48 2025 enligt info jag sett i höstas.
1 gillning
Testa Elroq om du inte gjort? Riktigt fin att köra även om jag bara kört Elroq 85.
Ta ut bilarna hos en ÅF inte bara “runt hörnet” utan se till att få ha den i minst en dag helst över en helg så du verkligen kan bilda DIN EGEN uppfattning om bilen
Här kan du får råd och uppfattningar ibland från någon som inte ens kört bilen Så jag har inget att säga då jag inte kört någon av dom….
Riktigt, i specen jag fick från Skoda står det 1800kg.
Jo, det är planen. Jag har provkört EX40, men bara i 30min. Skodan har jag ännu inte fått tillfälle att testa.
Ville bara kolla om det var någon bil jag missat, samt höra vad folk har för erfarenheter här. Vidare om någon här har erfarenheter av att låta bilen stå en längre tid och hur det då evt löst sig med 12v batteriet. Har bara labb-box inte 230-uttag i garaget, så kan inte koppla 12v-laddare.