Relation mellan räckvidd, sträcka och förbrukning

Jag känner väl till att WLTP inte är verklig räckvidd men jag blev dock förvånad över att de interna siffrorna på den dynamiska räckvidden inte riktigt går ihop på min bil. Imorse hade jag laddat min bil till 100%. När jag lämnade för att åka till jobbet så stod det 405 km, och det var den dynamiska räckvidden så den borde vara baserad på verklig körning och jag har kört bilen under lite mer än 1,5 år. Jag genomförde en helt vanlig jobbpendling vilket innebär till stor del motorväg men då den gjordes i rusningstrafik både dit och hem och semestrarna är över så innefattade den en del krypkörning. Trippen när jag kom hem igen visade att jag kört 64,8 km vilket stämmer bra med när jag kollar sträckan på Google Maps. Förbrukningen slutade på 17,9 kWh/100 km.

Så utifrån dessa siffror så borde räckvidden som jag har kvar vara 340,2 km när jag kom hem. Men den är 284 km. Körningen gjordes i ca 16-21 grader. Diffen är alltså 56,2 km. Nästan så att man kunde tro att jag kört fram och tillbaka till jobbet igen.

Jag kommer göra exakt samma körning imorgon vid samma tid, men en känsla jag får är att räckvidden går ner snabbare ju högre laddningen är på bilen. Kan det vara så eller finns det en annan förklaring att en körning på knappt 65 km tog nära nog det dubbla av min dynamiska räckvidd?

Bilen har annars en WLTP på 440-447 km.

Det tycker jag låter optimistisk på en bil med 44 mil WLTP , så jag gissar på fel dynamisk räckvidd . Den jag hade , hade ju 42 mils WLTP , och inte visade den en sån räckvidd i bilen . Nu laddade jag bara till 100 % en enda gång och då lite kallare . Men den sträcka jag kom i förhållande till vad bilen visade överträffade jag med en mil ( lite lägre förbrukning så verkar rätt ) om jag hade fortsatt till 0 % efter 28,3 mil med 3,7 mil kvar . Här uppgav bilen med 42 mil WLTP att jag skulle komma 31 mil . Jag laddade till 97 % någon gång på sommaren och har för mig att den då visade ca 35 mil räckvidd

1 gillning

Hur stort är bilbatteriet? Som FH13 är inne på är nog bara så att den dynamiska räckviddsvisaren är för optimistisk. Det enklaste är helt enkelt dela batteristorleken på beräknad förbrukning så får du en bra idé vad den verkliga räckvidden är. Avviker det sig drastiskt från detta kanske är rimligt kolla upp batterihälsan.

1 gillning

69 kWh brutto, 64-65 kWh netto. Jag skall köra och ladda lite mer. Min egen teori just nu är att jag laddade upp till 100% under söndagen, men sedan körde jag en runda. Kom hem och satte i laddaren igen men att den inte laddade upp till 100% så därmed var det inte 405 km när jag skulle åka till jobbet.