Renault Zoe förlänga connected services

Tjena.

Har en grej som herr @Esse skulle kunna gräva vidare i om det finns tid för lite content. Jag köpte nyligen en beg. Zoe 52kwh. 2020 r135 som uppgradering på våran andrabil, en 2014 E-up. Riktigt prisvärd som andrabil med riktigt bra range. Allt väl så långt, nu kommer det sjuka i det hela.

Denna bil har ju en “connected service” vilket innebär att man kopplar upp den mot appen för att kunna starta värmare och laddning m.m även en tilläggstjänst finns som har uppdaterade kartor med laddstationer och live trafik typ.
Detta ingår gratis i 3år så denna tjänst är nu utgången och ska då förlängas. Jag tog för givet att man bara slänger in VIN och trycker uppdatera prenumeration i appen sen gladeligen betalar dem 150kr / år det kostar. Men icket. :face_with_symbols_over_mouth: Detta tar en till en sida som inte längre finns sedan Renault påbörjade migreringen av servrar för ca 8-12månader sedan.

Ok jag ringer supporten och frågar. Du ska åka till återförsäljaren så knappar han lite snabbt sen är det löst. Jag åker dit han kan inte komma åt denna sida heller. Han försöker div olika sidor i säkert 30min och ringer några samtal får då veta att man ska ringa supporten så löser dem det. :face_with_spiral_eyes:. Jag åker hem och ringer supporten igen. Dem säger samma sak igen. Jag påpekar att nej återförsäljaren kan inte uppdatera detta. Dem kan se bilen men kan inte göra något mer. Jag kan själv inte ens se bilen inloggad på den svenska sidan. Supporten säger att det bara är återförsäljaren som kan lösa detta. Jag mejlar då återförsäljaren där jag köpte bilen alltså inte där jag bor. Han kan inte heller komma åt och uppdatera prenumerationen. Jag gissar att det är flera som hamnat i den här sitsen?? Fått det löst?

Riktigt kasst skött av Renault på alla sätt. Logga jag själv in på den franska sidan kan jag magiskt nog se min bil och lägga prenumerationen i varukorgen och påbörja betalning, efter att ha hittat på att jag bor på champ-elysees givetvis. Jag blir dock stoppad då korten jag försöker betala med inte är från nån fransk bank eller liknande. :tired_face::thinking: borde ju kunna gå att lösa på nåt vis :joy:

Ska åka ut igen på måndag och se om dem kan lösa det annars får nog återförsäljaren ringa supporten och fixa.

Ursäkta denna magiskt långa rant. :sweat_smile:

2 gillningar

Detta är nog inte sista gången nåt liknande händer.
Men var snålt med tre år från början… Brukar ju vara typ 5 år.

ÅF borde nog ändå kunna lösa det utan servern via nån direktlänk.

Nja han försökte flera direktlänkar faktiskt och kom då in nånstans och ser bilen. men där ska han ju då logga in för att kunna godkänna förlängningen så kommer dem till att sidan inte finns.

Intressant faktiskt.

Lesson learned, köp inte franskt. :wink:

Behave – Uppkoppling är ju knappast en VM-kvalificerad gren hos de flesta biltillverkare.

1 gillning

För massor av år sedan tog jag en Zoe som hyrbil. Aktiverade connected service på den. Detta var i Italien ville jag minnas.

Efter ett år kom det en extra räkning på typ 20euro för den bilen för jag hade aktiverat den tjänsten.

Klassisker! Gammalt IT-system med hårdkodade länkar och variabler som ingen vågat röra på många år. Sen när man väl gör det så går det såklart åt skogen för inget vet hur det fungerar och dom som gör har slutat. Skulle säga att det finns minst 2-3 system på varje arbetsplats som ser ut så :smiley: Hjälper ingenting i ditt fall dock, hoppas Renault får ordning på saken, du vill ju ge dom pengar för guds skull :slight_smile:

:joy:. Har en update i detta nu. Jag drog ett argt mejl till supporten att nu får dem ta och lösa detta, är ju sjukt pinsamt att inte kunna lösa en så pass enkel sak. Då hörde dem av sig i måndags att dem skulle ringa min Åf.
På tisdag ringde då supporten till min närmaste Åf och pratat med teknikern där, sen fick jag ett mejl, att nu kan du ringa dit så löser ha det åt dig.

Jag ringer honom. Han svarar inte. Jag mejlar honom. Han svarar med att ja det borde kanske gå ska bara få igång programmet för att göra detta som han fått från supporten. Han tror inte det borde ta så lång tid. Det var i tisdags.

Jag uppdaterade honom idag (fredag) med en fråga om programmet startat ännu om inte så kan han väl ringa när han fått igång det. Fick till svara att det skulle han göra.
Verkar oerhört komplicerat att förlänga detta abbonemang. :joy:

Det som jag mest vill få ut är att få in den i Homey så jag kan starta upp min egna smartladdningsalgoritm

Sitter i samma sörja. Jag har frusit häcken av mig sedan i början av november på väg hem från jobbet. Inget jättestort problem, men när man har vant sig vid att INTE frysa eller att slippa skrapa rutor är det en stor skillnad. Nu är det snart i mitten av januari. Två verkstäder har försökt få igång tjänsterna utan att lyckas.
Hur stor tror ni att chansen att min nästa elbil blir en Renualt tror ni…

1 gillning

Ja hur har det gått @eljeepo?

Jag fick via en kompis äntlige tag på en som kunde få det hela att funka. Så två månader plus en vecka tog det att få tag på någon som kunde göra det hela.
444:-/3 år för connected service som ger möjlighet att via appen fjärrstyra bilen, se vart den är osv. 1790:-/3 år för att få de uppkopplade tjänsterna att se trafiksituationen på resan samt vart det finns laddplatser.

Det är bara renaults egna servicecenter (läs Hedin bil) som kan starta upp tjänsterna om de har upphort. Alla ställen klarar inte av att göra det för att dom helt enkelt inte kan. Situationen har troligen klarts av tills jag behöver göra det igen om 3 år…

Min sambos 2019 ZE40 däremot är nog rökt då den bara har 2G/3G koppling och Renault “funderar” på vad de skall göra för att ha motsvarande tjänster fungerande. Den har ju krav på sig att automatisk SOS alarmkoppling med koordinater vid krock. Men det slutar ju också att fungera…

Den där med uppkopplingen var det nog många tilverkare som inte “såg komma”.
Man kan ju byta modemen i prosumer och proffslaptops som är så gamla att dom har 3G-modem, har gjort det i min egen Fujitsu från 2015, frågan är om bilarna också har utbytbara “nätverksenheter”?

Jo du det gick ju lösa till slut men det tog sin lilla stund.:joy:. Fick ju bli arg innan dem på Renault supporten tog tag i att ringa upp till min tekniker och instruera hur han skulle göra för att lösa detta. Jag betalade direkt för 3år , för att slippa bli galen igen efter 1år, för det ser fortfarande inte ut som dem löst problemet med sida där man ska kunna uppdatera själv