Tjena.
Har en grej som herr @Esse skulle kunna gräva vidare i om det finns tid för lite content. Jag köpte nyligen en beg. Zoe 52kwh. 2020 r135 som uppgradering på våran andrabil, en 2014 E-up. Riktigt prisvärd som andrabil med riktigt bra range. Allt väl så långt, nu kommer det sjuka i det hela.
Denna bil har ju en “connected service” vilket innebär att man kopplar upp den mot appen för att kunna starta värmare och laddning m.m även en tilläggstjänst finns som har uppdaterade kartor med laddstationer och live trafik typ.
Detta ingår gratis i 3år så denna tjänst är nu utgången och ska då förlängas. Jag tog för givet att man bara slänger in VIN och trycker uppdatera prenumeration i appen sen gladeligen betalar dem 150kr / år det kostar. Men icket. Detta tar en till en sida som inte längre finns sedan Renault påbörjade migreringen av servrar för ca 8-12månader sedan.
Ok jag ringer supporten och frågar. Du ska åka till återförsäljaren så knappar han lite snabbt sen är det löst. Jag åker dit han kan inte komma åt denna sida heller. Han försöker div olika sidor i säkert 30min och ringer några samtal får då veta att man ska ringa supporten så löser dem det. . Jag åker hem och ringer supporten igen. Dem säger samma sak igen. Jag påpekar att nej återförsäljaren kan inte uppdatera detta. Dem kan se bilen men kan inte göra något mer. Jag kan själv inte ens se bilen inloggad på den svenska sidan. Supporten säger att det bara är återförsäljaren som kan lösa detta. Jag mejlar då återförsäljaren där jag köpte bilen alltså inte där jag bor. Han kan inte heller komma åt och uppdatera prenumerationen. Jag gissar att det är flera som hamnat i den här sitsen?? Fått det löst?
Riktigt kasst skött av Renault på alla sätt. Logga jag själv in på den franska sidan kan jag magiskt nog se min bil och lägga prenumerationen i varukorgen och påbörja betalning, efter att ha hittat på att jag bor på champ-elysees givetvis. Jag blir dock stoppad då korten jag försöker betala med inte är från nån fransk bank eller liknande. borde ju kunna gå att lösa på nåt vis
Ska åka ut igen på måndag och se om dem kan lösa det annars får nog återförsäljaren ringa supporten och fixa.
Ursäkta denna magiskt långa rant.